סגור

למרות התנגדות ההסתדרות: נפרק מטען כללי בנמל המפרץ בחיפה

אתמול עגנה אוניית מטען כללי ופרקה 4,000 טון ברזל בנמל, זאת לאחר שביהמ"ש הוציא צו מניעה להסתדרות שאיימה לשבות במידה ונמל המפרץ יחל לפרוק מטען כללי; כוונת הנמל בכך היא לשכנע את המדינה להעניק להם את רציפים 7 ו-8 הריקים, שיאפשרו פריקת 5-6 אוניות מטען כללי במקום אחת

אתמול בערב עגנה אוניית מטען כללי כשעליה כ-4,000 טון ברזל בניין בנמל המפרץ בחיפה, וזאת לאחר שבית המשפט הוציא צו מניעה להסתדרות שאיימה לשבות במידה ונמל המפרץ יחל לפרוק מטען כללי.


הכוונה של נמל המפרץ שבבעלות חברת SIPG הסינית לפרוק מטען כללי ברציף המכולות שלהם נחשפה ב"כלכליסט" לפני כשלושה שבועות.
נמל המפרץ הביע נכונות לפרוק אוניות מטען כללי כבר בקיץ האחרון, אך באותם ימים ביקש לעשות זאת ברציפים 7 ו-8 שעומדים ריקים. בחודש האחרון שינו אסטרטגיה בנמל המפרץ והחליטו כי הם מוכנים לפרוק מטען כללי גם ברציף המכולות שבו הם כרגע פועלים.

2 צפייה בגלריה
SIPG חברה סינית נמל נמלים
SIPG חברה סינית נמל נמלים
האונייה פורקת מטען בנמל המפרץ שבבעלות חברת SIPG הסינית
(יריב כרמלי)

מדובר בהחלטה שאינה מובנת מאליה, מפני שעד כה הפוקוס המוצהר של נמל המפרץ היה בסקטור המכולות. בראיון עם "כלכליסט", אמר מנכ"ל נמל המפרץ מי-האו צ'יאנג כי "הפוקוס שלנו הוא על אוניות מכולות. אם יהיה לנו עוד מקום אז נשמח להיכנס גם לתחום ייבוא וייצוא כלי רכב. לא נרצה להיכנס לתחום המטען הכללי, הצובר או הגרעינים".
כמו כן, גובה הרציפים והמכשור של נמל המפרץ מותאמים בעיקר לאוניות מכולה, וגם עובדי הנמל לא הוכשרו עד כה לפריקה של אוניות מטען כללי. עם זאת, בנמל המפרץ טוענים כי הנמל השלים במהלך הימים האחרונים את ההיערכות הלוגיסטית והמקצועית לקראת קליטת אוניות מטען כללי.

2 צפייה בגלריה
SIPG חברה סינית נמל נמלים
SIPG חברה סינית נמל נמלים
האונייה פורקת מטען בנמל המפרץ שבבעלות חברת SIPG הסינית
(יריב כרמלי)

באופן מוצהר, בנמל טוענים כי הם החלו לפרוק מטען כללי לבקשת הלקוחות ו"במטרה לסייע לכלכלת ישראל ולקצר את התור התפעולי של האוניות מחוץ לנמלים״.
למרות האמירות הללו, גם בנמל מודים כי האינטרס הנוכחי שלהם הוא להפגין יכולת עבודה עם מטען כללי, וזאת כדי לשכנע את המדינה להעניק להם את רציפים 7 ו-8 שיאפשרו להם לפרוק 5-6 אוניות מטען כללי במקום אונייה אחת. נכון לעכשיו, רציפי נמל המפרץ מסוגלים לקלוט רק אוניית מטען כללי אחת בלבד בכל רגע נתון, ובנמל מסרו כי האוניה שהחלה לפרוק אתמול בנמל צפויה לסיים את עבודתה במוצאי שבת. בנוסף, החברה הודיעה כי היא צפויה להעניק בעתיד עדיפות לאוניות בעלות כושר פריקה עצמי (באמצעות מנופי האונייה).
למרות שמדובר בתקדים חיובי שמבשר על התגברות התחרות בתחום, כל עוד קצב הפריקה של נמל המפרץ לא יוכפל או ישולש אז ההשפעה של כניסתם לתחום המטען הכללי אינה צפויה ליצור שינוי של ממש בתור התפעולי של האוניות. נכון להיום, עומדות כ-67 אוניות מחוץ לנמלי ישראל, כשרוב האוניות הן אוניות מטען כללי הנושאות מתכות.