סגור
NSO פגסוס סייבר
NSO. העדויות ממשיכות להיאסף (צילום: שאטרסטוק)

תחקיר המשטרה ו-NSO
עתירה לבג"ץ בתיק הרכבת: "לבדוק האם נעשה שימוש מודיעיני במידע אסור מהרוגלות"

ארבעה חשודים שזומנו לשימוע לפני כתב אישום בעקבות חקירת שחיתות ברכבת ישראל, עתרו לבג"ץ לאחר שקיבלו לדבריהם מהפרקליטות תשובות חלקיות ולא ממצות לגבי ההיקף ועומק השימוש שנעשה במידע שנשאב. מניין האזרחים שהופעלו נגדם רוגלות ונשאב מידע אסור מהניידים שלהם עומד כיום על 20

ארבעה חשודים שזומנו לשימוע לפני כתב אישום בעקבות חקירת שחיתות ברכבת ישראל עתרו לבג"ץ לאחר שקיבלו לדבריהם מהפרקליטות תשובות חלקיות ולא ממצות לגבי ההיקף ועומק השימוש שנעשה במידע שנשאב. מניין האזרחים שהופעלו נגדם רוגלות ונשאב מידע אסור מהניידים שלהם עומד כיום על 20
לאחר שהתגלתה בבדיקה חוזרת של דוח מררי שאיבה של מידע אסור באמצעות רוגלות מנייד של מהנדס בפרשת שחיתות ברכבת, ארבעה חשודים מרכזיים הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה שיורה לעצור את הלכי השימוע נגדם בטרם הגשת כתב אישום. זאת, עד שתבוצע בדיקה מקיפה האם במידע שנשאב באמצעות רוגלות כמו פגסוס של NSO, שלטענת המשטרה לא עבר לצוות החקירה, נעשה שימוש כידיעות מודיעיניות חסויות שבעקבותיהן הוצאו צווים - כלומר, האם המידע האסור "הולבן" לצורך החקירה. זאת, תוך שנעשתה פניה לבית המשפט עם תוכן המידע שנשאב בניגוד לחוק באמצעות הרוגלה מבלי לתת לשופט גילוי נאות בנוגע למקורו המודיעיני – דבר שנעשה בשגרה בעת הוצאת צווים בשלב החקירה הסמויה.
בעתירה מפנים החשודים, המיוצגים על ידי עוה"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, דוד יפתח, דורון רוזנברג, גיא שנער ורונן חליוה, למקרה אחר שנחשף ולדבריהם ייתכן ויהיה דומה - חקירת רצח כפול בטול כרם. בחקירה זאת, כך הודיעה הפרקליטות, נשאב מידע באמצעות רוגלה מאפליקציית שליטה במצלמות אבטחה של אב של חשוד, אשר שימש בהמשך להוצאות צווים שיפוטים שהובילו לראיות לכאורה בחקירה – סרטונים ממצלמת האבטחה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד איתן פינקלשטיין
עו"ד איתן פינקלשטיין
עו"ד איתן פינקלשטיין
(צילום : יונתן לאונוב)
הפרקליטות משכה את הראיות לאחר שהדבר התגלה ופתחה בבדיקה חוזרת של ממצאי צוות מררי. "כפי שעולה מהודעה לתקשורת שהפרקליטות עצמה פרסמה", נכתב בעתירה, "בתיקים שבהם נעשה שימוש פסול בפגסוס שהגיע לידי הפקת חומר ראייתי פסול, שהפרקליטות הודיעה לבית המשפט שהיא מסכימה שאסור לעשות בו שימוש ראייתי, השיטה הייתה הפיכת החומר האסור ל'ידיעה מודיעינית'. זו הוצגה בפני שופט מבלי שהשופט היה מודע לכך שמדובר בידיעה מודיעינית שמקורה בשימוש אסור ברוגלת פגסוס, ואז הופק צו פסול שבאמצעותו הושגו ראיות".
הפרקליטות, נציין, עיכבה את הליכי השימוע בתיק הרכבת עד לאחרונה. זאת, לאחר שהחליטה להרחיב את הבדיקה החוזרת על ממצאי צוות מררי גם לתיקים שבהם נערכו שימועים, כמו שביקשו הסנגורים בתיק הרכבת.
"הפרקליטות נתנה לעותרים 'תשובה', שאלמלא היו יודעים מפרשיות אחריות כיצד עבדה השיטה, הייתה עלולה לגרום להטעיה כאילו תשובת המדינה מלמדת שלא נעשה שימוש אסור בפגסוס. הפרקליטות מסרבת בכל תוקף ובמפגיע לתת תשובה לשאלה הרלוונטית ומאיימת להגיש כתבי אישום - הליך שהפרקליטות הסכימה שהם יכולים להתקיים רק לאחר תשובה לשאלה האם קיימות ראיות בתיק שהושגו באמצעות שימוש אסור בפגסוס".
נציין כי מאז דו"ח מררי התגלו יותר מ-20 מקרים שבהם נשאב מידע בניגוד לחוק באמצעות רוגלות מניידים של אזרחים. זאת מתוך 1,086 מקרים של ניסיונות הדבקה באופן סמוי שכשהם הצליחו נשאב מידע פרטי כמו הודעות, פתקים, אנשי קשר ורשימת אפליקציות. מדובר נכון להיום בתשעה תיקי חקירה: תיק הצוללות וכלי השיט (תיק 3000), תיק 4000, תיק טלגראס, חקירה בעיריית חדרה, תיק עבירות מס, תיק סחיטה באיומים, תיק ארגון פשיעה והלבנת הון, פרשת השחיתות ברכבת ותיק רצח כפול בטול כרם.