סגור

ליברמן: "אנחנו עוצרים את דיוני התקציב ועושים סדר"

אחרי שהיה לאחד השרים הבודדים שהתעקשו לשדר עסקים כרגיל, עכשיו גם שר האוצר מודה, שתקציב המדינה לא יעבור במושב הקיץ. ההחלטה של ליברמן לסגת מהקו הציבורי שנקט עשויה ללמד כי התייאש מסיכוייה של הממשלה הנוכחית להחזיק מעמד

"אמרתי היום שאנחנו עוצרים את דיוני התקציב, שוחחתי עם ראש הממשלה, החלטנו שאנחנו כרגע דוחים דיוני תקציב ועושים סדר", כך אמר הערב שר האוצר ליברמן בראיון לחדשות 12. עד להתבטאות זו ליברמן היה אחד השרים שהתעקשו לשדר כל העת עסקים כרגיל, ובכל הופעותיו הפומביות חזר ליברמן על כך שתקציב 2023 יעבור. ההחלטה של ליברמן לסגת מהקו הציבורי הזה עשויה ללמד כי ליברמן התייאש מסיכוייה של הממשלה הנוכחית להחזיק מעמד.
בסביבת ליברמן מחדדים כי ההחלטה של ליברמן נוגעת לדרגים הפוליטיים בלבד, וכי העבודה המקצועית על התקציב תימשך במשרדי הממשלה כרגיל. ליברמן תיכנן להעביר את התקציב בממשלה בעוד כשבועיים מהיום (בתאריך 23 ביוני) ולאשר אותו בקריאה הראשונה במהלך חודש יולי, זאת בכדי לייצר יציבות פוליטית, אך כעת שיקולי היציבות הפוליטית מובילים דווקא לדחייתו של העברת התקציב למועד בלתי ידוע, אך בוודאות לא במושב הקיץ הנוכחי שעתיד להסתיים בסוף יולי.

1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן. עוצרים את דיוני התקציב
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יש מן האירוניה, שהכרזתו של ליברמן על דחיית התקציב הגיעה בדיוק ביום שמשרד האוצר בחר להציג את חוק ההסדרים בצורה פומבית. הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, השתתף היום בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן והציג את העקרונות שמאחורי חוק ההסדרים הקרוב. "למרות הצמיחה הגדולה בשנה האחרונה, צריך לזכור שהמצב ממש לא טוב, אנחנו בפיגור גדול מאוד לעומת העולם, הפריון נמוך מממוצע ה-OECD , ואם לא נסגור אותו, איכות החיים של האזרחים תיפגע". גרדוס ציין את גידול האוכלוסיה הייחודי בישראל כאחד המשתנים העיקריים שיש לקחת בתכנון מדיניות המאקרו של ישראל. "בעוד כמה עשורים נהיה 20 מיליון אנשים, שליש מהם יהיו מהאוכלוסייה החרדית, אם לא נתמודד עם האתגרים הללו, כל בעיות היסוד של המשק יתגברו, צריך לטפל בהם טיפול שורש, וטיפול שורש הוא קשה".
מבין 35 הרפורמות בחוק ההסדרים בחר גרדוס להתמקד ברפורמה בארנונה ובכך סימן אותה כרפורמת הדגל של האוצר לחוק ההסדרים הקרוב. על פי ההצעה, הרשויות שנהנות מארנונה עסקית גבוהה מאוד פר תושב, יעבירו חלק מהגידול העתידי בארנונה לקרן חיצונית, וכספי הקרן יופנו לתמרוץ רשויות שקידמו בנייה למגורים. גרדוס התייחס להתנגדויות האפשריות לתוכנית ואמר "כדאי לשים לב מאיפה מגיעה הביקורת, היא מגיעה בעיקר מהרשויות החזקות. אבל חשוב להדגיש אנחנו לא פוגעים בתקציב הקיים, אלא לוקחים חלק בגידול העתידי. כמו כן, אנחנו לא מעלים את המיסוי על התושבים. ובשונה ממה שנטען הניהול של הקרן יהיה על ידי הרשויות המקומיות"
גם שר האוצר ליברמן הגיע לכנס ובחר להתמקד ברפורמה אחרת המופיעה בטיוטת חוק ההסדרים, והיא קידום חוק תשתיות לאומיות. מדובר בחוק שהוכנס כבר להסכמים הקואלציונים ואמור לייצר תשתית חוקית שתאפשר לקדם במהירות פרוייקטים לאומיים "כשהייתי שר תשתיות יזמתי חוק תשתיות לאומיות, ומאז לא הצלחנו, זו פעם ראשונה שנצליח להכניס לחוק ההסדרים את החוק".