סגור

תחקיר NSO והמשטרה
אמיר השכל, ממובילי מחאת בלפור: "הערכנו שמאזינים לנו"

הפעילים מגיבים לחשיפת כלכליסט, מהדגלים השחורים דרך קריים מיניסטר ועד מחאת היחידים וקוראים למשטרה לחשוף את שמות האנשים שהטלפונים שלהם נפרצו ע"י הכלי של NSO: תת-אלוף במיל' אמיר השכל: "אני לא מופתע. לכן כשהיה משהו חשוב הטלפונים לא היו לידנו". שקמה שוורצמן-ברלסר מהדגלים השחורים: "חייבים לבדוק מי שומר הסף שכשל בהגנה על האזרחים"

"הפרטים שנחשפו הבוקר (על פרקטיקת הפריצה של המשטרה לטלפונים של פעילי המחאה באמצעות הכלים של NSO ללא צו בית משפט - ע"ק) הם לטעמי פגיעה חמורה בדמוקרטיה. הדבר הכי בסיסי בדמוקרטיה זה למחות ולהפגין, ולא יכול להיות שהמשטרה תעקוב אחרי מפגינים אלא אם כן הלכה לבית המשפט וקיבלה לפני כן אישור על כך. עם זאת, אני ממש לא מופתע", כך אומר בשיחה עם "כלכליסט" אמיר השכל, תת-אלוף במיל' בחיל האוויר, חוקר שואה ואחד מפעילי המחאה המרכזיים נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שהחל תחילה לעמוד לבדו בצמתים עם שלט מחאה, תחת הסלוגן "מחאת היחידים".


בהמשך הוא עלה לבלפור והוביל תחת הקבוצה שכונתה "אין מצב – מחאת היחידים" חבורה של פעילי מחאה, זאת לצד פעילים מקבוצות נוספות כמו "קריים מיניסטר", "הדגלים השחורים" (שריכזו את פעולות המחאה בצמתים ועל הגשרים רחבי הארץ) ועוד. השכל נעצר ביחד עם שני פעילי מחאה נוספים מול מעון ראש הממשלה ביוני 2020 במעצר מתוקשר ומעורר מחלוקת, שהוביל לביקורת חריפה נגד המשטרה שדרשה להרחיקו מירושלים. הוא שוחרר למחרת על ידי בית המשפט ללא תנאים מגבילים.

3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות הדגלים השחורים דגלים שחורים ב בלפור כיכר פריז ירושלים 1 30.1.21
הפגנה הפגנות מחאה מחאות הדגלים השחורים דגלים שחורים ב בלפור כיכר פריז ירושלים 1 30.1.21
מחאת בלפור
(צילום: עמית שאבי )

"אנחנו ישבנו תשעה וחצי חודשים מתחת למעון של ראש הממשלה וזה הוציא אותם מדעתם", אומר השכל. "וכידוע וכפי שנחשף בעבר השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה עשה הכל כדי לנפנף אותנו משם. זה התחיל עם המעצר שלי שבועיים אחרי שעליתי לשם, המשיך בשיחות שאוחנה ניהל מעל ראשו של מ"מ המפכ"ל אז, שיחות עם מפקד מחוז ירושלים לשעבר דורון ידיד ואמר לו: 'תאתגר את בג"ץ, תעיף אותם משם'. כך ששום דבר לא מפתיע אותי. אנחנו גם הערכנו שמאזינים לנו לטלפונים, בלי שידעתי על תוכנה כזו או אחרת. אנחנו אמנם תמימים, אבל לא מאוד. ולכן כשהיה לנו משהו חשוב הטלפונים לא היו לידנו".
שקמה שוורצמן-ברסלר, מראשי מחאת ה"דגלים השחורים", פיזיקאית וחוקרת במכון ויצמן, אמרה גם היא בשיחה עם "כלכליסט" כי "בשלב הראשון חייבים לבדוק כעת מי היה שומר הסף שכשל פה בהגנה על האזרחים, וצריך להבין ולדעת עד הסוף מי הם בדיוק האנשים שהשמות והטלפונים שלהם באמת נפרצו. אנו מצפים שזה ייחקר ברמה בלתי תלויה".

3 צפייה בגלריה
עו"ד גונן בן יצחק
עו"ד גונן בן יצחק
מימין: עו"ד גונן בן יצחק, ישי הדס וחיים שדמי, תנועת קריים מיניסטר
(צילום: שאול גולן)

אנשי "הדגלים השחורים" התחילו את פעילותם בתקופת סגר הקורונה הראשון כאשר ארגנו שיירת מחאה של מכוניות לכנסת לאחר החלטת שר המשפטים דאז אמיר אוחנה לסגור את בתי המשפט ובהמשך ארגנו הפגנות עם משתתפים רבים בצמתים ועל הגשרים וגם עלו להפגין בבלפור.
לדברי שוורצמן-ברסלר, כבר אז הם חוו את נחת זרועה של המשטרה שחילקה להם דו"חות וניסתה למנוע את המחאה. "החשיפה הבוקר מראה וממחישה כמה היתה חשובה המחאה, כי היא היתה בדיוק כנגד התהומות שאליהם אוחנה, בשליחות נתניהו, גררו את הדמוקרטיה הישראלית באותה תקופה, שבאים לידי ביטוי גם בפרטים שנחשפו בתחקיר. אני מאוד שמחה וגאה במאות אלפי אזרחים שהבינו שזה מה שקורה - וגם אם לא ידענו עד הסוף עד כמה - הבנו שיש פה דברים לא תקינים מבחינה דמוקרטית. לצערי, הסיפור הזה של הפריצה לטלפונים הוא ביטוי אחד לתהליך שלום שעדין לא יצאנו ממנו לחלוטין".

3 צפייה בגלריה
אמיר השכל תת אלוף ב מילואים ממובילי ה מחאה נגד ה ממשלה ירושלים
אמיר השכל תת אלוף ב מילואים ממובילי ה מחאה נגד ה ממשלה ירושלים
אמיר השכל, תת אלוף במילואים ממובילי מחאת בלפור בירושלים
(שאול גולן)

גם עו"ד גונן בן יצחק, איש שב"כ בעברו, וממקימי תנועת "קריים מיניסטר" שבלטה בהפגנות בבלפור, והיועץ המשפטי של התנועה, מסר ל"כלכליסט" כי "תפקידה של משטרה בדמוקרטיה הוא להגן על האזרחים ולשמור על הדמוקרטיה. אם הפרסום יתברר כנכון, הרי שמשטרת ישראל בתקופת אוחנה-נתניהו הפכה לגוף שרודף אזרחים ואזרחיות שמביעים מחאה דמוקרטית".
בן יצחק סייע משפטית לרבים מעצורי מחאת בלפור, ובעצמו נעצר גם כן במהלך ההפגנות בכיכר פריז בירושלים ביולי 2020 לאחר שנשכב מתחת למכת"זית שירתה סילוני מים על המפגינים. בהמשך הוגש נגדו כתב אישום על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והתקהלות אסורה. הוא המשיך ואמר היום ביחס לחשיפת "כלכליסט" על הפריצה כי "אם הפרסום נכון הרי שמשטרת ישראל רדפה את פעילי האופוזיציה של נתניהו. אני קורא לשר לביטחון פנים עמר בר לב להורות למשטרה ובמיידית לפרסם את שמותיהם של האזרחים והאזרחיות אחריהם ריגלו. אני מצפה מחברי הכנסת לפעול לגילוי האמת".
המשטרה מסרה בתגובה לתחקיר כי לא ביצעה שימוש בכלים הטכנולוגיים המדוברים נגד אנשי מחאת הדגלים השחורים. לדבריה, "השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה, נעשה על פי הדין. ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".
המפכ"ל קובי שבתאי, שהורה בעקבות התחקיר על בדיקת כל המקרים שאוזכרו בכתבה, הדגיש בנוסף כי "בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".