סגור
 כיפת ברזל
כיפת ברזל (צילום: AFP)

רפאל: זינוק של 150% בגיוס מהנדסים במחצית הראשונה

החברה מדווחת שבמחצית הראשונה השנה גייסה 319 מהנדסים, לעומת 129 במחצית המקבילה אשתקד. בחברה מזהים גם תחילה של חזרה של עובדים שבחרו לעזוב אותה בשנה האחרונה והחליטו לחזור אליה

במבצע "עלות השחר" הצליחה שוב מערכת כיפת ברזל להגן בהצלחה על העורף הישראלי מפני רקטות מעזה עם שיעור הצלחה ביירוטים הגבוה מעולם, 96%. אבל ברפאל, הקבלנית הראשית של המערכת, מציינים כעת גם ניצחון בהתמודדות עם איום אחר: הנטישה של מהנדסים בחברה לטובת חברות הייטק, שהגיעה לשיא ב-2021, בזמן שהתעשייה הביטחונית הממשלתית התקשתה להתמודד עם הצעות השכר שקיבלו עובדיה מהחברות האזרחיות, ולא מסוגלת להציע להם אופציות.
השנה, בזמן שהמשבר בהייטק מתרחב, רשמה יצרנית כיפת ברזל זינוק של 150% במספר המהנדסים שגייסה, מ-129 במחצית הראשונה של 2021 ל-319 במחצית הראשונה של 2022. למעשה, בחברה מזהים גם תחילה של חזרה של עובדים שבחרו לעזוב אותה בשנה האחרונה, והחליטו לחזור אליה, עם שישה כאלה מתחילת השנה. "העובדים שהחלו לחזור אלינו הם לא כאלה שהחברות שלהן נסגרו או צמצמו עובדים", אומרת טל קורונל, ראש מערך הגיוס ברפאל. "רפאל עושה מאמץ לשפר את הצעות השכר שלה לעובדים, ובזמנים כאלה העובדה שמדובר בחברה יציבה מוערכת יותר".
אבי (48), ראש מחלקה בתחום בינת קרב, חזר לרפאל לפני חצי שנה, לניהול צוות בן 20 איש. הוא עזב את החברה לאחר 19 שנה, כדי להקים מחלקת בינה מלאכותית בחברת הייטק. "זאת הייתה הזדמנות מעניינת לגוון ונלוו אליה תנאים כספיים טובים יותר משהיו לי ברפאל. אבל בסוף הרגשתי שם פחות משפיע. שילמתי קצת מחיר בשכר, אבל קיבלתי עבודה עם יותר משמעות. אולי ירדתי בתנאים, אבל חזרתי לתפקיד בכיר יותר".
ברפאל לא מסמנים את התנאים הכספיים המשופרים שחברות הייטק עדיין מציעות לעובדיה כגורם לעזיבות, אלא את תנאי העבודה. "דרישות העובדים השתנו מאז הקורונה והאפשרות לעבוד מהבית. אם פעם מהנדסים מהצפון היו כמעט קהל שבוי לחברות ביטחוניות, היום הם מקבלים מחברות במרכז הצעה לעבוד עבורן מהבית ופעם בשבוע לבוא למשרד. עבודה היברידית כזאת זה משהו שיותר מאתגר חברות ביטחוניות. אבל גם אצלנו יש שינוי ויש יותר ויותר עבודה מהבית. אפילו מהנדסים, שבאותם ימים עובדים על החלקים הלא מסווגים".
בחברה אימצו גם שיטות גיוס מההייטק האזרחי, כמו חבר מביא חבר, ו-40% מהעובדים החדשים שמגיעים אליה מגיעים בערוץ הזה, כשהחבר עובד רפאל מקבל בונוס של 7,500 שקל עד חופשה בשווי 20 אלף שקל. בחברה גם השווו את התנאים להייטק האזרחי בעוד תחום: עובדי רפאל יכולים כעת להביא את הכלב שלהם למשרד, ולא רק לשלוחה שלה בתל אביב.
כמנהל, עוסק גם אבי בגיוס עובדים. "יש שינוי באווירה אחרי שנה של הרבה עזיבות בגלל הפרשי השכר", הוא אומר. "אנחנו מתחילים לקבל קורות חיים טובים מבעבר. החברה שיפרה את תנאי העבודה, עם מכונות קפה במטבחון ועבודה מהבית, דברים שמי חלם פה עליהם בעבר. גם הביטחון מסיים את התחקירים לעובדים מהר יותר".
ברפאל מציעים כעת בונוסים רבעוניים שיכולים להגיע ל-25% מהשכר, לצד מענקי חתימה. "יש עדיין פערי שכר לעומת החברות האזרחיות, אבל יש גם מאמץ מתמשך לצמצם אותם. למרות ההתקררות בצד השני, לא הורדנו את התנאים שאנחנו מציעים, כדי להיות כמה שיותר תחרותיים".