סגור
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יואב דודקביץ)

ועדת הכלכלה מקדמת: רשות מקומית שתפעל ללא תאגיד מים תיקנס במיליון שקל

בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה נקבע כי תאגידי המים יוכלו להתחיל לחלק דיבידנדים לרשויות המקומיות לאחר שנתיים. בדיונים הבאים ייתכן שיוחלט על הטלת קנסות גבוהים יותר ממיליון שקל על רשויות שלא יקימו תאגידי מים עד אפריל 2024

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, מקדמת הצעה לפיה רשויות מקומיות שלא יפעילו תאגיד מים ייקנסו בסכום של עד מיליון שקל. ל-23 הרשויות המקומיות ברחבי הארץ שטרם התאגדו במסגרת תאגיד מים עירוני או אזורי תינתן האפשרות להתאגד עד אפריל 2024, ולאחר מכן יוטלו עליהן קנסות.
לא מדובר בזמן רב, שכן גם הבחירות ברשויות המקומיות ייערכו בחודש אוקטובר השנה. בדיונים הבאים ייתכן שיוחלט על הטלת קנסות גבוהים יותר ממיליון שקל.
עוד נקבע בדיון שנערך היום כי תאגידי המים יוכלו להתחיל לחלק דיבידנד לרשויות המקומיות – לאחר שנתיים שבהן אלה לא חולקו. החלטה נוספת קבעה כי מינוי דירקטורים לרשויות המקומיות יבוצע על ידי רשות המים ולא רשות החברות.
בוועדת הכלכלה קידמו גם דחייה של חובת התיאגוד האזורי, מה שמנע את חלוקת הדיבידנדים מתאגידי המים לרשויות המקומיות בשנתיים האחרונות. על פי הערכה שפורסמה ב"כלכליסט", כרגע נמצאים בחשבונות התאגידים כ-150 מיליון שקל הניתנים לחלוקה. עם זאת, ישנם תאגידים המחלקים עשרות מיליוני שקלים לרשות המקומית וכאלו שלא חילקו בכלל.
חלוקת הדיבידנדים נמנעה בשל החובה שהוטלה על הרשויות המקומיות לעבור למנגנון של תיאגוד אזורי – בו תאגיד מים יפעל עבור מספר רשויות מקומיות. כיום ישנם 56 תאגידי מים, והחוק שאף לצמצם את מספרם ל-30. מכיוון שהרשויות המקומיות התנגדו למהלך, וסירבו לקדם את התאגיד האזורי, רשות המים לא יכלה לאשר חלוקת דיבידנד – שכן התאגידים לא עמדו בדרישות החוק. כעת חובת התיאגוד האזורי תידחה לתחילת 2025.
ההחלטה השלישית קובעת כי מינוי דירקטורים ברשויות המקומיות יבוצע על ידי רשות המים – ולא על ידי רשות החברות הממשלתיות, אך במנגנון דומה. ההחלטה התקבלה עקב העומס הרב על ועדת המינויים ברשות החברות.