סגור
יצחק פינדרוס יו"ר סיעת יהדות התורה
יצחק פינדרוס (צילום: דוברות הכנסת)

הצעת חוק של יהדות התורה: עובד ציבור "שלא ייתן תשובה ברורה" ישלם פיצוי של 120 אלף שקל

ח"כ יצחק פינדרוס מציע לאפשר תביעה אזרחית נגד עובדי ציבור ש"זלזלו בזמנו של הפונה" או "הציבו תנאים שאינם מאפשרים לפונה להוציא לפועל את פנייתו"; אם ההצעה תאושר, הקושי לגייס עובדים לשירות הציבורי צפוי להחמיר

אזרחים יוכלו לתבוע עד 120 אלף שקל מפקיד שידבר אליהם לא יפה או יאחר בתשובה - כך לפי הצעת חוק של ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה. הוא הגיש את ההצעה לאישור בישיבה הקרובה של ועדת השרים לחקיקה שצפויה ביום ראשון
על פי הצעת החוק, שורה של סוגי התנהגויות יוגדרו כ"התעמרות עובד ציבור". חלק קטן מההתנהגויות הן אכן התעמרות, למשל "הכפפתו של הפונה לאיומים בלתי נחוצים בדבר פגיעה במטה לחמו" או "אמירות פוגעניות לרבות שימוש בלשון גסה וניסיון בוטה להשפלה".
אבל ברוב המקרים מדובר בהתנהגויות שהן חלק בלתי נפרד ממערכות יחסים בין נותן למקבל שירות, ואינן בהכרח תלויות בפקיד. לדוגמה, "הצבת תנאים שאינם מאפשרים לפונה להוציא לפועל את פנייתו", "זלזול בזמנו של הפונה", "התנהגות הגורמת לכך שהפונה לא קיבל תשובה ברורה", "סירוב להיפגש עם נציגי ארגון מייצג", ו"אי מתן מענה לפנייה בתוך 14 יום".
אמנם חלק מהדברים האלה אכן ראוי שלא יקרו, אבל הם חלק בלתי נפרד ממערכת לחצים וקביעת סדרי עדיפויות של עובד ציבור. כך, פקיד יכול וצריך להציב לעיתים תנאים שמשמעותם טרפוד הפנייה.
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "עובדי הציבור כשמם כן הם – עובדים למען הציבור והציבור מעסיק אותם. בישראל לדאבוננו התהפכו היוצרות בחלקים נרחבים בשרות הציבורי והתחושה היא שהציבור הוא זה שמועסק אצל עובדי הציבור". בחוק עצמו נטען שמטרתו "לשפר את השירות ולאסור התעמרות של עובדי השירות הציבורי".
קשה להתעלם מחוסר המודעות שבהצעה, כאשר היא עצמה מהווה איום על פרנסת הפקידים אם יגלו אסרטיביות. היא משתלב במגמה הכללית של החלשת השירות הציבורי ע"י הקואליציה. יצוין שכבר כיום יש קושי גדול לגייס עובדים לשירות המדינה. סביר שאם ההצעה הזו תעבור, הקושי יחמיר.