סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ ב ישיבת ממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת ממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה (צילום: אלכס קולומויסקי)

תקציב 2024: הדד־ליין והבלגן שבדרך

לממשלה נותרו כשבועיים להנחת התקציב על שולחן הכנסת. הבלגן, הפיליבסטר, הצעקות, והכספים הקואליציוניים שאפיינו לפני כמה שבועות את דיוני הכנסת בתקציב המעודכן לשנת 2023 חוזרים לדיוני הכנסת בתקציב המדינה ל־2024 שיחלו בקרוב

הבלגן, הפיליבסטר, הצעקות, והכספים הקואליציוניים שאפיינו לפני כמה שבועות את דיוני הכנסת בתקציב המעודכן לשנת 2023 חוזרים לדיוני הכנסת בתקציב המדינה ל־2024 שיחלו בקרוב.
לפי החוק שהתקבל לפני כמה שבועות בכנסת (יחד עם אישור חוק תקציב המדינה המעודכן ל־2023, הגדלת הגירעון ויעד ההוצאה ב־2023), הממשלה מחוייבת להניח את הצעת התקציב המעודכנת ל־2024 עד 20 בינואר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקש לדחות את הגשת התקציב המעודכן ל־2024 ל־1 בפברואר 2024, אבל חברי הכנסת באופוזיציה בוועדת הכספים ובהם מרכז האופוזיציה ולדימיר בליאק (יש עתיד), נעמה לזימי (עבודה), אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) איימו לבצע פיליבסטר שהיה מעכב את אישור חוק התקציב ל־2023.
בסופו של דבר התקבלה הפשרה שהציע יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שלפיה התקציב יונח על שולחן הכנסת עד 20 בינואר, והכנסת תתבקש לאשרו בקריאה שנייה ושלישית עד 19 בפברואר, כלומר 50 ימים ממועד תחילת שנת התקציב החדשה. מדובר בלוח זמנים קצר וצפוף שספק אם הממשלה תוכל לעמוד בו. כדי שהתקציב יונח על שולחן הכנסת ב־20 בינואר הממשלה תידרש לדון בו בסביבות 14 בינואר.
בינתיים אף אחד באוצר לא יודע אם הדיון בממשלה אכן יתקיים ב־14 בינואר. לכל היותר הממשלה תדחה את הדיון ל־16–17 בינואר. עד למועד הדיון בממשלה יצטרכו ראש הממשלה בנימין נתניהו וסמוטריץ' להגיע לסיכום על הקיצוצים והיקף התקציב עם כל השרים כמו גם לגבי קביעת גובה הכספים הקואליציוניים העומדים השנה על 8 מיליארד שקל. במפלגות הקואליציה מתנגדים לקצץ בהם אבל לנוכח האווירה הציבורית והקיצוצים הנרחבים יתקשו להעביר את הסכום האסטרונומי הזה.
ב־20 בינואר חלה שבת ולכן צפוי כי התקציב יונח על שולחן הכנסת רק ב־21 בינואר, או אולי ב־18 בינואר. לאחר שהתקציב המעודכן יעבור בקריאה ראשונה הוא יעבור לדיון בוועדת הכספים לה יוותרו כ־4.5 שבועות בלבד לאישורו. הממשלה נמצאת בבעיה: אם התקציב המעודכן לא יאושר עד 19 בפברואר אזי אוטומטית יבוצע קיצוץ רוחבי בתקציב, במסגרת מנגנון ההתאמות בתקציב דו־שנתי שאושר בעבר. לפיכך הקואליציה תפעל לאישור התקציב במועד.