סגור

"זאפ בנקאי": הרפורמה עברה עוד משוכה בדרך לאישור חוק ההסדרים

שר האוצר אביגדור ליברמן בעד, הבנקים נגד - וכולם מחכים לאישור חוק ההסדרים. רפורמת הבנקאות הפתוחה צלחה את ועדת השרים לענייני תיקוני חקיקה. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון: "שקיפות ופתיחות הן המפתח לתחרות"

ועדת השרים לעניניי תיקוני חקיקה הדנה בחוק ההסדרים במשק אישרה היום (ה') את רפורמת ה"בנקאות הפתוחה". מאבק סוער בעד ונגד הרפורמה הזו מתחולל בכנסת, באוצר, בבנק ישראל ובבנקים. במוקד הרפורמה, מעין "זאפ בנקאי" שמטרתו לחייב גופים כמו בנקים וחברות כרטיסי אשראי לאפשר לחברות פינטק לגשת למידע הפיננסי של הלקוח ולבצע השוואות מחירים כדי לתת ללקוחות הצעות לשירותים פיננסיים זולים יותר.


שר האוצר אביגדור ליברמן דוחף במלוא המרץ לכלול את הרפורמה הזו בחוק ההסדרים. בכנסת זוכים ליברמן והרפורמה לתמיכה בין היתר של יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן (ימינה) ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן). הרפורמה תסייע לגופים כמו הבנק הדיגיטלי וחברת RISEUP. מנגד, בבנקים ובכנסת יש מתנגדים להכללתה בחוק ההסדרים.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן שר האוצר 14.6.21
אביגדור ליברמן שר האוצר 14.6.21
שר האוצר אביגדור ליברמן דוחף את רפורמת הבנקאות הפתוחה
(דוברות משרד האוצר)
ליברמן נפגש ביום שני האחרון עם יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) בעניין פיצול חוק ההסדרים. לפי שעה, לא הוסכם מה יישאר בחוק ומה ייצא מהחוק. הצעת חוק ההסדרים תונח על שלחן הכנסת ב-31 באוגוסט וההצבעה עליה בקריאה הראשונה יחד עם התקציב תיערך ב-2 בספטמבר.

מי ישלם על הגישה למידע?

הוויכוח מתמקד בעיקר סביב עלות הגישה למידע, על היכולת של הגופים הפיננסים, בנקים וחברות כרטיסי אשראי לספק חלק מאותם שירותים ועל האחריות בגין תקלות של פריצות למידע, גניבת מידע, דליפת מידע והתקפות סייבר.
הבנקים מבקשים שיאפשרו להם לקבל כסף על מידע, שהאחריות מפני דליפת מידע או גניבת מידע תוסדר כך שאם תהיה דליפה, מי שאשם יהיה זה שממנו דלף המידע, ושהמידע שהם יעבירו לא יהיה בחינם. האוצר מתכנן להרחיב בהמשך את החוק ולכלול גם את חברות הביטוח.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר לכלכליסט כי "רפורמת הבנקאות הפתוחה שעומדת על הפרק בחוק ההסדרים היא עוד נדבך במאמץ לייצר תחרות אמיתית בין הבנקים שתייעל בעבור הצרכן את ההליכים הבנקאיים. ברפורמה יש היבטים צרכניים מובהקים. היא תאפשר לצרכן לייצר השוואה בשירותים שהוא מקבל בבנקאות בפרטים הקטנים ביותר ותנגיש לו מידע שכיום אין דרך להגיע אליו. הרפורמה הזו צריכה לעבור בין אם בחוק ההסדרים ובין אם לא בתוכו, חשוב שנדון לעומקם של סעיפי הרפורמה והחוק. שקיפות ופתיחות הן המפתח לתחרות בענף, המפתח לכך שהצרכן שיקבל שירות טוב יותר".
2 צפייה בגלריה
מליאה מליאת הכנסת השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
מליאה מליאת הכנסת השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
חוק ההסדרים מחכה לאישור הכנסת. ארכיון
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בחודש האחרון, סיפר ח"כ ביטון, ניהלה ועדת כלכלה דיון בדבר רפורמת המעבר בין בנקים, "הדיון התעמק בסוגייה כי שיקים הם מוקש משמעותי בחשיבה של לקוח למעבר בנק ופתרנו את הנושא הזה על-ידי סליקה אלקטרונית. בשורה התחתונה זה טוב שתהיה ללקוחות אפשרות לעבור בין בנקים תוך שבוע, אבל השאלה האם יש תחרות אמיתית בין הבנקים".
ועדת השרים גם אישרה את רפורמת החקלאות בענף הלול. יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי טען כי "הרפורמה הרסנית בענף הלול תגדע את פרנסתם של כל מגדלי הביצים בישראל, בעיקר של המושבים בגבול הצפון המשמשים ככיפת ברזל ביטחונית. ש"ס תמשיך להיאבק נגד הרפורמה הזו ונגד ממשלת תל אביב האטומה".

מאמץ ליישר את ההדורים בתוך הקואליציה

על רקע המחלוקת בקואליציה לגבי חלק מסעיפי חוק ההסדרים, ובהם הרפורמה ברגולציה שמקדמים ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר ליברמן ושר המשפטים גדעון סער הוחלט בהנהלת הקואליציה לקיים הידברות בין הסיעות.
יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן ומ"מ יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) פרסמו הודעה שבה ציינו כי "הכנסת היא לא רק הרשות המחוקקת, אלא גם הרשות המפקחת על פעולות הממשלה. כך ביחס לתקציב, כך גם ביחס לחוק ההסדרים. לאורך השנים תמיד בוצעו שינויים בחוקי ההסדרים והתקציב לפני שהונחו על שולחן הכנסת. אנו ערים ושותפים לשיחות המתנהלות בין הממשלה, האוצר ויו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, שמוביל את הפעילות מטעם הכנסת ואת הדרישה לצמצום הרפורמות כפי שהוצגו".
עוד אמרו כי "הגעה להסכמות נחוצה והכרחית על מנת להניח את התקציב וחוק ההסדרים על שולחן הכנסת כראוי בצורה שתיתמך על ידי כלל סיעות הקואליציה. הנהלת הקואליציה, יחד עם ראשי הסיעות וחברי הכנסת של הקואליציה ימשיכו לעבוד יחד ונדע לעמוד באתגרים בדיוק כפי שעשינו בחוקים חשובים ונוספים שעמדו לפתחנו עד היום".