סגור
פקקים תחבורה בנתיבי איילון
פקקים באיילון. זינוק במגמת הרכב החשמלי (צילום: דנה קופל)

תוך שנה: זינוק של 178% במספר הרכבים החשמליים על כבישי ישראל

לפי נתוני הלמ"ס, ב-2022 יותר מ-45 אלף מכוניות חשמליות רשומות עלו על הכביש; קרוב ל-4 מיליון רכבים עלו אשתקד לכביש - עלייה של 3.5% לעומת 2021

בשנת 2022 תועדו בישראל 3,973,310 רכבים מסוגים שונים – כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנה זו. מתוך כלי רכב אלה, 3,433,030 רכבים הם פרטיים, 308,120 הם משאיות, 163,680 הם אופנועים, 22,410 הן מוניות, 24 אלף הם אוטובוסים והיתר הם אוטובוסים זעירים ורכבים שמוגדרים כ"רכבים מיוחדים".
בסך הכול בשנת 2022 נוספו לכבישי ישראל כ-380 אלף כלי רכב ואילו כ-247 אלף כלי רכב נגרעו - כלומר ירדו מכבישי הארץ מסיבות שונות כגון תאונות או גניבות. זאת, לעומת נתוני שנת 2021, בה עלו לכבישי ישראל 3,840,104 כלי רכב. מדובר בעלייה של 3.5% במספר הרכבים.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס שנכון לסוף השנה שעברה, רשומות בארץ 45,270 מכוניות חשמליות – עלייה של 178% ביחס לשנת 2021, אז נרשמו בישראל 16,251 מכוניות חשמליות. מספר המכוניות ההיברידיות עומד נכון לסוף 2022 על 362,971.
מעבר לכך, לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2022 נרשמה עלייה בגיל הממוצע של רכבים בכבישי ישראל ל-7.4 שנים, זאת לעומת 7.1 שנים ב-20201 וגם בשנת 2020. עלייה בגיל הממוצע של מכוניות מסמנת מגמה שבה הצרכנים לא יכולים להרשות לעצמם מכונית חדשה, ולכן מחזיקים יותר זמן את המכונית הישנה.
עוד נקודה מעניינת בדו"ח הלמ"ס מתייחסת למבנה הבעלות של הרכבים – כלומר על שם מי נרשמו. כך, נכון לשנה שעברה כ-65% מהרכבים שעלו על הכביש אשתקד נרשמו בבעלות פרטית. מדובר בעלייה לעומת שנת 2021, בה כ-62% מהרכבים היו רשומים כפרטיים. עוד עולה מהנתונים כי כפי שפורסם בכלכליסט, הליסינג במגמת היחלשות. בשנה שעברה כ-22% מהמכוניות החדשות נרשמו על שם חברת ליסינג, לעומת כ-24% מהמכוניות החדשות שנרשמו על שם חברת ליסינג בשנת 2021.
מבחינת העדפות הישראלים, ומתוך סך המכוניות שנוסעות בכבישי ישראל, המדינה שהכי הרבה מכוניות מתוצרתה נוסעות בכבישי ישראל היא יפן: כ-22% מהמכוניות שנוסעות בכבישי ישראל הן יפניות. במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית, עם 15% מסך המכוניות שנוסעות בכבישי ישראל. צ'כיה (בה מיוצרות מכוניות סקודה, פולקסווגן וגם סיאט) נמצאת במקום השלישי: 8% מסך המכוניות בישראל הן צ'כיות ואילו במקום הרביעי נמצאת טורקיה (פורד, מרצדס, טויוטה ויצרנים נוספים), עם כ-7% מהמכוניות. גרמניה נמצאת במקום החמישי עם כ-6% מהמכוניות שנוסעות בכבישי ישראל. סין נמצאת במקום הלפני אחרון, עם 1.5% מהמכוניות שנוסעות בכבישים, ורק איטליה תופסת מקום יותר נמוך.
מנתוני מסירות הרכב החדש לשנת 2022 עולה באופן לא מפתיע, כי יונדאי היא הנפוצה ביותר עם 23% מהמכוניות שעלו על הכביש.
כמדי שנה, הלמ"ס מנתח גם את רמת המינוע של ישראל – כלומר כמה מכוניות נוסעות בכבישים לכמה תושבים. רמת מינוע גבוהה מצביעה על תל"ג גבוה ומשמשת גם כמדד לקביעת רמת חיים. בנוסף היא מצביעה על יכולתה של מדינה להתמודד עם בעיות גודש ופקקים. כלומר במדינה שבה אפשר להעלות לכביש הרבה מכוניות לכל אלף נפשות, קיימת יכולת טובה להתמודד עם גודש ועם פקקים.
רמת המינוע בישראל נכון לשנת 2022 עומדת על 411 מכוניות לאלף תושבים – עלייה קלה לעומת 406 מכוניות לאלף תושבים בסוף 2021. מדובר ברמת מינוע נמוכה ביחס לעולם המערבי. כך, רמת המינוע בישראל נמוכה מזו שקיימת בבריטניה (598 מכוניות לאלף תושבים), מזו שקיימת ביפן (727 מכוניות לאלף תושבים), לשוויץ (756 מכוניות לאלף תושבים), פינלנד (909 מכוניות לאלף תושבים) ואיטליה (947 מכוניות לאלף תושבים).
מעבר לכך – הישראלים הם קונים שמרנים: הצבע הכי נפוץ בישראל למכוניות הוא לבן: כ-36% מהמכוניות בכבישי הארץ הן לבנות. כ-36% מהמכוניות הן אפורות. כ-12% הן שחורות. וכ-7% הן כחולות. והצבע הנדיר ביותר? 0.8% מהמכוניות בישראל הן צהובות.