סגור
גרנד קניון של מליסרון
״באופן מסורתי, החודשים יולי – אוגוסט מהווים שיא הוצאות בכרטיסי אשראי״ (צילום: ישראל יוסף)

מבצע עלות השחר לא הפריע להרגלי הקנייה של הישראלים בכרטיסי אשראי

לפי נתוני חברת שב"א, בסוף השבוע האחרון בעת המבצע ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי ב-1.5% בלבד. רק בשדרות נרשמה צניחה חדה בהוצאות. לעומת זאת, בערים המרכזיות נרשמה עלייה נקודתית ברכישות מוצרי חשמל ופארם; במקביל נרשם שיא חדש בהוצאות בכרטיסי אשראי בחודש יולי

ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי האשראי בסוף השבוע האחרון, בזמן מבצע "עלות השחר", ירדו בשיעור של 1.5% והגיעו לסכום של 2.178 מיליארד שקל, לעומת 2.214 מיליארד שקל בסוף השבוע שלפניו, על פי נתוני חברת שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. לפי הודעת שב"א, מדובר בירידה מינורית.
מהנתונים עולה כי רק בעיר שדרות, העיר שלעברה נשלחו הכי הרבה טילים במהלך המבצע, נרשמה ירידה בהוצאות במהלך סוף השבוע האחרון (5-6 באוגוסט) לעומת סוף השבוע שקדם לו (29-30 ביולי). על פי הנתונים, נרשמה ירידה של 44% לעומת הסופ"ש הקודם, ירידה של 30% בחנויות ספרים, ציוד משרדי וצעצועים, ירידה של 29% בהוצאות ביגוד והנעלה וירידה של 18% בהוצאות על מסעדות, מזון מהיר ובתי קפה. יש לציין כי בשל ציון ט' באב במוצ"ש האחרון נרשמה ירידה כללית בהוצאות בענף המסעדות, רשתות המזון המהיר ובתי הקפה. ירידה זו בהוצאות היא עניין שגרתי הנובע מסגירת בתי העסק בענף.
ביתר הערים המרכזיות בדרום ובמרכז הארץ ההוצאות בכרטיסי אשראי היו דומות, ובחלקן אף נרשמה עלייה. כך למשל ההוצאות על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה גדלו באשקלון ב-21% ובבאר שבע ב-28%, כאשר בחולון הם עלו ב16% ובתל אביב ב-11%.
באופן לא מפתיע עליות גדולות בהוצאות נרשמו בחנויות הפארם בערים הגדולות בדרום, כך באשדוד נרשמה עלייה של 24% לעומת הסופ"ש הקודם, באשקלון נרשמה עלייה של 19% ובנתיבות 9%.

שיא חדש בהוצאות בכרטיסי אשראי בחודש יולי

לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי האשראי שהגיעו לידי "כלכליסט", ההוצאה היומית הממוצעת בחודש יולי עמדה על 1.248 מיליארד שקל. בכך נשבר השיא הקודם שנרשם בחודש שעבר, בו עמדה ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי האשראי על 1.225 מיליארד שקל.
בסך הכל ביולי נרשמו במערכות שב"א עסקאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של יותר מ-38.697 מיליארד שקל, עלייה של 5.3% לעומת החודש הקודם ועלייה של 6.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז עמד היקף ההוצאות בכרטיסי האשראי על 36.319 מיליארד שקל. כזכור בשנה האחרונה עלה מדד המחירים לצרכן ביותר מ-4%, מה שמסביר במידה רבה את העלייה בסך ההוצאות. עם זאת, לא מדובר בהסבר היחיד שכן גידול במספר העסקאות בפועל, כניסה של טכנולוגיות חיוב חדישות והגבלות של עסקאות במזומן יכולים להשפיע על עלייה בסך ההוצאות.
ההוצאות בעסקאות אונליין עלו ביולי 2022 בשיעור של 8.7% לעומת אשתקד. ההוצאה החודשית בעסקאות אונליין הגיעה בחודש שעבר לסכום כולל של 22.227 מיליארד שקל. סכום ההוצאה היומית בעסקאות אונליין ביולי עמד על 716.989 מיליון שקל, עלייה של 2.9% לעומת החודש הקודם. ההוצאות בעסקאות פיזיות בבתי העסק הסתכמו החודש בסכום של 16.471 מיליארד שקל, לעומת 15.8392 בחודש שעבר. ביולי בשנה שעברה ההוצאות בעסקאות פיזיות הגיעו לסכום של 15.865 מיליארד שקל, מדובר על עלייה של 4%.
בפילוח של ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי האשראי לפי ענף כלכלי עולה כי העלייה הגדולה ביותר לעומת החודש הקודם היתה בענף הפנאי והבידור, בו היקף ההוצאות עלה בכ-20% לעומת יוני ועמד על 6.25 מיליון שקל בממוצע ביום. עליות בולטות נרשמו גם בענף המלונאות (8.5%), חשמל וכלי בית (8.1%), ענף התחבורה (7.8%) וענף המסעדות מהמזון המהיר (4.6%). מנגד, ברשתות המזון, שהוא הענף שבו היקף ההוצאות הוא הגבוה ביותר, נרשמה ירידה של כ-3.1%, שהם 4.7 מיליון שקל, בין ההוצאה הממוצעת היומית ביוני לבין זו של חודש יולי, שהסתכמה ב-151.66 מיליון שקל. ירידות נוספות נרשמו בענף המכולות והפיצוציות (3.2%), עף סוכנויות הנסיעות (6.8%) וענף התעופה (8.9%).
בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עולה כי בענף התחבורה היקף ההוצאה היומית הממוצעת עלה ב-17.3%, ונכון לחודש יוני הוא עומד על 14.164 מיליון שקל ביום. עליות בולטות נרשמו בענף הדלק (16.4%), ענף המסעדות והמזון המהיר (15.7%) וענף הפנאי והבידור (15.3%). עליות יוצאות דופן של 132% בענף התעופה ו-126% בענף סוכנויות הנסיעות נרשמו על רקע יציאת המשק הישראלי ממשבר הקורונה.
רונית טישלר פיטי, סמנכ"לית תפעול וקשרי שותפים בחברת שב"א: "באופן מסורתי החודשים יולי-אוגוסט מהווים שיא הוצאות בכרטיסי אשראי. אנו ממשיכים לראות שההוצאות בעסקאות אונליין ממשיכות לצמוח בקצב גבוה מאשר ההוצאות בעסקאות הפיזיות, וזאת בזכות הרחבת פעילות המסחר המקוון בכלל המשק".