סגור
מרב מיכאלי יור מפלגת ה עבודה שרת ה תחבורה
שרת התחבורה מרב מיכאלי. הצליחה להעביר התוכנית אחרי 25 שנה (צילום: קובי קואנקס)

הממשלה אישרה: הרשויות יקבלו סמכויות בתחבורה - לא כולל שבת

לפי התוכנית שפוצלה מחוק ההסדרים ואושרה לבסוף כהחלטת ממשלה, יוקמו רשויות מרחביות לתחבורה אליהן יועברו חלק מסמכויות משרד התחבורה; הרשויות יתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים; המהלך אינו צפוי להוביל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

הממשלה אישרה הבוקר תוכנית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה, שחלק מסמכויות משרד התחבורה יעברו אליהן. בשלב הראשון הרשויות יפעלו כרשויות תמרור מקומיות, ייזמו תוכניות לתחבורה ציבורית ויתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים. בכל רשות מרחבית תמונה מועצה מייצגת לכל הרשויות במרחב. בהמשך, יש כוונה כי משרד התחבורה יאציל לרשויות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלת מכרזי תחבורה ציבורית, ישחרר להם סמכויות אכיפה ועוד.
הצעד לא כולל מתן סמכויות של הפעלת תחבורה ציבורית למרחבים המטרופוליניים, ואינו צפוי להוביל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת לעת עתה. הקניית סמכויות לרשויות להפעלת תחבורה ציבורית דורשת הליך חקיקה בכנסת.
במשרד התחבורה טוענים כי תוך חודש תפורסם טיוטת התקנות להקמת הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין ירושלים, ועד אפריל 2023 תוקם הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין דן. עוד נטען, כי התכנית הרב שנתית תקבע יעדים להקמת רשויות מרחביות גם במטרופולין חיפה ובאר שבע ובשאר המרחבים התחבורתיים כולל בנגב ובגליל.
היוזמה להקמת רשויות מטרופוליניות קודמה בחוק ההסדרים האחרון על ידי משרד האוצר, אך נפלה עקב התנגדות של השרה מיכאלי שטענה כי החקיקה "נכפית" על הרשויות. כעת, במקום לעבור הליך חקיקה מואץ בכנסת שכולל דיונים מקוצרים בוועדות – היוזמה קודמה דרך החלטת ממשלה ובכך "עוקפת" את דיוני ועדות הכנסת.
בהחלטה שאושרה היום נכתב כי על שרת התחבורה "לגבש מפה לחלוקת כלל שלטי הרשויות המקומיות, ושטחים גליליים ככל שרלוונטי, למרחבים תחבורתיים וזאת עד ל-31 בדצמבר 2022". בהחלטה נכתב כי העקרונות לפיהם יגובשו המרחבים כוללים רצף גיאוגרפי, וזיקה תחבורתית בין היישובים השונים במרחב לעיר מרכזית. המפה תגובש בהתייעצות עם משרד האוצר, משרד רה"מ, משרד הפנים, נציגי השלטון המקומי וגורמים נוספים, ויהיה ניסיון להתאים את המרחבים לאשכול הפועלים היום במשרד הפנים. בכל מרחב צפויה להיות "עיר ראשה" שתהיה העיר המרכזית באיזור, כמו חיפה, תל אביב, או ירושלים – וראש העיר בעיר הראשה יהיה ראש הרשות המרחבית אלא אם משרד התחבורה יחליט אחרת.
עוד נכתב בהחלטה, כי יוטל על שרת התחבורה לקדם תוכנית רב-שנתית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה שיהיו אמונות על ניהול התנועה ופיתוח התחבורה בשטחים שייקבעו, וכי יוטל על משרדי התחבורה והאוצר לקדם חקיקה נדרשת לאסדרה מלאה של סמכויות ניהול התנועה והתחבורה ולהקמת והפעלת הרשויות המרחביות ולהגדרת תפקידיהן וסמכויותיהן – אך שחקיקה זו תהיה ברוח הצעת עבר שקודמה בחוק ההסדרים.
עד להסדרה המלאה של התחום בחקיקה, מיכאלי צפויה להתקין תקנות שיאפשרו לה לקדם את היוזמה בדרך עקיפה: בין השאר, חלוקת המרחב והקמת הרשויות תקודם באופן מיידי ללא חקיקה, כמו גם מתן סמכויות התמרור שקיימות היום אצל משרד התחבורה למרחבים השונים – באופן שיאפשר לרשויות לנהל את התנועה בהן. סמכויות אלה כוללות הקמה של מערכי ניהול תנועה, צביעה של נתיבי העדפה (נת"צים) וניהול רמזורים.
מיכאלי מסרה בתגובה: "תוכנית שיכולה להפחית את העומס בכבישים עוכבה במשך 25 שנה. היום, שמנו לזה סוף ואישרנו את המודל של רשויות מטרופוליניות שיתן כוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים. אחרי 25 שנה של דיבורים, אנחנו עושות ועושים. לראשונה, משרד התחבורה יעביר סמכויות לרשויות המקומיות ויאפשר לראשי הרשויות לנהל בצורה חכמה ויעילה, בשיתוף פעולה ובסינכרון, היבטים רבים בתחבורה, לרבות איך ומתי תפעל. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך, ולכן התעקשתי על המודל שאישרנו היום בממשלה ויקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל".