סגור

גלגל חמישי
כך המדינה עלולה למחוק את שוק המכוניות ההיברידיות

בסוף השנה צפוי מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות להשתוות למס הקנייה על המכוניות הרגילות. מה זה יעשה לשוק הרכב ואיך זה ישפיע על המחירים של הדגמים הפופולריים?

בעוד חצי שנה בלבד עומד שוק הרכב הישראלי לעבור מהפך: המכוניות שרשות המסים המליכה עתידות לאבד את המלוכה - וייתכן שגם את הכתר.

הנה ההסבר: מדינת ישראל מעודדת רכישה של רכב ירוק, לפחות על הנייר. המס הירוק מחולק לכמה קבוצות מיסוי אשר נקבעות בהתאם לסוג הרכב. על מכוניות רגילות מוטל מס קנייה בגובה 83% וממנו מנוכים סכומים בהתאם לכמות הזיהום שהרכב פולט. על המכוניות ההיברידיות מוטל מס קנייה בגובה 50%, על הפלאג-אין היבריד 30% ואילו על החשמליות 10%.
אלא שזה לא היה תמיד המצב. המתווה של רשות המסים משתנה מדי כמה שנים "בהתאם להתקדמות הטכנולוגית". במילים אחרות, כשהמדינה מבינה שמכונית מסוג הנעה מסוים הופכת פופולרית ועם ישראל מתחיל ליהנות בהמוניו מהמס הנמוך - רשות המסים ממהרת וסותמת את הפרצה שנותרה.
וכך, על המכוניות ההיברידיות מוטל כיום מס קנייה בגובה 50%, אבל זה לא תמיד היה המצב. עד 2019 הוטל על המכוניות ההיברידיות מס קנייה בגובה של 30% בלבד, שעלה כאמור ב-20% עד הרמה הנוכחית.
בהערת אגב נציין שמתבונן מהצד עשוי לחשוב שלקונה הישראלי יש שפע מסחרר של מכוניות היברידיות לבחירה וכל מה שנותר לו הוא לנסוע במכונית חסכונית, לצרוך מעט מאוד דלק וליהנות מהטבת המס. אבל בפועל זה לא המצב: מי שבאמת יעשה שיעורי בית ויעבור בין יבואני הרכב, יגלה שלרובם דווקא אין מכוניות היברידיות. חלק מהיצרנים החליטו לפסוח על השלב הזה של האבולוציה המוטורית. לכן בעוד שיונדאי, קיה וטויוטה, במקרה שלושת המותגים המובילים בישראל, הם גם כאלה שמשווקים היברידיות, לקבוצות פולקסווגן, רנו, סובארו, סוזוקי, ניסאן ולעוד יצרניות רכב רבות פשוט אין מכוניות היברידיות להציע.

2 צפייה בגלריה
מוסף 3.5.18 צי רכבי יונדאי איוניק נמל אילת מכוניות
מוסף 3.5.18 צי רכבי יונדאי איוניק נמל אילת מכוניות
מכוניות יונדאי בנמל (ארכיון)
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)

זאת ועוד, ב-31 בדצמבר השנה יחול המהפך: מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות, אשר זוחל למעלה כבר כמה שנים, ישתווה באופן סופי למס הקנייה על המכוניות הרגילות. כלומר אם נשווה למשל סקודה אוקטביה ויונדאי איוניק - על שתיהן מוטל מס קנייה בגובה של 83% וממנו ינוכו סכומים של עד כ-17 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום שהרכב פולט.
חשוב להדגיש: אמנם המכונית ההיברידית נקייה יותר, אבל כיום יש לא מעט מכוניות בנזין (והאוקטביה היא דוגמה טובה בדרגת זיהום 4), שהציון הירוק שלהן אינו שונה מהותית מזה של רכב היברידי. וכאן ייגרע מההיברידיות היתרון הגדול ביותר שלהן: מס הקנייה הנמוך.
אותו "ניקוי מגרש" של ההיברידיות מול המכוניות הרגילות ייצר לא מעט תופעות לוואי ולא מעט מהלכים חשובים שישפיעו על שוק הרכב ברמה הכמעט מידית מינואר הקרוב. ראשית, יבואני הרכב ייערכו מבעוד מועד לרכבת ימית של כלי רכב היברידיים שתגיע לישראל וצפויה לגרום לתופעה של אשתקד להיראות כרכבת צעצוע.
השיטה פשוטה. המכוניות מיובאות לישראל בדצמבר ומשוחררות ממכס מהר לפני כניסת מתווה המס החדש ב-1 בינואר. לאחר מכן יבואני הרכב "דוגרים" על המכוניות כמה חודשים ומשווקים אותן בשוק בחודשים ינואר עד אפריל – אף שהם בעצמם העלו את המחיר הרשמי ב-1 בינואר. ברשות המסים מודעים לתכסיס אבל לא עושים דבר, גם כי לא ניתן למנוע מיבואן רכב לשחרר ממכס, וגם כי ברשות המסים יודעים שמדובר בהכנסות של מיליארדי שקלים בחודש.
להשוואת מס הקנייה יש אפקט נוסף, שעלול להיות מסוכן ובעייתי: מכוניות היברידיות הן מכוניות נקיות יותר מרוב המכוניות המקבילות אשר נמכרות בישראל. אפשר לראות זאת בקלות בטבלאות הציון הירוק.
המכוניות ההיברידיות גם חסכוניות יותר
הציון הירוק אינו מספר את כל הסיפור של המכוניות ההיברידיות: הן גם חסכוניות יותר. אין עוררין על העובדה שיונדאי איוניק או טויוטה פריוס הן מכוניות חסכוניות ממקבילותיהן. אבל הן גם מורכבות יותר: יש בהן סוללות, לרוב ליתיום איון, מערכות בקרה מורכבות יותר, ובשורה התחתונה - הטכנולוגיה במכוניות היברידיות יקרה יותר ממכוניות רגילות.
כל עוד המכונית ההיברידית מוגנת על ידי מס קנייה נמוך, הכול בסדר: יבואן הרכב יכול לייבא אותה בלי חשש. אבל ביום שבו תוספת התשלום על סוללת ליתיום לדוגמה תתבטא באמת - כלומר היום שבו ליבואן הרכב ההיברידי לא תהיה יותר הגנת מס קנייה - בחלק מהמקרים יהיה מאוד קשה לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים שצריכת דלק מעולה היא נימוק מספיק חזק לקנות מכונית היברידית יקרה.
2 צפייה בגלריה
רכב סקודה אוקטביה 2021 חדש
רכב סקודה אוקטביה 2021 חדש
סקודה אוקטביה 2021 חדשה
(צילום: עמית שעל)
על אחת כמה וכמה מצב זה יהיה בעייתי בעת המכירה לציי הרכב: בחברות הליסינג דורשים כמובן הנחות - בלי להתחשב יותר מדי ברצונו של העובד או של החברה לחסוך בדלק. וכך, כאשר המלאים שבידי יבואני הרכב של מכוניות שנכנסו לישראל ב-2021 ילכו ויצטמקו, נוכחות המכוניות ההיברידיות בטבלאות המסירות תצטמצם. כמובן, את המחיר בדמות זיהום, שלא לדבר על צריכת הדלק המופרזת שכואבת בכיס, ישלמו אזרחי ישראל.
כמובן שלאפקט סיום שלטון ההיברידיות יהיו "כריות ריכוך", ואחת החשובות שבהן היא החתימה על הסכם הסחר עם קוריאה, שהביאה לנו את יונדאי איוניק ואת קיה נירו.
ההיברידיות, כך הוסבר, לא יוזלו. אבל מצד שני הן גם לא יתייקרו בינואר באופן משמעותי כפי שהן אמורות להתייקר בהתבסס על המס הירוק. כלומר יבואני הרכב הקוריאני "יבלעו" חלק מהטבת המכס אשר נובעת מהסכם הסחר החופשי, אם כי עדיין מדובר בהטבה קטנה ביחס לזינוק במס הקנייה על ההיברידיות.
בישראל, לכל מקל יש גזר ושוק הרכב הירוק אינו שונה: כפי שהמכוניות ההיברידיות הגיעו ל-50% מס קנייה ובקרוב יזנקו למס קנייה מלא, כך מכוניות הפלאג-אין הייבריד "נהנות" מעלייה הדרגתית של מס הקנייה. המס כיום הוא 30% (כמו בהיברידיות ב-2019) ובשנה הבאה יעלה ל-40%.
אבל מכוניות פלאג-אין הייבריד אינן מכוניות היברידיות. הן יקרות יותר, ההיצע שלהן הרבה יותר קטן. את מספר דגמי הפלאג-אין הייבריד העממיים אפשר לספור על אצבעות כף יד אחת ולהישאר עם עודף. וכדי ליהנות מהיכולת האמיתית של הרכבים האלה להיות נקיים וירוקים צריך כבל ועמדת טעינה. לא מן הנמנע שארגונים רבים יתנו לעובדיהם רכבי פלאג-אין הייבריד תוך קריצה משמעותית והסבר ש"אם אין עמדת טעינה אז לא נורא, העיקר שיש הטבת מס". כך שגם כאן - הכוונות הירוקות של מדינת ישראל כנראה יוכתמו בפיח.