סגור

תביעה נגד רנו ניסאן בצרפת: ליקויים במנועים שהותקנו ב-400 אלף מכוניות

התביעה נוגעת למנועי ה-1.2 ליטר בסדרת TCE שהותקנו במספר גדול של דגמים בשנים 2018-2012, זאת בטענה לשורת בעיות טכניות; לפני שנתיים הוגשה תביעה דומה בישראל נגד קבוצת קרסו, המייבאת את רכבי רנו, ולפיה לא מסרה מידע על פגם במנועים מסוג זה ברכבים שיוצרו ב-2016-2012, אך החברה ביצעה רק תיקונים חלקיים שהוגדרו כ"מחווה מסחרית"

רנו ניסאן מתמודדת בימים אלה עם תביעה המתנהלת בצרפת ונוגעת לליקויים באחד מדגמי המנועים הפופולריים ביותר אשר מותקנים בדגמי מכוניות שונים של הקונצרן.
לפי פרסומים בצרפת, התביעה שהוגשה מטעמם של כ-1,100 תובעים נוגעת למנועי ה-1.2 ליטר של רנו מסדרת TCE אשר הותקנו בכ-400 אלף מכוניות ובמספר גדול של דגמים שיוצרו בשנים 2018-2012. בין היתר מדובר ברנו קאדג'ר, סניק, קליאו, מגאן, קפצ'ור וקנגו; בדאצ'יה דאסטר, דוקר ולודג'י; וגם בניסאן קשקאי ובמרצדס סיטאן, אשר חולקת מנועים עם קונצרן רנו ניסאן.
לפי הפרסומים, הבעיות אשר דווחו בכתב התביעה הן צריכה מוגברת של שמן ובעיות טיימינג (רצועת תזמון) ושסתומים. לפי אותם פרסומים בחו"ל, רנו הגיבה כי במנועים אמנם קיימות בעיות טכניות מסוימות אך אלו לא היוו סיכון בטיחותי. רנו הודיעה כי תפצה את הלקוחות בהתאם למקרים ספציפיים. הדיון בנושא עדיין מתקיים בצרפת.
יש לציין כי לפי דיווח של קבוצת קרסו, יבואנית רנו, במרץ 2020 נודע לה על בקשה לאשר תובענה כייצוגית בסך 100 מיליון שקל. זאת בטענה שלא מסרה מידע על פגם בתכנון או בייצור במנועים מסדרת TCE 1.2 המותקנים בחלק מכלי רכב מדגמי רנו, ניסאן ודאצ'יה שיוצרו בשנים 2016-2012. לפי התביעה, מדובר בדגמים ש"שווקו על ידי החברה בישראל ו/או על ידי יבואנים מקבילים אחרים או שיובאו ביבוא אישי או כלי רכב שנרכשו בשוק יד שנייה בישראל כמשומשים, וזאת לכאורה בניגוד לדין".
התובעים דרשו החלפה או תיקון של מנועים, הארכה של האחריות על המנועים ופיצוי כספי שלא פורט בדיווח לבורסה. מאז בוצעו על ידי החברה בישראל מספר תיקונים של מנועי ה-1.2 ליטרים, אך תיקונים אלה היו חלקיים, הוגדרו כ"מחווה מסחרית" וכללו בדרך כלל הנחות בעלויות התיקון ולא החלפה או תיקון על חשבון היבואן. לעת עתה לא הושגה פשרה בתביעה הייצוגית אשר הוגשה בישראל, לכאורה בגין בעיות דומות באותם דגמי מנועים.
מקרסו מוטורס נמסר: "אין לחברה מידע לגבי תביעות המתנהלות בחו"ל. לגבי התביעה בישראל נציין כי זו תוקנה והוגשה מחדש על ידי המבקשים רק בינואר השנה, כאשר דיון ראשון נקבע לסוף השנה. בנוגע למחווה מסחרית, מדובר בפעולה מקובלת בתחום השירות. בכל ענף, ולא רק בענף הרכב, הגוף המסחרי מעניק סיוע על מנת לשמר את שביעות רצון הלקוחות. אנו פועלים תמיד באופן פרטני וכל מקרה נבחן לגופו. בכל הקשור לפשרה, הנושא אינו על הפרק. כאמור, מדובר בתביעה חדשה ועוד מוקדם לדון בכך".