סגור
עמדת טעינה ל רכב חשמלי

משרד האנרגיה הבטיח 22 מיליון שקל - לאן נעלמו מענקי עמדות הטעינה?

משרד האנרגיה תכנן לתמוך בהקמה של עד 350 עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ, אולם מאז שהסתיים המכרז חלפה כמעט שנה ועדיין לא הוכרזו הזוכים

בסוף השנה שעברה הודיע משרד האנרגיה כי יקצה 22 מיליון שקל כמענקים לרשויות מקומיות או לחברות פרטיות לפריסת רשת עמדות טעינה לרכב חשמלי. בחודש נובמבר הסתיים שלב הגשת הבקשות לזכייה בכספי המענק, שאמור להתחלק בכל אזורי הארץ. מאז במשרד האנרגיה טרם פרסמו מי הזוכים במענקים ולא העבירו את הכסף.
על פי תנאי המכרז, משרד האנרגיה יסבסד עד 75% מעלות ההקמה של עמדת טעינה בסכום שיכול להגיע עד ל־100 אלף שקל לעמדה (תלוי במהירות הטעינה ובמיקום העמדה). בכך המשרד תכנן לתמוך בהקמה של 350-220 עמדות טעינה מהירות וסופר־מהירות ברחבי הארץ.
ככל שהרכבים החשמליים תופסים נתח משמעותי יותר בשוק הרכבים הישראלי, הצורך בעמדות טעינה ציבוריות גובר. הקמת עמדות טעינה בבניינים משותפים רצופה בקשיים, אם מצד שכנים או ואם בשל הצורך בשדרוג תשתיות משמעותי בבניינים המשותפים כדי לעמוד באספקת החשמל הנוספת שהרכב החשמלי דורש.
כמו כן, ל־40% מהישראלים אין חניה פרטית, מה שמגדיל את הצורך בעמדות טעינה ציבוריות עוד יותר. יצוין כי על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נמסרו בישראל 32 אלף מכוניות חשמליות מתחילת השנה ועד תום יולי. לשם השוואה, בכל שנת 2022 נמסרו בישראל 27.6 אלף מכוניות חשמליות. בנוסף לאלה נמסרו מתחילת השנה 11 אלף מכוניות פלאג אין הייבריד אשר ניתנות גם הן לטעינה מתקע חשמל.
יתרה מזאת, בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, ולכן בימים אלה נערכים יבואני הרכב ליבוא של מעל 60 אלף מכוניות חשמליות לפני תום השנה כדי לשחרר אותן ממכס טרם עליית מס הקנייה.
על פי נתוני משרד האנרגיה, בשנת 2025 התחבורה החשמלית תצרוך 2.5% מסך החשמל המופק בישראל לעומת 0.3% בלבד השנה. עד 2050 צריכת החשמל של התחבורה החשמלית תגדל פי 50 לעומת 2023 ותעמוד על 25 טרה־ואט, מתוכם הרכבות החשמליות יצרכו רק 4 טרה־ואט.
בנובמבר האחרון, כשבועיים לפני סגירת המכרז, פורסם ב"כלכליסט" הניסיון של רמת גן ובת ים לגבות מעמדות הטעינה ארנונה גבוהה כמו של תחנות דלק, מה שהיה עלול לפגוע בהיתכנות הכלכלית של חברות הטעינה, שכבר כיום חלקן אינן רווחיות.
הסיבה לכך שחברות אלו אינן רווחיות היא השיעור הנמוך יחסית (כיום) של רכבים חשמליים בישראל, אך זה הולך וגדל. עם עליית כמות הרכבים החשמליים, יש צורך גם בהגדלת התשתית לטעינת הרכבים. ובכל זאת, במשרד האנרגיה מתעכבים עם חלוקת הכספים.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "ההליך נמצא בשלבים אחרונים של אישור והשלמת תקציב ובקרוב הזוכים יעודכנו".