סגור
עמדת טעינה ל רכב חשמלי בחניון בניין מגורים
עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון. רשימת דרישות חדשות (צילום: עמית שעל)

מתקינים עמדת טעינה לרכב חשמלי? המדינה תחמיר את הדרישות

רשות החשמל פרסמה טיוטת עדכון למסמך הנחיות להתקנת מערכת טעינה. בין הדרישות החדשות: החשמלאי המתקין יידרש לעבור הכשרה, והמתקינות יידרשו לערוך בדיקות תקופתיות בעמדות

עמדות טעינה לרכב חשמלי מהוות כיום חלק בלתי נפרד מהבעלות על מכונית חשמלית – וכעת התקנתן צפויה להפוך להיות מורכבת יותר, כך עולה מתוכנו של מסמך שהפיץ השבוע מינהל החשמל ברשות החשמל. זאת לאחר שאתמול הפיץ משרד האוצר מסמך כדי לקבל מידע בנושא פריסת עמדות טעינה והקצאת חשמל, במטרה לעשות סדר בעמדות הטעינה בבנייני ממשלה ולשלב רכבים חשמליים בצי הממשלתי.
המסמך שפרסמה רשות החשמל מעדכן את מסמך "הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי", הראשון שפרסמה המדינה עוד בשנת 2019, כדי להסדיר הקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי ישראל. הסיבה לפרסום המסמכים החדשים, שלעת עתה מהווים טיוטה אך ישמשו לניסוח של הנחיות "משודרגות" להתקנות עמדות טעינה לרכב חשמלי, היא שינויי רגולציה וניסיון שצברו מתקינים, או "שינויים בתקנות בינלאומיות, התנסות בהתקנות בארץ, שאלות ופירושים שפורסמו שהעלו צורך בעדכון ההנחיות והתאמתן לדרישות הבטיחות כיום", לשון המסמך.
לפי עיקרי ההנחיות המשודרגות, שעתידות להפוך להנחיות מחייבות בשנה הבאה, תהליך הבדיקה של מערכות הטעינה (כלומר מטעני הרכב החשמלי) צפוי להפוך למחמיר יותר. למשל בסעיפי "בדיקת מערכת הטעינה" מוסיפה המדינה מספר סעיפים. לדוגמה עד כה עם הפעלת עמדת טעינה חדשה נדרשה בדיקת חשמלאי. כעת החשמלאי יצטרך להיות כזה שעבר הכשרה מתאימה לטיפול בעמדות טעינה. מעבר לכך, עד כה נדרשו עמדות הטעינה לבדיקה של מפסק המגן על ידי חשמלאי מעשי לפחות (כלומר בעל הסמכה לעסוק בעבודות חשמל מוגבלות) – כעת מי שיוכלו לבדוק את מפסקי המגן מדי שלוש שנים יהיו רק חשמלאים מוסמכים (דרגת הסמכה גבוהה יותר מחשמלאי מעשי, כלומר חשמלאי המורשה לבצע עבודות במתח גבוה).
עוד עולה מן המסמך כי עמדות הטעינה ידרשו בחלק מן המקרים יותר בדיקות. לדוגמה בעמדות בהן מותקן מפסק פחת (ניתוק אוטומטי של החשמל במקרה סכנה) תידרש בדיקה של מפסק הפחת מדי שלושה חודשים, מה שלא נדרש עד כה.
מעבר לאלה קובע הנוהל החדש גם שורת דרישות חדשות שצפויות להפוך לחובה למתקיני עמדות טעינה. הן כוללות מספר סעיפים חשובים שנוגעים ליכולת העמדה לספק את המתח הרצוי: בדיקה של ספק העמדה לגודל החיבור, בדיקת הגנה ממתחי יתר בעמדות ציבוריות - וביקורת מיוחדת של יציבות העמדה, כלומר עד כמה היא מעוגנת.