סגור
SEAL U רכב כביש שטח חשמלי של BYD
SEAL U רכב כביש שטח חשמלי של BYD. חלק נכבד מהכנסות המדינה נבע מרישומי מכוניות חדשות (צילום: יצרן)

כך זינקו הכנסות המדינה מרישוי רכב חשמלי ב-490% במחצית 2025

הכנסות המדינה קפצו מ־43.7 מיליון שקל אשתקד ל־258 מיליון שקל השנה, בעקבות הרפורמה שנכנסה לתוקף בינואר: אגרת הרישוי לרכב חשמלי כבר אינה אחידה – ויכולה להגיע עד 5,226 שקל, בהתאם למחיר הרכב

הכנסותיה של מדינת ישראל מרישוי רכב חשמלי הגיעו במחציתה הראשונה של 2025 ל-258 מיליון שקל, זינוק של 490% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי כלכליסט.
כיום רוב הישראלים שמחזיקים במכונית נדרשים לשלם מדי שנה שני סכומים: אגרת הרישוי, כלומר תשלום הרישיון למדינת ישראל – ואגרת הטסט, כלומר התשלום למכון הרישוי. במקרה של אגרת הרישוי, מדובר באגרה שמשולמת על רכב חדש כאשר הוא עולה על כבישי ישראל – ולאחר מכן במשך כל חייו מדי שנה. אגרת הטסט, כלומר מה שמשולם למכון הרישוי משולמת אחרי השנה השלישית ברכב בבעלות פרטי (כי רכב בבעלות פרטית מגיע אחרי שלוש שנים לטסט הראשון) ואחרי השנה השנייה ברכב בבעלות חברת ליסינג. גובה אגרת הרישוי השנתית בישראל נגזר ממחיר הרכב, כלומר ככל שהרכב יותר יקר כך גובה אגרת הרישוי יותר משמעותי.
ואולם, ב-1 בינואר השנה התרחש שינוי חשוב אשר השפיע על כל בעלי המכוניות החשמליות בישראל: מינואר השנה גובה אגרת הרישוי לרכב חשמלי שהיה רק 426 שקלים אשתקד (567 שקל כולל אגרת רדיו), ללא קשר למותג הרכב או למחירו הושווה לגובה האגרה של רכב רגיל. כלומר - מ-1 בינואר השנה גובה אגרת הרישוי לרכב חשמלי נע בין 1,233 שקל במקרה של הרכב הזול ביותר (שמחירו הוא עד 114 אלף שקל) ל-5,226 שקלים לרכב מהדגם היקר ביותר אשר משתייך לקבוצה הגבוהה (מכוניות שמחירן מעל 330 אלף שקל). במקרה של רוב המכוניות החשמליות, מדובר במכוניות שמחירן הרשמי ממקם אותן בקבוצות רישוי גבוהות יחסית, כלומר אלה שגובה אגרת הרישוי עליהן זינק מ-426 שקל למעל 1,800 שקל מדי שנה.
כך, לפי נתוני משרד התחבורה במחצית הראשונה של 2024 מדינת ישראל גבתה מבעלי רכב חשמלי 43.7 מיליון שקל. השנה מחציתה הראשונה של השנה הניבה הכנסות בגובה 258 מיליון שקל, שהן אגב יותר מסך כל הכנסותיה של מדינת ישראל מאגרות רישוי לרכב חשמלי - שעמדו אשתקד על 104.5 מיליון שקל.
לפי נתוני משרד התחבורה, חלק נכבד מהכנסת המדינה השנה מאגרות הרישוי נבע מרישומים של מכוניות חדשות בינואר. בתחילת השנה עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-35% ל-45%. יבואני הרכב מצידם הכניסו למדינת ישראל עשרות אלפי מכוניות - ושחררו חלק מהן בינואר האחרון ללקוחות. לפי נתוני משרד התחבורה, בינואר נרשמו בישראל 21,718 מכוניות חשמליות שהכניסו לכיסה של המדינה 50.3 מיליון שקל. מבחינת נתונים, בשנת 2022 נמסרו בישראל 27,671 מכוניות חשמליות. בשנת 2023 נמסרו בישראל 48,219 מכוניות חשמליות ואילו ב-2024 נמסרו בישראל 67,171 מכוניות חשמליות. במהלך מחציתה הראשונה של השנה הנוכחית נמסרו בישראל 26,195 מכוניות חשמליות, אך במקרה של עלות אגרות רישוי יש לזכור כי מכוניות שנמסרו בשנים עברו הן ברובן מכוניות שעדיין נוסעות בכבישי ישראל, כלומר בעליהן ממשיכים לשלם למדינה את אגרת הרישוי השנתית.