סגור
תיירים תיירות צליינים ב ירושלים
צליינים בירושלים (אלכס קולומויסקי)

באוצר רוצים לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים: "הפגיעה בענף - זניחה"

כיום, תיירים הנכנסים לישראל פטורים מתשלום מע"מ על לינה במלונות, השכרת רכב ועוד; ביטול הפטור, שכלול בטיוטת חוק ההסדרים, עשוי להניב לקופת המדינה הכנסות של 700 מיליון שקל בשנה

במשרד האוצר מעוניינים לבטל את הפטור ממע"מ ממנו נהנים התיירים הנכנסים לישראל, במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.
כיום, תיירים הנכנסים לישראל פטורים מתשלום מע"מ על מגוון שירותים: לינה במלונות, השכרת רכב או כשהם צריכים להתאשפז בבית חולים. לעומת זאת, כשהם קונים מוצרים הם משלמים מע"מ 17%, וכשהם מגיעים לשדה הם יכולים לבקש עליהם החזר מס. כעת האוצר רוצה לבטל את פטור המס על החלק הראשון.
עלות הפטור הוערכה לקראת 2021 בכ-360 מיליון שקל בשנה, אך זו היתה שנת קורונה. בשנת 2022 הפטור הוערך בכ-660 מיליון שקל בשנה, ואילו כעת מעריכים באוצר כי עלות הפטור לשנת 2023 תעמוד על כמיליארד שקל, וביטולו יגדיל את ההכנסות בסכום זה.
התומכים בפטור טוענים כי הוא מעודד את התיירות הנכנסת לישראל. ואולם ניתוחים שנעשו באוצר מלמדים כי הפגיעה הצפויה בהיקף תיירות הנכנסת מביטול המע"מ תהיה זניחה למדי ותעמוד על כ-1.6% בלבד.
באוצר טוענים שקיימים כמה אינדיקטורים המלמדים כי הביקוש של התיירים לשירותי תיירות בישראל לא מגיב בעוצמה חזקה לשינויים במחיר. כך לדוגמה, מציינים שם כי התחזקות השקל אל מול היורו לא הביאה לירידה במספר התיירים. מעבר לכך, מדגישים באוצר כי לא כל ההנחה מתגלגלת אל התייר, ובמרבית הפעמים המלונות אמנם גובים מהתיירים מחירים נמוכים יותר לעומת התייר הישראלי, אך לא בשיעור המע"מ, 17%.
באוצר אומרים כי ייתכן שהפטור פוגע באופן ישיר בתיירים הישראלים, שכן לדברי המלונאים עצמם, ישנו מחסור בהיצע חדרים ללינה, והגדלת הביקוש של תיירי החוץ הרווחיים יותר גורמת לכך שמחירי המלונות בארץ גבוהים יותר. מאחורי טענה זו מסתתרת התפיסה באוצר שלפיה אין למקד את המאמצים בהגדלת מספר תיירים מחו"ל, אלא בתיירות פנים.
טענה נוספת היא שהפטור מנוגד למדיניות המע"מ האחיד של מערכת המס בישראל - מדיניות שזוכה לשבחים מארגונים כלכליים בינלאומיים.
באוצר היו שמחים לבטל גם את שלושת הפטורים האחרים ממע"מ (פירות וירקות, יבוא אישי, ואילת), אך ברור שזה לא ניתן לביצוע כיום. בניגוד לכך, ביטול הפטור ממע"מ על תיירות נכנסת לא יגדיל את נטל המס על אזרחי ישראל - אלא יעביר אותו לתיירים.
בשלב זה ביטול הפטור כלול בטיוטת בחוק ההסדרים, והוא מקובל על דעתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. עם זאת המלונאים צפויים להתנגד בחריפות, ולרתום לצידם את שר התיירות חיים כץ.