סגור
הקו האדום הרכבת הקלה רכבת קלה גוש דן 16.8.23
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: טל שחר)

אלקטרה תשתיות תקים את הקו הירוק של הרכבת הקלה תמורת 2.7 מיליארד שקל

החברה הבת של אלקטרה מחזיקה ב-40.5% מקבוצת טי.אם.טי שזכתה במכרז של נת"ע; הקבוצה מעריכה את ההכנסות מהקו ב-9 מיליארד שקל

אלקטרה תשתיות חתמה על הסכם לתכנון והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה תמורת 2.7 מיליארד שקל.
אלקטרה תשתיות היא חברה בת של אלקטרה, המחזיקה ב-40.5% מקבוצת טי.אם.טי, שזכתה במכרז של נת"ע להקמת והפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה.
יחד עם אלקטרה, קבוצת טי.אם.טי מורכבת גם מהחברות דן ואלסטום. אתמול הודיעה הקבוצה על השלמת הסגירה הפיננסית לקו, בגובה של 6.5 מיליארד שקל. הקבוצה מעריכה את ההכנסות מהקו ב-9 מיליארד שקל, הכוללים מענק הקמה בגובה 3.3 מיליארד שקל בהתאם להתקדמות הפרויקט.
הקו צפוי להתחיל לפעול ב-2028, עיכוב של שנה מהמועד המקורי. בשיחה עם כלכליסט אמר מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר כי "הדחייה נעשתה בין היתר בשל העיכוב בסגירה הפיננסית, שנבע מהרצון שלנו לשלב את המשקיע האירופי EIB, שהשקיע בפרויקט 250 מיליון יורו - הסכום הגבוה ביותר שהבנק השקיע מחוץ לאירופה. בנוסף לזה, לאחר פריצת המלחמה מספר בנקים זרים שהיו שותפים בקונסורציום בחרו לצאת ממנו".
הקו הירוק של הרכבת הקלה יחצה את גוש דן מצפון לדרום, ויעבור מראשון לציון וחולון בדרום, עד להרצליה בצפון, דרך מרכזי תעסוקה משמעותיים בתל אביב כמו רמת החייל והאוניברסיטה. אורך הקו הוא כ-39 ק"מ, והוא צפוי לכלול 62 תחנות, מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות בתל אביב (קרליבך, דיזנגוף, כיכר רבין וארלוזרוב). הקו צפוי לשרת כ-275 אלף נוסעים ביום.
החברה השלימה את הסגירה הפיננסית מול קונסורציום הכולל את את בנק ההשקעות האירופאי EIB, בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. הסגירה הפיננסית כוללת העמדת מסגרות אשראי בטווחי זמן שונים למשך 25 שנה, תום תקופת הזיכיון של טי.אם.טי בקו.
25 שנות הזיכיון כוללות חמש שנות הקמה ו-20 שנות תחזוקה של הקו. המימון בנוי מהלוואת המענק והלוואה נוספת לטווח הקצר. הריבית על ההלוואה לטווח הקצר תהיה בגובה ריבית יוריבור משתנה וריבית בנק ישראל. הריבית לטווח הארוך תישאנה ריבית קבועה המבוססת על ריבית יורוסאפ בתוספת מרווח שנתי של 1.3%-2.7%.
בנת"ע העריכו את עלות הקמת הקו בכ-19 מיליארד שקל. עלות זו כוללת את עלויות הכנת התשתית להקמת הקו טרם הכניסה של טי.אם.טי (אינפרא-1) וגם את העלויות של מכרז ההפעלה של הקו שלא נכלל בזיכיון של טי.אמ.טי להקמה ותחזוקה.