סגור
רכב טסלה דגם 3
טסלה דגם 3 (צילום: Flymee Drone/Shutterstock)

הוזלת טסלה: איך מצבנו בהשוואה לחו"ל? לא רע בכלל

יצרנית הרכב החשמלי שוב נקטה במהלך נוסף של הוזלת דגמיה, כך שמחירה של טסלה 3 ירד ב-7.8%, ודגם הפרפורמנס - אף ב-13%; לעומת זאת, בהולנד, גרמניה ונורבגיה מדובר בהוזלות של 4%-6.5%

האם הוזלות המחיר של טסלה בישראל משתוות לאלו שהעניקה היצרנית ללקוחות בחו"ל?
טסלה שוב הוזילה אתמול (ו') את מחיריה של טסלה 3 כך שלראשונה זה מעל שנה מחיריה של המשפחתית החשמלית ירדו בגרסת הבסיס לפחות מ-200 אלף שקל. בנוסף הוזילה טסלה גם את גרסתו הבכירה של מודל Y, כמו גם את מודל S.
לשם השוואה, אתמול דווח כי טסלה הוזילה מחירים במספר שווקי ליבה נוספים, כולל סינגפור, גרמניה, צרפת והולנד. אולם השינויים במחיר אינם אחידים ומשתנים ממדינה למדינה. אחת הסיבות העיקריות להיקף ההוזלות הבלתי אחיד בין השווקים השונים הוא שוני במדיניות הסובסידיות הממשלתיות אש רק ניתנות לרכבים חשמליים. כך, בישראל מחירה של טסלה 3 בגרסת הבסיס הוזל מ-205 אלף שקל ל-189 אלף שקל – הוזלה של 7.8%. ואולם בגרמניה אותה טסלה 3 הוזלה מ-43,990 יורו ל-41,990 יורו – 4.56%. בהולנד אותה טסלה בגרסת הבסיס הוזלה מ-44,990 יורו ל-41,990 יורו – 6.6%. בטסלה נורבגיה, כך לפי פרסומים במדינה, לא כל דגמי טסלה 3 הוזלו אך ה-3 פרפורמנס שעלתה שלשום 524,990 קרונה עולה כעת 503,990 קרונה - כלומר ירידה של 4%. בישראל לעומת זאת פרפורמנס שעלתה בישראל 289 אלף שקל עולה כעת 252 אלף שקל – ירידה של 12.8%.
עוד עובדה מעניינת אשר עולה מנתוני טסלה בשווקים שונים מצביעה על כך שטסלה מודל Y – שרק גרסתו הבכירה הוזלה בישראל – זכה להוזלות נאות במדינות אחרות גם בגרסאות שבישראל כלל לא הוזלו. כזכור, רק לפני כמה שבועות הוצגה בישראל טסלה Y בגרסת ההנעה האחורית והזולה, מה שיצר אוטומטית פער בינה ובין הדגמים הבכירים. אך במפתיע, בישראל מחיר גרסת הביניים של מודל Y – "לונג ריינג'" - נותר על 278 אלף שקל ולא הוזל, למרות הפער הניכר ממחיר גרסת הבסיס החדשה שעולה כ-224 אלף שקל. לעומת זאת, בצרפת לדוגמה מודל Y לונג ריינג' עלתה שלשום 53,990 יורו והוזלה ל-51,990 יורו – ירידה של 3.7%.
לעת עתה, עיקר השפעת הוזלות המחיר של טסלה בשוק הישראלי ניכר ביחס למי שרכשו מכוניות טסלה 3 במהלך שלושת החודשים שחלפו מאז ההוזלה האחרונה. לקוחות אלה סברו כי הם רוכשים מכוניות טסלה במחיר הנמוך ביותר שיתועד בישראל. ועם זאת, נתוני המסירות לפיהם טסלה מסרה פחות מ-1,500 מכוניות השנה מצביעים על כך שבכל מקרה, פלח השוק של טסלה 3 עובר מגמת התקררות והיקף הפגיעה במי שרכשו מכוניות מינואר אינו משמעותי, מכיוון שמדובר בקבוצה יחסית מצומצמת מכיוון שמדובר במאות לקוחות בלבד. עם זאת, על עובדה אחת אין עוררין: טסלה מבהירה לשוק הרכב הישראלי שהכללים המקובלים לגבי סחר במכוניות משומשות, שמירת ערך ורכישות ספקולטיביות של מכוניות לצורך מסחר אינם תקפים עוד. עובדה זו לבדה עלולה לפגוע בעתיד במכירות טסלה בשוק הרכב הישראלי אשר מקדש את תחושת ה"לא לצאת פראייר" ואת שמירת הערך של המכוניות המשומשות כערך עליון.