סגור
רכב יונדאי אלנטרה
יונדאי אלנטרה. 2,422 אלנטרות הגיעו לציים ורק 326 ללקוחות פרטיים

מאחורי המספרים: ציי הרכב הצילו ליבואנים את הרבעון

מנתוני משרד התחבורה עולה כי הצלחות היבואנים התבססו על מכירות בהיקף נרחב לציי הרכב. כך למשל 88% ממכירות יונדאי אלנטרה השנה היו לציים, 73% ממכירות סקודה אוקטביה וכ-50% מ-BYD 3 החשמלית

יבואני הרכב רשמו אומנם הצלחות ברבעון הראשון של 2024, אבל חלקן התבססו על מכירות בהיקף נרחב לציי הרכב (כלומר מכוניות ליסינג, מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" ומכוניות השכרה) ולא ללקוחות פרטיים. כך עולה מנתוני משרד התחבורה שעובדו על ידי אתר פיקוטו.
האתר מציע דרך חדשה לרכוש רכב משומש תוך הקפדה על שקיפות מול המוכר והקונה, לכן הוא יכול להיכנס למאגרי משרד התחבורה - כולל מאגרי רישומי הרכבים לפי הבעלות. נושא פילוח הרישומי הבעלויות בחלוקה לרישום פרטי מול רכבי חברה הוא חשוב בעיקר ללקוחות הפרטיים, הרוכשים את המכוניות. הסיבה לכך היא שכאשר לקוח פרטי קונה מכונית שנפוצה בציי הרכב, עליו לדעת שבבוא יום המכירה הוא יצטרך להתמודד מול מנגנוני המכירות המיומנים של חברות הליסינג שיציעו מכונית זהה, אבל במבחר הרבה יותר משמעותי, בהנחות גדולות ותוך שימת דגש על הענקת מימון נדיב וטרייד אין.
כפי שפורסם היום ב"כלכליסט"פרט למובילת השוק – אטו 3 של BYD רוב המכוניות שתופסות את המקומות הראשונים בשוק אינן חשמליות, אבל פילוח המכירות של הדגמים שתופסים את המקומות הראשונים בטבלה מעניין. יצוין כי בחודש שעבר, כמו בכל יתר חודשי השנה, במהלך הימים האחרונים נמסרו לפתע אלפי מכוניות בבת אחת, מה שמעיד על לחץ של היבואנים להיפטר מסחורה בטרם תעבור גיול, כלומר למסור מכוניות לחברות ליסינג ולגופי סחר לפני שהמכוניות יתיישנו.
פילוחי המסירות לפי דגם ממחישים היטב כי בחלק ממובילי השוק - ידם של הציים, החברות והסוחרים על העליונה. כך, BYD אטו 3 שמובילה את השוק היא בדרך כלל דגם שנמכר בעיקר ללקוחות פרטיים. אבל מרישומי הרבעון הראשון של השנה עולה כי אטו 3 נמכרה ברבעון הראשון של 2024 כמעט בכמויות כמעט שוות ללקוחות פרטיים ולחברות.
כך, 2,811 יחידות של ה-BYD החשמלית נמכרו ללקוחות פרטיים ו-2,716 לגופים מסחריים. במקום השני בשוק נמצאת האלנטרה של יונדאי שמסירותיה מוטות ציים באופן קיצוני: 2,422 אלנטרות הגיעו לציים ורק 326 ללקוחות פרטיים. כלומר 88% ממכירות יונדאי אלנטרה ברבעון הראשון היו לציים. גם סקודה אוקטביה שנמצאת במקום השלישי נמכרה בעיקר לציים: מתוך 2,117 אוקטביות 1,555 הגיעו לציי הרכב. כלומר 73% מהאוקטביות הגיעו לציים.
גם יונדאי I20 שממנה נמסרו 1,959 יחידות (מקום רביעי) נמסרה בעיקר לציים: 1,230 יחידות של הסופר מיני של יונדאי הגיעו לחברות, כלומר 62%. גם במקרה של הפיקנטו של קיה (1,949 מסירות) 71% לא נרשמו על שם לקוחות פרטיים. באופן מעניין, בדומה לאטו 3 של BYD גם מסירות ג'ילי כבר קרובות לחלוקה "חצי חצי" של מסירות ללקוחות פרטיים וציי רכב: מתוך 1,946 ג'יאומטרי C – 47% נרשמו על שם חברות.
לצד הדגמים המובילים, בשוק מופיעים גם דגמים נוספים שהטיית המכירות שלהם בכיוון ציי הרכב קיצונית: מתוך 1,762 מכירות של מאזדה 2 (מקום תשיעי) – 78% הגיעו לחברות. מתוך 1,555 טויוטה קורולה סדאן (מקום עשירי) – 87% הגיעו לחברות. ואילו מקיה נירו פלוס פלאג אין הייבריד ממנו נמסרו ברבעון 1,085 יחידות הגיעו רק שתי יחידות לידי לקוחות פרטיים.