סגור

בממשלה בוחנים ריווח מדרגות המס והגדלת נקודות זיכוי

הממשלה אמורה להציג הערב תוכנית להתמודדות עם יוקר המחיה. נבחנים צעדים להגדלת ההכנסה הפנויה של השכבות החלשות ומעמד הביניים כמו הגדלת מס הכנסה שלילי, שינוי מדרגות המס והגדלת נקודות הזיכוי על ילדים

הערב אמורה הממשלה להציג את תוכניתה להתמודדות עם יוקר המחיה אך את הבוקר של יום שלישי הקדישו שר האוצר אביגדור ליברמן והנהלת משרד האוצר לכנס בנושא מדיניות האקלים. באוצר הסבירו כי יום העיון תוכנן מראש.


למרות שעיתוי הכנס מקרי אפשר להניח כי הוא סתם את הגולל על הרעיון להפחית את מס הבלו על הדלק. הגורמים המקצועיים בממשלה מתנגדים לחלוטין לביטול מס הבלו על הדלק והצליחו לרתום לעמדתם את הגורמים הפוליטיים.
גורם מקצועי בממשלה ניסח זאת כך: "בדרך כלל להעלאת מסים יש השלכות שליליות, ולהורדת מסים יש השלכות חיוביות. אין שום היגיון להוריד דווקא את המס שמביא תוצאות סביבתיות, חברתיות, וכלכליות טובות".

1 צפייה בגלריה
‍ועידת התחזיות 2022 אביגדור ליברמן שר האוצר וידאו
‍ועידת התחזיות 2022 אביגדור ליברמן שר האוצר וידאו
שר האוצר אביגדור ליברמן. לא נשארו מכסים להוריד
(צילום: יריב כץ)

מס הבלו ככל הנראה לא יירד ובשלב זה ההערכות הן כי יופחת מס אחר – הבלו על הפחם, שכן הביקוש לפחם הוא קשיח. עם זאת, יש חשש כי הורדת המס על הפחם המזהם תשדר מסר שלילי מבחינה אקלימית.
בנוסף, באוצר ובמשרד ראש הממשלה דנים בדרכים נוספות להגדיל את ההכנסה הפנויה של השכבות החלשות ושל מעמד הביניים. בין האפשרויות הנדונות: הגדלת המענקים במס הכנסה שלילי (מענק לעובדים שמשתכרים שכר נמוך), הרחבת התנאים לזכאות למס הכנסה שלילי (כיום הזכאות היא מגיל 23 ובתנאי שיש ילדים), ריווח של מדרגות מס ההכנסה כדי להקל את תשלומי המס על מעמד הביניים וכן הגדלת נקודות הזיכוי על ילדים.
ומה התשובה של האוצר למחאה על ההתייקרות של מוצרי המזון והטואלטיקה? בשלב זה נראה כי באוצר לא מעוניינים להמציא את הגלגל מחדש ולא רוצים לסמן את היבואנים כאויבי העם. לכן, לא מסתמנים צעדים אגרסיביים וייעודים למלחמה ישירה ביבואנים הבלעדיים.
בשלב זה התפיסה היא כי יש להרחיב ולהעמיק את רפורמות היבוא ככל האפשר ולבדוק את השפעתן על היבוא, על המחירים ועל המגוון. לשם כך, הצטרפו שרת הכלכלה אורנה ברביאי ומנכ"ל משרדה רון מלכא לדיונים הליליים שהתקיימו אמש לקראת הצגת התוכנית הסופית למאבק ביוקר המחיה.
אם המחאה הזו תביא לכך כי ליברמן ובנט יאזרו אומץ ויתקדמו עם הרפורמה להפחתת המכסים על הפירות והירקות, הרי שיהיה מדובר בהצלחה מבחינתה של הפקידות במשרד האוצר. ליברמן אמר בשבוע האחרון כי הוא ממתין לתוצאות ועדת הבדיקה של משרד הכלכלה בנושא פערי התיווך, אך ייתכן כי ישנה את דעתו, בייחוד בשל העובדה כי גורמים בלובי החקלאי החלו כבר כעת להשחיר את מסקנות הוועדה שצפויות להתפרסם בשבועיים הקרובים כך שספק גדול אם תוצאות הוועדה יגדילו את הלגיטימיות של המהלך. בשלב זה לא התקבלה החלטה אצל ליברמן וראש הממשלה נפתלי בנט להכריז על חתימה על רפורמת הפירות והירקות.
עם זאת, בגזרת המכסים ישנה אפשרות כי יכריזו על הורדה של מכסים במוצרי מזון נוספים, ביניהם עוף, דגים, ובשר. באוצר אומרים כי בשאר הקטגוריות כמעט ולא נשארו מכסים משמעותיים שניתן להסיר, מלבד מכסים על כלי רכב, שנחשבים למכס שיש לו השפעות חיצוניות חיוביות, ובוודאי לא יפחיתו אותו כעת, ערב כניסת כלי הרכב החשמליים לשימוש רחב. עם זאת, בשלב זה ברור למדי כי לא יהיה אפשרי להפחית את המכסים על יבוא ביצים ומוצרי חלב בשל הסכמות שיש בין החקלאים לבין הממשלה.