סגור
F-150 לייטנינג בסוכנות פורד בשיקגו
F-150 לייטנינג בסוכנות פורד בשיקגו (צילום: SCOTT OLSON / AFP)

מהלכי טראמפ נגד רכבים חשמליים יעלו השנה לפורד 19.5 מיליארד דולר

בעקבות ביטול הטבת מס לרוכשי מכוניות חשמליות, פורד תפסיק לייצר את הטנדר החשמלי F-150 ותתמקד בדגמים רווחיים יותר. למרות מחיקת השווי, פורד העלתה את תחזית הרווח התפעולי ל־2025 בזכות מכירות רכבי פנאי־שטח מונעים בדלק

בעקבות מהלכי הממשל הפדרלי נגד רכבים ידידותיים יותר לסביבה, יצרנית כלי הרכב פורד תצמצם את ייצור המכוניות החשמליות, מהלך שעלותו תגיע ל־19.5 מיליארד דולר, מרביתה כבר ברבעון הנוכחי.
החברה תפסיק את ייצור הטנדר החשמלי F-150 לייטנינג, אשר רק ב־2021 הגדירה כ"משאית העתיד", זאת נוסף לכלי רכב חשמליים גדולים אחרים. במקום זאת, פורד תתמקד בדגמים היברידיים ובמנועי בעירה פנימית, הנחשבים רווחיים יותר. המהלך יצא לדרך בעקבות החלטת ממשל טראמפ על סיום הטבת מס בגובה 7,500 דולר לרוכשי מכוניות חשמליות, תוכנית שהופסקה בספטמבר. לקראת תאריך היעד נרשם זינוק במכירות, שהיה מלווה בצניחה של 49% באוקטובר - כך לפי נתוני חברת קוקס אוטומוטיב. מוקדם יותר החודש הודיע טראמפ על ביטול תוכניתו של הנשיא לשעבר ג'ו ביידן לצמצום הדרגתי של השימוש ברכבים מונעים בדלק, כמו גם תקנות שהגבילו פליטות גזי חממה מאגזוזים.

על אף מחיקת השווי בגובה 19.5 מיליארד דולר, בפורד מצפים לתוצאות טובות עבור הרבעון, זאת בזכות מכירות חזקות של משאיות ורכבי פנאי־שטח המונעים בדלק. בחברה אף העלו את תחזית הרווח התפעולי ל־2025 ל־7 מיליארד דולר, מ־6.5-6 מיליארד דולר.
עבור הרבעון השלישי דיווחה פורד על זינוק של 30% במכירות המכוניות החשמליות לעומת שנה קודם לכן. אלה הסתכמו ב־30,600 כלי רכב, שהם פחות מ־6% מכלל מכירות כלי הרכב בארצות הברית. מנכ"ל פורד ג'ים פרלי העריך, כי נתח השוק של המכוניות החשמליות בארצות הברית יצנח מכ־12% ל־5% בעקבות ביטול ההטבה.
על פי הודעת פורד, שינוי המדיניות משמעותו הקצאת יותר הון לפיתוח משאיות וטנדרים, כמו גם דגמים חשמליים זולים יותר. בכוונת החברה גם להזרים כסף למיזם לאחסון אנרגיה, שיפנה בתחילה ללקוחות עסקיים כמו יצרניות חשמל. "במקום להוציא מיליארדי דולרים נוספים על ייצור מכוניות חשמליות גדולות, שאינן מסוגלות להגיע לרווחיות, נקצה מחדש את הכסף הזה לתחומים עם החזרים גבוהים יותר", מסר אנדרו פריק, ראש חטיבת המכוניות החשמליות והמונעות בדלק בפורד. "אנחנו מסתכלים על השוק כפי שהוא נראה היום, ולא כפי שכולם חזו שיהיה לפני חמש שנים", הוסיף. עוד ציין, כי הצרכנים "העבירו מסר ברור", ואף שהם רוצים עדיין לנצל את היתרונות של הרכבים החשמליים, "הם דורשים מחירים סבירים, וטווח נסיעה בטוח". מחירי ה־150-F נעו בין 50 אלף דולר לדגם הבסיסי לכ־88 אלף דולר לפרימיום, זאת לעומת כ־35 אלף דולר עבור רכבי פורד מונעים בדלק.
מדובר בשינוי דרמטי, לאחר שבשנים עברו השקיעה פורד באופן נרחב בייצור מכוניות חשמליות, על רקע המדיניות הירוקה של ממשל ביידן.