סגור

יו"ר ועדת הכלכלה על חברות המזון: "לא צריך להיות חזיר. חלה עליהן אחריות מוסרית"

ח"כ מיכאל ביטון דיבר לפני התעשיינים והתייחס לקריאתו להחרים את אסם בעקבות ההחלטה להעלות מחירים, "אין לי בעיה שחברות ירוויחו אבל כיצד הן יכולות לעשות זאת כשהאזרחים מתמודדים עם מגפת הקורונה, רשתות המזון ברווחי שיא".

"אם מסתכלים על מה אנשים אוכלים ומה הם קונים בסופר, אפשר לראות שיש בין 8 ל-10 חברות שממלאות כ-80% מסל הקניות של כולנו. על חברות כאלה חלה חובה מוסרית לא לנצל את המצב הזה כדי להגדיל את רווחיהן", אמר היום (ה') יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) בהתייחס לקריאתו מלפני כשלושה שבועות להחרים את אסם, בעקבות החלטתה להעלות מחירים.
ח"כ ביטון הופיע לפני תעשיינים המשתתפים בוועידת התעשייה וההייטק של התאחדות התעשיינים המתקיימת זה היום השני באילת. הוא התבקש להתייחס לקריאתו לחרם על מוצרי אסם בשל העלאת המחירים מצד יצרנית המזון הגדולה ואמר כי "אין לי בעיה שחברות ירוויחו אבל כיצד הן יכולות לעשות זאת כשהאזרחים מתמודדים עם מגפת הקורונה, רשתות המזון ברווחי שיא, הדיבידנדים ענקיים? אני האחרון שלא רוצה להן ירוויחו, אבל שלא ינצלו את המצוקה הזאת. אני מדבר על חברות ששולטות בעשרות אחוזים מהשוק, חברות שחלקן מונופול או דואופול על מוצר מסוים ולחברות כאלה חלה אחריות מוסרית. לא צריך להיות חזיר".

1 צפייה בגלריה
ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון
(צילום: חיים הורנשטיין)

דבריו של ביטון באו אחרי נאום ארוך שבו הביע תמיכה בתעשייה הישראלית והבטיח לתעשיינים כי יקבלו תמיד אוזן קשבת בוועדת הכלכלה. הוא מתח ביקורת חריפה על כך שמפעלים רבים ברחבי הארץ טרם חוברו לגז הטבעי, משאב אנרגיה שבכוחו להוזיל משמעותית את עלויות הייצור: "זאת בושה וחרפה שעדיין לא מגיע גז טבעי למפעלים והסיבה לכך היא ההפרטה, שהיתה טעות. לא הגיוני שיש מפעל בלוד שמתחנן לגז ולא מקבל ויש מפעל בנהריה שגם הוא מחכה לגז טבעי ולא מצליח לגרום לחברת החלוקה להגיע אליו למפעל. הממשלה צריכה לקחת אחריות לסיפור הזה ולוודא שכל מפעל בישראל יקבל גז טבעי".
הוא הוסיף והזהיר מיבוא נרחב של תוצרת למשק הישראלי באופן שיבוא על חשבון יכולות הייצור המקומיות: "נגב קרמיקה בירוחם היה מפעל הקרמיקה היחיד בישראל והיום, בגלל יבוא מוגזם הוא כבר סגור ואי אפשר לייצא קרמיקה בישראל. איבדנו את היכולת הזאת. ניחא, זה היה מוריד את המחירים אבל המחירים לא ירדו, אלא רק עלו בגלל שאין תחרות. יש תעשיות שצריך לשמור עליהן ולא לאבד אותן", אמר.