סגור

סוכם מתווה הסיוע לאל על: המדינה ובעל השליטה רוזנברג יזרימו 30 מיליון דולר כ"א

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון את מתווה הסיוע - כולל מגבלות על משיכת דיבידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין; הסיוע לאל על יינתן רק לאחר שזו תעמוד בהתחייבויותיה הקודמות למדינה, בהן הזרמה של 43 מיליון דולר מצד בעלי השליטה; ארקיע וישראייר הגיעו להסכמות על קבלת הלוואות בערבות מדינה

ביום ראשון יעלה לאישור הממשלה מתווה הסיוע לחברות התעופה, וזה צפוי לעבור ללא התנגדויות. במסגרת המתווה תזרים המדינה לאל על כ-30 מיליון דולר בשתי פעימות, כשבעל השליטה בחברה קני רוזנברג ייאלץ להזרים במקביל סכום זהה. הסיוע לאל על יינתן רק לאחר שזו תעמוד בהתחייבויותיה הקודמות למדינה, בהן הזרמה של 43 מיליון דולר של בעלי השליטה.

שתי חברות התעופה הקטנות, ארקיע וישראייר, בחרו שלא לקחת חלק במתווה הסיוע, ובמקום זאת הגיעו להסכמות עם משרדי האוצר והתחבורה כי יקבלו הלוואות בערבות המדינה. עם זאת המדינה שומרת לכל אחת מהחברות הקטנות אופציה לסיוע של 7 מיליון דולר במתווה הדומה לזה של אל על.
במסגרת המתווה שגיבשו אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד התחבורה, הוחלט להזרים לחברות כספים בעזרת אג"ח המיר - איגרות חוב המשלבות בתוכן רכיב של אופציה שמקנה לבעליה את הזכות להמיר אותן למניות רגילות במועד שסוכם, ובמקרה הזה לתקופה של שנתיים. האג"ח יהיו אג"ח בלון, ללא ריבית וקופונים. בתום התקופה החברה תבחר האם לפרוע את החוב למדינה בתוספת ריבית שתיקבע מול האוצר או לבצע הנפקת מניות לציבור שבמסגרתה המדינה תמיר את החוב להון במחיר המניה שייקבע בהנפקה.
המתווה יכלול מגבלות על משיכת דיבידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין, וייתכן שגם מגבלות נוספות. עוד נקבע, כי מניות המדינה יהיו מורדמות במסגרת הזרמת ההון, והמדינה תקפיד שלא להחזיק ביותר מ-24% מהחברה, כדי להימנע ממצב בו היא מולאמת.

1 צפייה בגלריה
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על
(צילום: יאיר שגיא)

כאמור, במקביל להזרמת הכספים על ידי המדינה, רוזנברג ייאלץ להזרים הון לחברה ביחס של 1:1. הזרמת הכספים תתבצע בשתי פעימות, הפעימה הראשונה תהיה בסכום של כ-20 מיליון דולר והפעימה השנייה - של כ-10 מיליון דולר.
באוגוסט העריכו באוצר כי הסיוע יעמוד על 100-150 מיליון דולר, סכום גבוה הרבה יותר מזה שסוכם בסופו של דבר. סכומי הסיוע ירדו משמעותית בעקבות פתיחת השמים.
מי שהוביל את המו"מ בתחילתו היה מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, אך עם הזמן ההובלה עברה לחשב הכללי יהלי רוטנברג. בנוסף השתתפו במו"מ נציגי אגף התקציבים ומשרד התחבורה. גורמים ממשלתיים בכירים אמרו לכלכליסט שבאל על מאוד רצו לחתום על המתווה הנוכחי וכי הם מרוצים ממנו.
המתווה שגובש כעת מגיע כחצי שנה לאחר מתווה הסיוע הקודם. במתווה הקודם העבירה המדינה לאל על כ-210 מיליון דולר ולישראייר - 16 מיליון דולר, וזאת במסגרת עסקה בה המדינה רכשה כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה. במסגרת ההסכם בעלי השליטה היו אמורים להזרים הון עצמי לחברות התעופה בסכום של 50% מהסיוע הממשלתי. כעת המדינה מתכוונת להזרים סכומים נמוכים יותר לחברות, אך אם המצב בענף לא ישתנה בחדות בזמן הקרוב, סביר להניח שהחברות ימצאו את עצמן תוך כמה חודשים שוב מול שוקת שבורה.
ביולי הודיעה אל על כי היא מפרה את ההסכם עם המדינה: החברה דחתה את הנפקת ההון בשווי 105 מיליון דולר שהיתה מחויבת לבצע, ובעל השליטה רוזנברג לא קנה את מניות החברה בשווי 43 מיליון דולר כפי שסוכם. כעת, ייאלץ רוזנברג לממש את העסקה הקודמת על מנת שזו הנוכחית תצא לפועל.