סגור

יו"ר ועדת הכלכלה: "סעיף צמצום מסגרות האשראי הבנקאיות - דבילי ופוגע בחלשים"

בדיון סביב צמצום מסגרות כרטיסי האשראי הבנקאיות שאמור להיכנס לתוקף בסוף ינואר יצא ח"כ מיכאל ביטון נגד פקידי הממשלה ובנק ישראל ואמר, "האם כל רפורמה היא צודקת, אתם יכולים להגיד שטעינו פה"

"הסעיף של צמצום מסגרת האשראי הוא דבילי, הוא פוגע בחלשים. אין לכם (פקידי הממשלה ובנק ישראל – ש"ט) כנות להגיד פעת אחת טעינו? האם כל רפורמה היא צודקת, אתם יכולים להגיד שטעינו פה". כך אמר מיכאל ביטון יו"ר ועדת הכלכלה, בדיון לקראת המשך צמצום מסגרות כרטיסי האשראי הבנקאיות שאמור להיכנס לתוקף בסוף ינואר.

1 צפייה בגלריה
ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון
יו"ר הוועדה מיכאל ביטון
(צילום: חיים הורנשטיין)
הביקורת של ביטון נובעת מכך שהצעד של צמצום המסגרות הוא חריג בעולם קידום התחרות, המטיל את נטל קידום התחרות על הצרכן. לטענת ארגונים חברתיים, צמצום המסגרות פגע בשכבות חלשות, שכן חלק מהאנשים שקוצצה המסגרת שלהם לא הצליחו להשיג מסגרת אשראי חלופית בחברות כרטיסי האשראי. בחברות כרטיסי האשראי אמרו לכלכליסט "הטענות הללו לא מבוססות, מדובר במקרים ספורדיים".
נזכיר, כי לקראת ינואר 2021 הוחלט לצמצם את "צמצום המסגרות", ובמקום להחיל אותו על מסגרות מעל 5,000 שקל הוחלט להחיל אותו על מסגרות מעל 7,500 שקל בלבד, מתוך כוונה כי בסוף ינואר 2022 יחול צמצום המסגרות המלא מהרף של 5,000 שקל ומעלה. כעת מבקשים חברי כנסת שלא להחיל את הצמצום הנוסף.
במהלך הדיון טענו נציגי בנק ישראל כי גם אנשים בעלי כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים נוטים להשתמש בהם בשיעור נמוך בהרבה בהשוואה לכרטיסי האשראי הבנקיים. כך 32% ממחזיקי כרטיסי האשראי הבנקאיים מגיעים פעם בשנה לניצול של כל המסגרת. לעומת 11% בלבד בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, 40% ממחזיקי כרטיסי האשראי החוץ הבנקאיים לא ניצלו במהלך 2021 יותר מ-20% מהמסגרת החוץ בנקאית.
נציג האוצר בדיון, יובל טלר אמר "אנחנו עדיין בבדיקה של נתונים לא הצלחנו לקבל נתונים מלאים בשביל לקבל החלטה מושכלת".
מחברת כרטיסי האשראי 'מקס' נמסר בתגובה לטענות שהועלו בדיון: "הורדת המסגרות בלאומי ופועלים קידמה משמעותית את התחרות לציבור - זאת השנה הראשונה שהגידול בכרטיסים חוץ בנקאיים עבר את הבנקאיים ואין עדות טובה מזה לראות שהציבור בוחר באופציה הטובה יותר. כרטיסים חוץ בנקאיים עדיפים על כרטיסים רגיל מהבנק. לראייה ציבור המורים, שוטרים, מילואימניקים והמגזר הציבורי בחרו במועדון חוץ בנקאי של מקס".