סגור

צעד ראשון במתווה: רוזנברג הזרים לאל על 50 מיליון דולר

לכלכליסט נודע כי בעל השליטה באל על העביר את חלקו כפי שנקבע במתווה הסיוע החדש. שרת התחבורה התחייבה לסיוע נוסף לחברות התעופה

קני רוזנברג, בעל השליטה באל על, הזרים אתמול לחברה כ־50 מיליון דולר, בהתאם להסכם הסיוע שנחתם בשבוע שעבר בין החברה למדינה. לפי ההסכם, רוזנברג התחייב להזרים 13 מיליון דולר נוספים עד ה־28 בפברואר. בתמורה, המדינה תעביר לאל על בימים הקרובים הלוואה בגובה 7 מיליון דולר בצורת אג"ח המיר למניות, ו־13 מיליון דולר נוספים לאחר שרוזנברג ישלים את חלקו בעסקה. רוזנברג יכול להעביר גם 10 מיליון דולר נוספים בתמורה להלוואה נוספת בסכום זהה מהמדינה. בנוסף, המדינה תעביר בשלושת הימים הקרובים כ־20 מיליון דולר נוספים לאל על, כהקדמה של התשלומים עבור שירותי הביטחון ב־2022 עליהם סוכם במסגרת מתווה הסיוע הקודם.

מאז כניסתו לחברה (תחילה דרך בנו אלי), הזרים רוזנברג לאל על כ־211 מיליון דולר: כ־110 מיליון דולר בהנפקה בה הפך לבעל השליטה, כ־51 מיליון דולר נוספים בהנפקה שנערכה במרץ האחרון ו־50 מיליון דולר נוספים כעת. אם יממש את מלוא ההסכם עם המדינה אז רוזנברג יזרים סך הכל כ־234 מיליון דולר לאל על תוך כשנה וחצי.
1 צפייה בגלריה
קני רוזנברג מטוס אל על
קני רוזנברג מטוס אל על
קני רוזנברג על רקע מטוס אל על
(צילום: רויטרס, Centers Health Care)
מתווה הסיוע האחרון שאל על חתמה עליו עם המדינה גובש בעקבות קשיי חברות התעופה עקב התפרצות זן הדלתא של הקורונה. כעת, עם התפרצות וריאנט האומיקרון, החברות ואל על בראשן דורשות פיצוי נוסף מהמדינה, ומדגישות כי הפעם הבקשה היא לפיצוי של ממש ולא לסיוע בדמות הלוואות. באל על בוטלו אתמול אלפי כרטיסי טיסה ונרשמה האטה בהזמנות, וטיסות ליעדים שהכניסה לישראלים אסורה אליהם, כמו שוויץ, בוטלו.
ביום ראשון, מיד עם היוודע על הימצאות זן האומיקרון בישראל וכניסתן לתוקף של מגבלות חדשות על הטסים, כינסה שרת התחבורה מרב מיכאלי את קברניטי חברות התעופה לדיון חריג. בדיון נכחו בין היתר מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ויו"ר ומנכ"ל ארקיע גדי טפר. השרה הודיעה כי היא מחויבת אישית לספק סיוע לחברות התעופה, וכי ראש הממשלה נפתלי בנט עומד מאחורי זה. גורמים שנכחו בדיון אמרו ל"כלכליסט" כי השרה אמרה כי הנחתה את רשות התעופה אזרחית לבנות מודל סיוע שיתבסס על מספר הטיסות שיבוטלו ועל ה"דילול" במספר הטסים בכל מטוס. שלשום התנהל דיון נוסף בהובלת מנכ"לית המשרד מיכל פרנק.
חברות התעופה נפגעות באופן ישיר מהמתווה החדש לכניסה ויציאה מן הארץ, עליו הוחלט במוצאי שבת. בין היתר במשך שבועיים תיאסר כניסת זרים לישראל, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. כמו כן, כל החוזרים מחו"ל, להם תו ירוק, מחויבים בבידוד של שלושה ימים, וישראלים לא־מחוסנים מחויבים בבידוד של שבוע. ההגבלות מונעות דה־פקטו טיסות של תיירים שמהוות 40% מתנועת הנוסעים באל על, ומורידות את האטרקטיביות של טיסות לחו"ל בעקבות הבידוד.