סגור

כיצד ישפיעו מחירי הדלק על שוק המכוניות המשומשות?

בעוד במחירון הרכב החדש של לוי יצחק יירשמו עליות מחירים בדגמי יוקרה זללנים עקבות התייקרות הדלק, ל"כלכליסט" נודע כי הזינוק במחירים עדיין לא יורגש בשוק הרכבים המשומשים. עם זאת קיים סיכוי גבוה שבמהלך החודשים הקרובים עליית מחירי הדלק שנמצאת בפתח תשפיע גם על שוק זה

בעוד במחירון הרכב החדש של לוי יצחק שמיועד להתפרסם השבוע יירשמו אפילו עליות מחיר בדגמי יוקרה זללנים בעקבות התייקרות הדלק הלילה, לפי מה שנודע ל"כלכליסט" הזינוק במחירים עדיין לא מורגש בשוק הרכבים המשומשים. עם זאת קיים סיכוי גבוה שבמהלך החודשים הקרובים עליית מחירי הדלק שנמצאת בפתח תשפיע גם על שוק זה.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" ולפי נתוני משרד התחבורה, במהלך החודשים האחרונים עבר שוק המשומשות בישראל למצב של רגיעה. כך, במחירון הקרוב צפויים מחירי רוב המכוניות המשפחתיות החדשות לרדת בשיעור של 2% - אבל יש גם קטגוריות שבהן המחיר לא ישתנה: מכוניות היברידיות, מכוניות מיני ורכבי כביש שטח. במקרה של המכוניות ההיברידיות והמיני, מדובר במכוניות חסכוניות בדלק, מה שאומנם לא יביא לעליה במחיריהן השבוע לקראת גל של ביקושים אבל לפחות יגרום למחיריהן להישמר. במקרה של רכבי כביש שטח, מדובר בשיקולי פופולריות ואופנה.
1 צפייה בגלריה
רכב יונדאי איוניק
רכב יונדאי איוניק
יונדאי איוניק
מעבר לכך, ישנן גם מכוניות שיתייקרו במחירון הקרוב - בעיקר בפלח שוק היוקרה. כך למשל מחירי פורשה 911 משומשות צפויות לרשום עליה עקב ביקוש רב שמתבטא ברשימות המתנה של מספר חודשים, מה שנובע בין היתר ממספר נמוך של מכוניות כאלה בכבישי ישראל - וכמובן גם יכולת כלכלית של הרוכשים.

לקחתם לנו את ההיברידיות ועכשיו אתם מייקרים את הדלק?

ההתעניינות הגוברת במכוניות ההיברידיות נובעת מעובדה בעייתית: שיעור מס הקניה על מכוניות אלה זינק בתחילת ינואר האחרון מ-50% ל–83% והתוצאות לא איחרו לבוא. כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבואני הרכב בחרו בזה אחר זה להפסיק לשווק בישראל מכוניות היברידיות. בפברואר האחרון היתה זו טויוטה פריוס שנעלמה מהשוק הישראלי – ובאותו חודש גם יונדאי איוניק שהחזיקה בעבר בתואר "המכונית הנמכרת ביותר בישראל". בפועל קוצץ היצע הדגמים ההיברידיים העממיים הזמינים לצרכן הישראלי ויצר עליה בביקוש למכוניות אלה בשוק המשומשות, אלא שאף אחד לא בנה על מצב בו המדינה תבטל גם את הטבת מס הקניה על המכוניות ההיברידיות וגם תעלה את מחירי הדלק לשיא חדש, מה שמבטיח שמחירי המכוניות ההיברידיות בשוק המשומשות יטפסו.
במקרה של מכוניות המיני החסכוניות, הן לא נפוצות בגלל שיקולים רגולטוריים ובגלל מחסור בהיצע ברמת היצרן, מה שיוצר יותר ביקוש למכוניות משומשות - בהיעדר מכוניות חדשות לרכישה.