סגור
בקבוקים קוקה קולה
בקבוקי קוקה קולה (צילום: בלומברג)

העליון על קוקה-קולה: ניתן לנהל תביעה ייצוגית נגד מונופול על תמחור מופרז

החלטת העליון ניתנה בערעור שהגישה קוקה קולה ישראל על פסיקת המחוזי שאישרה תביעה בגובה כחצי מיליארד שקל שהוגשה נגדה כייצוגית. העליון קבע כי החברה תידרש לחשוף נתונים שסירבה להציג לתובע והחזיר את ניהול התיק למחוזי. החברה המרכזית למשקאות: "בטוחים שהדיון הנוסף מחוזי יוביל לדחייה סופית של התובענה הייצוגית"

בית המשפט העליון קבע כי ניתן לנהל תביעה ייצוגית נגד מונופול בטענה לגביית מחיר מופרז על מוצריו. החלטת העליון ניתנה בערעור שהגישה החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) על פסיקת בית המשפט המחוזי שאישרה תביעה שהוגשה נגדה כייצוגית. העליון קבע כי קוקה קולה תידרש לחשוף נתונים שסירבה להציג לתובע והחזיר את ניהול התיק למחוזי.
ברקע הדברים, בקשה להכרה בתביעה נגד קוקה קולה בהיקף של כחצי מיליארד שקל כייצוגית, שהוגשה ב-2017. מדובר בתביעה בטענה לגביית "מחיר מופרז ובלתי הוגן עבור בקבוק 1.5 ליטר קוקה-קולה" בניגוד להוראת חוק התחרות הכלכלית.
התביעה הוגשה ימים ספורים לאחר שהודיעה הממונה על ההתחרות דאז לחברה על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של 65 מיליון שקל, על הוראות חוק ההגבלים העסקיים על דרך של יצירת הסכמי בלעדיות עם לקוחותיה, בין היתר באמצעות קשירת הנחות והטבות לרכישה בלעדית של משקאות קלים מהחברה המרכזית, מתן מקרר או איום בהוצאת מקרר קיים, הקדמת הנחות, הענקת שלט ממותג או ציוד ממותג, איום על ביטול הנחות ועוד.
שופט בית המשפט המחוזי מרכז גרוסקופף, אישר כאמור את התביעה כייצוגית וקבע כי התובע הצליח להעמיד להעמיד תשתית ראייתית לכאורית לטענה כי המשיבה גבתה מחיר מופרז מלקוחותיה בגין בקבוקי קולה 1.5 ליטר.
בקוקה-קולה טענו כי השופט קיבל את ההחלטה למרות שעמדו לנגד עיניו ראיות ברורות לכך שמחירו של המוצר הוגן, שכן לטענת החברה מחיר בקבוק קוקה-קולה דומה ואף נמוך מזה שבכל העולם, מחירו של המוצר דומה לזה של משקאות קלים מוגזים אחרים בישראל דוגמת "שוופס" מתוצרת יפאורה ואחרים, וכן כי מחירו של המוצר לצרכן יציב מזה שנים רבות. עוד טענה החברה, כי המחוזי התעלם מממצאים אלה, כמו גם מכך ש"מודל עלות", שבאמצעותו ניסה להראות התובע הייצוגי מהן עלויות הייצור של בקבוק קוקה-קולה, נמצא שגוי. "למרות זאת, בית המשפט החליט לאשר את התובענה הייצוגית רק על בסיס זה שבשנות התביעה היה המחיר לצרכן של בקבוק קוקה-קולה גבוה בממוצע ב- 47% ממחירם של המשקאות המוגזים פפסי ו-RC (מתוצרת טמפו ויפאורה, בהתאמה)".
כעת עשויה החברה לחשוף מסמכים שיאפשרו לבסס את הבקשה להכרה בתביעה כייצוגית, בכדי לאפשר לבית המשפט המחוזי להכריע בבקשה.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "בית המשפט העליון ביטל היום פה אחד את החלטת בית המשפט המחוזי, אשר אישר ניהול תובענה ייצוגית נגד החברה המרכזית בעילה כאילו מחיר קוקה-קולה בבקבוק משפחתי הוא 'מופרז'. בית המשפט העליון קבע שהתובע הייצוגי לא הוכיח אפילו לכאורה, כנדרש בשלב אישור ניהול תובענה ייצוגית, שמחיר המשקה הוא מופרז ובוודאי לא בלתי הוגן (כפי שנדרש לפי החלטת בית המשפט העליון). בית המשפט העליון החזיר את הדיון בבקשת האישור לבית המשפט המחוזי, על-מנת שידון בה בהתאם לדין הנכון כפי שפירט אותו בית המשפט העליון בהחלטתו. החברה המרכזית סמוכה ובטוחה שהדיון הנוסף בבית המשפט המחוזי בהתאם להנחיות בית המשפט העליון, יוביל לדחייה סופית של התובענה הייצוגית״.