סגור
תושבים בני ברק סלולר פלאפון חרדי מדבר ב טלפון סלולרי
בני ברק ( צילום: עמית שאבי)

ניצחון לוועדת הרבנים: בג"ץ הקפיא את רפורמת הסלולר הכשר של יועז הנדל

דיון נוסף בעתירה שהגישה ועדת הרבנים יתקיים בתחילת 2023 - לאחר הבחירות לכנסת. הרפורמה, שמאפשרת בין השאר לחרדים לעבור לשירות טלפון כשר שלא קיבל הכשר מוועדת הרבנים, אמורה היתה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט

בג"ץ הוציא היום צו ביניים שמקפיא את הרפורמה בקווים הכשרים ברקע הבחירות לכנסת; דיון נוסף בנושא ייערך בתחילת 2023. המשמעות היא שהסיכוי להעביר את הרפורמה פחת, ותלוי בין היתר בהרכב הממשלה החדשה.
העתירה נגד הרפורמה הוגשה על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ארגון נוער חרדי ורשת מוסדות חינוך חרדי בטענה כי שר התקשורת יועז הנדל עורך "כפייה חילונית" על חצי מיליון מנויי שירות הטלפון הכשר.
בפועל, הרפורמה שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט לא מונעת מחרדים להיות רשומים לטלפון כשר, אלא מאפשרת לחרדי שמספר הטלפון שלו מכיל קידומת המשויכת עם קו טלפון כשר לעבור לשירות טלפון כשר אחר שלא קיבל הכשר מוועדת הרבנים לתקשורת, או לרכוש שירות טלפון שאינו כשר ולהישאר תחת אותו מספר טלפון.
בין השאר, ועדת הרבנים חסמה את האפשרות לשלוח הודעות SMS, וכמו כן להתקשר לארגוני תמיכה נפשית או אפילו למשרד התקשורת.
עוד סיבה לחשיבות הרפורמה היא שהמספר הכשר שהוגדר תחת קידומות ספציפיות בכל חברה, היווה שיטה לתיוג חברתי של חרדים. לדוגמה, כדי להתקבל למוסדות חינוך מסוימים במגזר, הורים נדרשים להציג שמספרי הטלפון שלהם הם בעלי קידומת המעידה על טלפון כשר.
לפי הערכת המשרד, חרדים רבים מחזיקים שני מכשירים סלולריים - אחד עם קו כשר בשביל האישור החברתי הנובע מהקידומת, והשני - מכשיר עם הגבלות שונות. מטרת השינוי היתה בין היתר להוריד את עלות החזקת שני המכשירים לחרדים רבים.