סגור
ילדים חרדים מירושלים הולכים ללמוד בתקופת הקורונה למרות הסגר
ילדים חרדים מירושלים הולכים ללמוד בתקופת הקורונה למרות הסגר. הזלזול בהוראות נמשך (צילום: שלו שלום)

פיקוד העורף הורה לסגור את מוסדות החינוך, הרב הליטאי צפצף

חלק מתלמודי התורה החרדיים, המקבילים לבתי ספר יסודיים, פעלו היום בניגוד להוראות בנימוק שאסור לבטל את לימודי הקודש. ואם לימוד תורה חשוב כל כך, למה בכל זאת בני הנוער שלומדים בישיבות יצאו לחופשה של חודש שלם?

תלמודי התורה של הציבור הליטאי, המוסדות המקבילים לבתי ספר יסודיים, חזרו לפעול היום בעשר בבוקר בניגוד להוראת פיקוד העורף. זאת, בהנחייתו של המנהיג החדש של דגל התורה, ראש ישיבת סלובודקה הרב דוב לנדו. תלמודי התורה של הפלג הירושלמי פעלו כרגיל כבר מתחילת היום. ההתעקשות על פתיחת תלמודי התורה בניגוד להנחיות בולטת במיוחד על רקע העובדה שהישיבות, שבהן לומדים בני הנוער, נמצאות כבר שבוע בחופש.
במהלך הקורונה פתחו החרדים את תלמודי התורה בהוראת אחד המנהיגים הליטאים הקודמים של דגל התורה הרב חיים קנייבסקי, והמהלך גרם להידבקות גדולה במגזר וגם מחוץ לו. כמו בקורונה, גם במלחמה החרדים לא מפסיקים להעביר את המסר שהם אינם מתחשבים בפריץ הישראלי ושהתפקיד היחיד שלו הוא לממן אותם. כך הורה לנדו היום לפתוח את תלמודי התורה בניגוד להוראות של פיקוד העורף. לכאורה ההסבר לכך הוא חשיבות לימוד התורה, במיוחד בתקופת המלחמה. זהו אותו רב שלפני שבוע החליט שבני הישיבות דווקא ייצאו ביום שלישי לחופשת בין הזמנים, חופשה שנמשכת כל חודש ניסן. זאת למרות הטענה של הרב לנדו עצמו שלימודי התורה הם המגינים על מדינת ישראל ולא החיילים.
ההסבר היחיד להתעלמות של החרדים משלטון החוק בישראל הוא שיש להם שנת לימודים משלהם עם לוח חופשות משלהם. מבחינתם, לממשלה החילונית, כולל לצבא, אין מילה בנושא חוץ מהזכות לממן את הלימודים שאין בהם כמעט לימודי ליבה. גם הניסיון המצטבר מהקורונה לימד את מנהלי המוסדות החרדיים שבעזרת כוח הפוליטי החרדי אפשר לצפצף על הוראות השלטון – וכך אכן נעשה.
כדי להבין עד כמה ההיגיון החרדי שונה מההיגיון הכללי אפשר לציין שהרב לנדו הורה לקיים את לימודי הקודש בלבד. מבחינתו זו אמירה שמותר ללמוד רק את מה שמגן על המדינה. מנקודת מבט חילונית, אפילו את שעת לימודי הליבה הבודדת שלומדים בתלמודי התורה הוא ביטל.
לציבור החרדי אין היום מנהיג אחד כך שכל זרם נהג היום על פי הבנתו ולמעשה היתה אנרכיה. ראשית, כל הדיון מתייחס לבנים בלבד. ללימוד של בנות יש חשיבות רוחנית פחותה מנקודת מבט חרדית ולכן לא משתמשים בו לצורכי מרי אזרחי. על פי האתר החרדי "בחדרי חרדים", הרב אשר דויטש, מרבני הפלג הירושלמי הקיצוני, הורה לפתוח את הלימודים כרגיל. הפלג מוביל את המאבק להתבדלות ונגד ההשתלבות בצבא ועבודה ומבחינתו ההזדמנות להפר הוראות היא סוג של חגיגה.
שתי החסידויות הגדולות של אגודת ישראל – ויז'ניץ וגור – שבנושאים אחרים כמו צניעות או גיוס לצה"ל הן קיצוניות ביותר דווקא שמרו על ההוראות. לעומת זאת, בתלמודי תורה של חסידויות קטנות ובינוניות למדו כרגיל. בעיר החרדית ביתר עילית היתה פעילות ערה בתלמודי התורה לבנים.
שורת התבטאויות והחלטות של הרב לנדו מהעת האחרונה מעלה את הרושם שאנחנו הולכים לעידן קיצוני עם מנהיג אטום במיוחד. כדאי להכיר את עולמו הרוחני של הרב כדי לחזור לדברים שאמר לאל"מ (מיל') ארז אשל, דתי לאומי שבא לבקש ממנו לאפשר גיוס של תלמידי הישיבות. "תלמידי התורה הם המגינים, לא המוגנים", אמר לנדו: "ההצלה היא לימוד התורה. כל ביטול, אוי לנו מה שיהיה". כשאשל הזכיר את הביטוי "מלחמת מצווה" ענה לנדו "אל תביא פתגמים", כאילו רק הוא מבין ביהדות. הוא גם טען ש"השם רוצה עוד לומדי תורה". לנדו אפילו הביע התנגדות שבחורי ישיבות ילכו לבקר פצועים. "אדם רגיש זה יכול להפריע לו לכל הלימוד", נימק.
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד רואה בחומרה רבה כל הפרה של הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף. מוסדות לימוד שלא יעמדו בהנחיות יטופלו באופן חריף על ידי המשרד". בפועל כמובן כדי לעשות משהו המשרד היה צריך להוציא פקחים היום, כך שספק אם יש מה לתלות ציפיות.
חברי הכנסת החרדים התחמקו ממתן הסבר. ח"כ יעקב אשר מדגל התורה אמר: "אני לא יודע שלמדו. הנכדים שלי לא למדו". ח"כ יצחק פינדרוס הגיב לבקשה להסביר ב"לא תודה". סגן השר אורי מקלב מדגל התורה לא השיב לפניות "כלכליסט" וכך גם השר הממונה על החינוך החרדי חיים ביטון מש"ס.