סגור
 שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים, הערב. "נסיים את 2023 עם גרעון של לא יותר מ-4% מהתוצר"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים, הערב. "נסיים את 2023 עם גרעון של לא יותר מ-4% מהתוצר" (צילום: לע"מ)

ראש אגף תקציבים: "השפעות המלחמה דרמטיות"; סמוטריץ': "אמשיך להעביר כספים ליו"ש"

יוגב גרדוס אמר כי "ההשפעות הפיסקליות של המלחמה מוערכות ביותר מ-30 מיליארד שקל ב-3 השבועות הראשונים". שר האוצר: "עד כה הסטנו 5 מיליארד שקל מהתקציב לטובת הלחימה". לדבריו, הסכם "אופק חדש" למורים חרדים יימשך, וגם ההעברות ליהודה ושומרון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הערב (ד') כי "אנו בונים תקציב חדש לשנת 2024 ונביא שורת רפורמות מבניות תומכות צמיחה. מסלול של צמיחה גדולה ומשמעותית. נשמור על הגרעון. הגרעון בתקציב יהיה גדול יותר, אבל מדובר בגרעון חד פעמי של מלחמה. נסיים את שנת 2023 עם לא יותר מגרעון של -3.5-4% מהתוצר".
סמוטריץ' אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת ראשונה עם פרויקטור המלחמה האזרחי טל בסכס, המשמש גם כמנכ"ל החברה למתנ"סים. במסיבת העיתונאים משתתפים גם מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר וראש אגף תקציבים באוצר יוגב גרדוס.
"בשנת 2024 לא נפרוץ את 5% גרעון", הדגיש סמוטריץ'. "נתייעל ונשנה את סדרי העדיפויות. ננהיג יד רחבה ופתוחה, אך ננהל באופ אחראי את הכלכלה. למשקיעים אני אומר- זה הזמן שלכם להשקיע בישראל. תיכנסו במחירים טובים ותרוויחו הון. הכלכלה הישראלית תפתיע בענק".
לדברי שר האוצר, "למערכות המדינה לקח זמן להתאושש ולהתארגן, אך אני רוצה להודיע באופן חד משמעי - כל המערכות עובדות ונותנות מענה אמיתי. האתגר שלנו הוא מקסימום שגרה בתקופה הזו. הטרור רוצה לעצור לנו את השגרה ואנחנו חייבים לקיים שגרה. חייבים ללכת לעבוד, לקיים שגרת חיים. זה נכון לנו מאוד לא רק לכלכלה, אלא גם לחוסן הלאומי שלנו ושל דור העתיד". סמוטריץ' אמר כי עד כה העבירה הממשלה 5 מיליארד שקל מתוך התקציב לטובת הלחימה ופינוי תושבים. בתשובה לשאלת" כלכליסט" לגבי הקפאת הכספים הקואליציוניים אמר סמוטריץ' כי יגיש הצעת תקציב כוללת לאישור הממשלה שתכלול את הכספים הקואליציוניים, ותתייחס לכל המקורות התקציבים וההוצאות החדשות הנדרשות בעקבות המלחמה.
בתשובה לשאלה נוספת של "כלכליסט" על עליית מחירי הדלק הסביר סמוטריץ' כי בחודש נובמבר לא יועלו מחירי הדלק. לדעתו, אין להעלות את מחיר הדלק בעת המלחמה.
עוד אמר סמוטריץ' כי הסכם "אופק חדש" למורים החרדים יימשך כפי שהמורים בסקטור הכללי קיבלו את התוספת. כזכור, החלת הסכם אופק חדש לחינוך החרדי התקבלה בהתאם להסכמים הקואליציונים עם יהדות התורה וש"ס. בעניין העברות הכספים ליהודה ושומרון סמוטריץ' הוסיף כי "ימשיך להעביר כספים ליהודה ושומרון".

מנכ"ל האוצר: נגיש הצעת חוק שישובים עד 20 ק"מ ייהנו מסיוע מלא

בהמשך אמר הממונה על התקציבים יוגב גרדוס כי "ההשפעות הכלכליות של המלחמה הן דרמטיות. התוצר נפגע ב-10 מיליארד שקל. ההשפעות הפיסקליות מוערכות ביותר מ-30 מיליארד שקל ב-3 השבועות הראשונים של המלחמה".
לדברי גרדוס, "אנחנו נותנים מענה מקיף בזווית הביטחונית והאזרחית, בדגש על המפונים והמתפנים והן לעורף והן לעסקים. העלויות של הלחימה הן דרמטיות ומוערכת ביותר מ-20 מיליארד שקל למערכת הביטחון. למערכת הביטחון אין שום מגבלה תקציבית. כשהלחימה תימשך צבר העלויות יימשך והדבר יכביד על התקציב בשנים הקרובות. מבחינה אזרחית- המפונים והנפגעים וכלל העורף העלות היא 1.7 מיליארד שקל בחודש".
גרדוס הוסיף ואמר כי "מחצית מעובדי האגף נמצאים במילואים, והיתר עושים לילות כימים כדי לתת מענה לכלל הצרכים של המשק. נגיד את עמדתנו המקצועית גם אם יש גורמים שלא נוח להם לשמוע. השר הוא הסמכות העליונה הוא מקבל אחרית ונושא באחריות . אנו עובדים טוב עם המנכ"ל ונמשיך לעשות. כעת יש להתמקד בעבודה ולא בקיצוץ כנפיים".
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר אמר כי בקרוב תגיש הממשלה הצעת חוק לאישור הכנסת לפיה הישובים במרחק של עד 20 ק"מ מהגבול ייהנו מסיוע מלא בדומה לישובים עד 7 ק"מ.
טל בסכס, פרויקטור המשל"ט האזרחי, אמר כי "המשק הישראלי חווה טלטלה עזה. האתגרים שעומדים בפנינו הם עצומים ובנושאים רבים ומגוונים. מטרתנו היא להבטיח את הרציפות התפקודית של המשק כעת ועם הפנים לעתיד".
לדברי בסכס, "במשל"ט האזרחי אותו אנו מקימים בימים אלה, נתכלל את כלל הצרכים העולים מן השטח, נתאם ונסנכרן בין פעולות משרדי הממשלה והארגונים השונים, נקצר את הבירוקרטיה, נפתח חסמים ונייצר מענים. נפעל בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה, השלטון המקומי והמגזר העסקי. כבר אתמול נפגשתי עם חלק משרי הממשלה והדרגים המקצועיים
ונכנסנו לעבודה אינטנסיבית מול הגופים הרלוונטיים".