סגור

בזן התחייבה לשקיפות, אבל הציבה מכשיר ניטור שלא זיהה חריגות

בזן השיקה היום אתר אינטרנט חדש בו יוצגו תוצאות ניטור איכות אוויר בזמן אמת; אלא שמהאתר עצמו עולה שסף הזיהוי של מכשירי הניטור היה לעתים גבוה מהערך המרבי המותר או קרוב אליו. בזן בתגובה: ערכי הגילוי שופרו בינתיים

קבוצת בזן השיקה היום אתר אינטרנט חדש המיועד להציג תוצאות ניטור איכות אוויר סביב המתחם, ובכך להרגיע את התושבים שמפעלי בזן אינם מסוכנים. אולם מסתבר כי סף הגילוי התחתון של מכשיריה היה לעתים גבוה אפילו יותר מהערך הסביבתי המקסימלי המותר. התוצאה היא שחריגה בזיהום האוויר כלל אינה מאותרת על ידי המכשיר.
הנתונים המעידים על הבעייתיות בניטור העצמי של בזן מופיעים באתר החדש שהעלתה בזן. עולה מהם כי בעוד הערך הסביבתי המקסימלי המותר למשל לבנזן, שהוא מסרטן ודאי בבני אדם, עומד על 1.22 PPB, אזי אחת מעמדות הניטור של בזן בחודש יולי 2021 ניטרה רק ערך שהוא גבוה מ-3.01 PPB, כלומר למעלה מפי 2.5 מהערך הסביבתי המקסימלי.
1 צפייה בגלריה
בתי זיקוק ב מפרץ חיפה
בתי זיקוק ב מפרץ חיפה
בתי זיקוק במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
המשמעות היא שאם באותו יום עמד הערך הנמדד למשל על 1.5 PPB או כל מספר אחר הגבוה מהערך הסביבתי אך נמוך מסף הזיהוי של המכשיר, התוצאה שתתקבל תהיה 0, כלומר מצג כאילו אין שום פליטות בנזן לאוויר.
באופן דומה עולה כי בחודש אוגוסט 2021 כל ארבע עמדות הניטור עמדו על סף גילוי מינימלי שנע בין 0.77 ועד 1.09 – שקרוב מאוד לערך המקסימלי. בספטמבר 2021 עמד ערך הגילוי המינימלי של שלושה מתוך ארבעת מכשירי הניטור על 1.05-1.09 PPB, כלומר גם כן קרוב מאוד לערך הסביבתי המקסימלי.
בבזן אישרו את העובדות הללו, אך טענו כי בנובמבר 2021 המערכת עברה תהליך תחזוקה מקיף, וכעת ערכי הגילוי התחתון של המכשירים שופרו משמעותית והם מתחת לערך היומי המקסימלי. לפי בזן, ערך הגילוי התחתון כעת נע בין 0.3 PPB ל-0.7 PPB.
לדברי רוית שטוסל, העומדת בראש התארגנות התושבים הקהילתית סביבתית "מנקים את מפרץ חיפה", כל סף גילוי מינימלי שהוא לא מאפס ומעלה מעוות למעשה לבסוף את הנתונים, ומאפשר להציג ממוצעים נמוכים, ולעתים לטשטש כך חריגות יומיות מערכי הסביבה המותרים.
הסיבה לכך היא שחריגה נמדדת על פי ממוצע יומי של 24 שעות. וכך אם למשל בחלק מהשעות היו ערכי זיהום גבוהים ובחלק אחר היו 0 (בעקבות כך שכל מה שמתחת ל-0.7 למשל נחשב כאפס ולא מזוהה על ידי המכשיר), הממוצע היומי יהיה נמוך יותר ממה שהיה מתקבל אילו המכשיר היה מדויק יותר.
בזן (בתי הזיקוק בחיפה) ממוקמת במפרץ חיפה, והיא תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה ביותר בישראל. בשל הזיהום שגורמת פעילות תעשייתית זו, החליטה ועדת המנכ"לים לפני מספר חודשים לקדם את התוכנית לפינוי בזן בתוך עשור.
בזן מצדה טוענת כי היא מחויבת לשמירה על הסביבה ואיכות האוויר של התושבים הסמוכים למתחם, ולפיכך השיקה את האתר החדש המציג את תוצאות הניטור כפי שנמדד בארבע פאות המתחם. לפי הודעת בזן, האתר מציג את תוצאות הניטור של מערכת הפועלת 24 שעות ביממה, ומאפשרת מדידת ריכוז של מזהמים בממוצע של חמש דקות, חצי שעה ו-24 שעות. כלל הנתונים הללו מועברים בזמן אמת לאתר האינטרנט.
המערכת מנטרת בנזן, טולואן, קסילן ואתיל בנזן. לפי בזן, המאפיין הייחודי של המערכת הוא שבניגוד למערכות ניטור אחרות, המודדות נקודה אחת, היא מודדת את ריכוז המזהמים לאורך קווים (בין 900-300 מטר). למעשה המערכת הזו מספקת תמונה רחבה יותר של מצב איכות האוויר בגדר. תחנת ניטור "רגילה" מנתחת כמות אוויר של כוס אספרסו ממוצעת, ומערכת UV-DOAS מודדת את ריכוז המזהם באורך של רכבת ממוצעת.
הבוקר, מספר שעות לפני השקת האתר החדש על ידי בזן, פרסמה התארגנות "מנקים את מפרץ חיפה" פוסט בפייסבוק שהצביע על הבעייתיות במכשירי הניטור של בזן. "בחודש יולי האחרון ערך הסף של ניטור הגדר לבנזן עמד על 3.01, כאשר ערך הסביבה המותר הוא 1.22 ליממה! כיצד ניתן להתייחס ברצינות לבחינת חריגות בחודש זה?" תוהים הפעילים. "ניתן להבחין כי גם בחודשים הבאים, בחלק מהקווים, ערך הסף היה קרוב להפליא לערך המותר". לטענתם, המכשור בו בזן מתגאה אינו מתאים לניטור בנזן.
מבזן נמסר בתגובה: "מערכת ה-uv עברה במהלך חודש נובמבר 2021 תהליך תחזוקה מקיף, במהלכו שופרו ספי הגילוי של כלל קווי המדידה על גדר בזן. החל מחודש דצמבר האחרון סף הגילוי של המערכת שופר, ונמצא היום בטווח של בין 0.7-0.3 חל"ב (חלקים לביליון). הממוצע היממתי על פי היתר הפליטה עומד על ממוצע יממתי של 1.22 חל"ב. סף הגילוי של המערכת כיום תואם את המקובל במערכות מסוג זה. יודגש כי המערכת ייחודית והותאמה לצורכי ניטור האוויר המחמירים של בזן, ותוצאותיה עברו בדיקות הסמכה מחמירות של רשות ההסמכה למעבדות".