סגור

מצוקת מלאים: פוטין עלול להכניע את מרצדס

יצרניות הרכב הגרמניות מודאגות מה יעשו ללא הגז הרוסי ובינתיים מתקשות לייצר בגלל מחסור במתכות, כמו ניקל

בשבוע שעבר התרחשו כמה מאורעות שזעזעו את תפיסת הביטחון המופרזת של יצרני הרכב הגרמניים, ובזה אחר זה הם קלטו שיש להם בעיה. היצרנים עושים כמיטב יכולתם להתנתק מרוסיה, הם מפסיקים למכור לה מכוניות ונגמלים מחלקי חילוף המיוצרים באוקראינה, אבל בסופו של דבר הם לא מצליחים להתנתק. הפעם האשמה היא בגז הרוסי.
מדוע הגז הוא דווקא רוסי והיצרנים דווקא גרמנים? מדובר בעניין של גיאוגרפיה ועלויות. ראשית, תעשיית הרכב העולמית תלויה בגז, המשמש לחימום של המפעלים, להפעלת מכונות ואפילו לפעולות מסוימות כמו שימוש בתנורים לצביעת כלי רכב. מעבר לכך, תעשיית הרכב הגרמנית היא המועמדת הטבעית לגז הרוסי: הוא זמין, הוא זול וקל לשנע אותו לגרמניה.



כך, בשבוע שעבר הודו בזו אחר זו יצרניות הרכב הגרמניות כי הן מודאגות מן המצב ובוחנות מה יעשו ללא הגז הרוסי. במקרה של ב.מ.וו, היצרנית הסתפקה בהצהרה שהיא מודאגת מהמתרחש ועוקבת אחר הדברים. פולקסווגן ומרצדס בנץ הודיעו כי הן נערכות לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים, ככל הנראה פחמיים. במקרה של יצרני הרכב הגדולים בגרמניה המחויבים לעמידה ביעדי ניטרליות פליטות (כלומר ייצור מכוניות לא מזהמות, ובתהליך ידידותי לסביבה) - מדובר במצב בעייתי, אשר לעת עתה קשה מאוד לשפוט את היקף השפעתו.


2 צפייה בגלריה
EQE  החשמלית המשפחתית של מרצדס
EQE  החשמלית המשפחתית של מרצדס
החשמלית המשפחתית של מרצדס


תעשיית הרכב העולמית תלויה גם באספקה של מתכות מאוקראינה ומרוסיה, בראש ובראשונה ניקל המשמש בסוללות רכבים חשמליים. גם כאן הקרבה לרוסיה ולאוקראינה עושה את שלה, והנפגעים הראשונים הם הגרמנים. מטבע הדברים, הם מנסים להציג את המצב כאילו מדובר ביתרון, כלומר שהביקוש עולה על ההיצע, אבל במציאות של יצרניות המסוגלות לייצר מאות אלפי מכוניות ברבעון, קשה שלא לשים לב שהסחורה פשוט אזלה. כך, ברגע נדיר של כנות הודה בשבוע שעבר הרברט דיס, מנכ"ל קבוצת פולקסווגן, כי היצרנית לא תוכל לספק השנה הזמנות חדשות למכוניות חשמליות, לא באירופה ולא בארה"ב. לפי דיס, פולקסווגן מחזיקה בצבר הזמנות של 300 אלף כלי רכב, ולכן איננה יכולה עוד לספק מכוניות השנה. בפועל, פולקסווגן הצליחה לייצר עד כה כ־100 אלף חשמליות בלבד. אולה קולוניוס, מנכ"ל מרצדס העולמית, הודה אף הוא בשבוע שעבר כי מכוניות חשמליות של מרצדס בנץ הן "Sold Out" לשנת 2022.
מצב כזה שבו אותה שרשרת אסונות לוגיסטיים מכה בכל יצרני הרכב בגרמניה במשך חודשים ארוכים, איננו חריג. אלה חוו ביחד אינפלציה, מיתונים עולמיים ומלחמת עולם, אבל הפעם התחרות ליצרנים הגרמניים על הזירה החשמלית היא תחרות מרה: בזמן שפולקסווגן ומרצדס מתקשות לספק מכוניות חשמליות, מפעל טסלה בברלין שנחנך לפני שבועות ספורים עובד מסביב לשעון כדי לספק הזמנות ללקוחות ולגזול מפולקסווגן ודומותיה עוד נתחים בעוגת הרכב החשמלי. לפי נתוני ACEA, ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה, בחודש מרץ האחרון המכונית הנמכרת ביותר באירופה היתה טסלה 3, ואחריה פיג'ו 208 וטסלה Y. פולקסווגן גולף, מלכת המכירות המסורתית של אירופה, התברגה רק במקום הרביעי.