סגור

זיגזג המחירים של ריוויאן האיץ את צניחת המניה

יצרנית הטנדרים החשמליים הכריזה על עליית מחיר רטרואקטיבית שתחול גם על לקוחות שכבר הזמינו את הרכב. בעקבות צניחת ערך החברה היא עשתה פניית פרסה התנצלה בפני הלקוחות והבהירה כי הם יהנו מהמחיר הישן

יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן (RIVIAN) העלתה השבוע מחירים - ואז חזרה בה אחרי שמניותיה ירדו. ריוויאן נחשבת כיום לדבר החם בעולם הרכב החשמלי מכיוון שהיא היתה הראשונה שבפועל הציגה טנדר בעל יכולת שטח, עוד לפני פורד ושברולט.


בניגוד לפורד ולשברולט, המוצר של ריוויאן נהנה מתדמית שהיא פחות "צווארון כחול", אבל לא מתדמית שהיא יותר מדי מהפכנית כמו הסייברטראק של טסלה.

2 צפייה בגלריה
RIVIAN רכב חשמלי מסחרי
RIVIAN רכב חשמלי מסחרי
טנדר חשמלי של ריוויאן. הביקוש העלה את המחיר
(צילום: רויטרס)

כצפוי, ריוויאן הצליחה למכור במהירות מרשימה את כל המשלוחים הראשונים של הטנדרים שלה וגם להיתקל בקשיים לעמוד בביקוש. מה שגרם ליצרנית להודיע על עליות מחירים בשיעור שנע בין 10 ל-20 אלף דולר על הטנדר החשמלי, שמחירו מלכתחילה נע בין כ-65 לכ-70 אלף דולר.
אלא שבשלב זה ביצעה ריוויאן טעות קריטית אשר השפיעה עליה מיידית במקום הכי כואב: ערך החברה. היצרנית הודיעה כי עליית המחירים תחול לגבי לקוחות אשר כבר רכשו את הטנדר. בקרב יצרנים אשר מוכרים רכב חשמלי ומשנים את המחירים תוך כדי תנועה, ראו ערך טסלה, העלאות מחיר בין לילה אינן חריגות. אבל עיקרון אחד נותר ללא שינוי: מי שכבר הזמין ישלם על הרכב את אותו המחיר בדיוק.
יש לציין כי ריוויאן גם הציגה במקביל אפשרויות הנעה זולות יותר בטנדר שלה אשר מיועדות להוזיל את מחירו, אבל למי שכבר הזמין את הגרסאות היותר ראויות של הטנדר' וגם שילם את סכום ההזמנה, עובדה זו היתה פחות חשובה.


2 צפייה בגלריה
RIVIAN רכב חשמלי מסחרי
RIVIAN רכב חשמלי מסחרי
ריוויאן. טעות מסחרית קריטית
(צילום: רויטרס)
מדוע יצרן רכב מבצע כזאת טעות קריטית? הסיבה טמונה באינפלציה. יצרני רכב כדוגמת ריוויאן זקוקים לכספי המקדמות של הלקוחות כדי לממן את המשך קיומם. כאשר ריוויאן נוכחה שעלויות המחקר והפיתוח שלה הולכות ומתנפחות ביחד עם עלויות התפעול היא החליטה לפנות ללקוחות באופן שרירותי ולדרוש מהם יותר כסף. אלא שהמהלך פעל כאמור לרעת ריוויאן במקום הכי כואב והכי קריטי ליצרנית כזאת: בשוק ההון. מאז הכרזת ריוויאן על עליית המחיר הרטרואקטיבית החלו מניות החברה לצנוח. ציוץ של אילון מאסק שטען שקל לגבות כסף אבל לא קל לייצר בפועל רכב חשמלי מהפכני - לא סייע.
אתמול התנצל מנכ"ל ריוויאן אר ג'יי סקרינג' באופן פומבי על עליות המחיר הרטרואקטיביות והודיע כי לקוחות שהזמינו את הרכבים של ריוויאן לפני יום שלישי יהנו מן המחיר הישן. סקרינג' הוסיף כי "בעודנו עובדים לעדכן את המחירים כך שישקפו את העלייה בעלוית, החלטנו באופן לא תקין לבצע את השינויים כך שיהיו תקפים למשלוחים העתידיים כולל הזמנות קיימות. בעוד שמהלך זה נראה הגיוני, הוא פגע באמון בריוויאן".