סגור

בלעדי
משרד האוצר מתערב בעסקת ביט־אלקטרה

ההממונה על התקציבים פנה לרשות התחרות בבקשה להיות מעורב בשקילת ההיבטים התחרותיים של העסקה הנרקמת בין בנק הפועלים לאלקטרה צריכה

האוצר מנסה למנוע את שיתוף הפעולה שהולך ונרקם בין בנק הפועלים, באמצעות האפליקציה ביט, לאלקטרה מוצרי צריכה במועדון הלקוחות של האחרונה ודורש להיות חלק מאישור העסקה.
לפני כשבוע חשף "כלכליסט" כי בכוונת אלקטרה ובנק הפועלים לשתף פעולה במועדון לקוחות שיהיה מבוסס על כרטיס אשראי חוץ בנקאי ויתופעל על ידי כאל. בעסקה הנרקמת אלקטרה צריכה, שמחזיקה ברשתות אלקטרוניקה (שקם אלקטריק, מחסני חשמל) וברשתות קמעונאות (יינות ביתן, מגה, ובעתיד בפעילות של קארפור וסבן אילבן הבינלאומיות בישראל) מעוניינת להגדיל את הרכישות ברשת באמצעות מועדון צרכנות חזק, והבנק מעוניין במידע העצום שניתן לדלות מהרכישות של הצרכנים. טרם הובהר באיזה פורמט ייכנס בנק הפועלים למועדון החדש, אך ההערכה היא שמדובר יהיה בשיתוף פעולה באמצעות אפליקציית התשלומים הפופולרית של הבנק, ביט.
על פניו, העסקה הזו חותרת תחת חלק מהעקרונות של רפורמת שטרום לקידום התחרות בבנקאות, שביקשה להפריד את כרטיסי האשראי מהבנקים, ובנוסף יש כאן מעין שיתוף פעולה בין המתחרים בנק הפועלים ובנק דיסקונט שמחזיק בכאל. מבחינה פורמלית עסקאות כאלו דורשות את אישור רשות התחרות ואת אישור הפיקוח על הבנקים בלבד. אך ל"כלכליסט" נודע כי משרד האוצר לא מתכוון לעמוד מהצד ובכוונתו להיות מעורב בבחינת ההשפעה של שיתוף פעולה זה על מידת הריכוזיות במשק.

1 צפייה בגלריה
הממונה על התחרות מיכל כהן והממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס
הממונה על התחרות מיכל כהן והממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס
הממונה על התחרות מיכל כהן והממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס
(צילומים: אביגיל פפרנו באר, דוברות משרד האוצר)
אתמול פנה הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס לממונה על התחרות מיכל כהן, למפקח על הבנקים יאיר אבידן, ולמנהל מחלקת מערכות תשלומים בבנק ישראל עודד סלומי, וביקש לקיים בדחיפות "דיון משותף בנושא". גרדוס כתב בפנייתו כי "במסגרת הדיון עלינו לבחון את הכלים העומדים לרשותנו בתחום, לרבות תיקוני חקיקה נדרשים שימנעו פגיעה אפשרית בסביבה התחרותית". הרמיזה של גרדוס ברורה - לדעתו יש לערוך את הבחינה מתוך ראייה אסטרטגית רחבה, ולא מתוך הסתכלות משפטית או פיקוחית צרה. אם הבחינה תביא למסקנה כי יש למנוע את העסקה, הרי שהעסקה תימנע - גם תוך כדי שימוש בתיקוני חקיקה חדשים. עצם האיום בתיקוני חקיקה חדשים, עשוי להביא את השחקנים לסגת מהרצון לקדם את העסקה.
במכתב של גרדוס אין פירוט של החששות התחרותיים שעולים בגלל אישור אפשרי של עסקת ביט-אלקטרה, וגרדוס מסתפק בניסוח הכללי "לצעד זה עשויות להיות משמעויות ניכרות על התחרות בשוק האשראי והתשלומים בישראל".
עצם קיומו של המכתב חושף פער יסודי בכל הנוגע לקידום התחרות בין האוצר לרשות התחרות. רשות התחרות תופסת את עצמה כגוף סמי-משפטי, והאופן שבו היא מאשרת או פוסלת מיזוגים הוא שמרני למדי. משרד האוצר לעומת זאת, ואגף תקציבים בפרט, תופס את עצמו כמעצב של כללי המשחק, בשל היותו הגורם הממשלתי שמסוגל להעביר חקיקה באופן המהיר ביותר ולכן פעמים רבות עמדת האוצר עשויה להיות ניצית יותר מרשות התחרות בכל מה שקשור למיזוגים. לכן, פקידי האוצר מהווים כיום את הגורם הרגיש ביותר להיווצרות הריכוזיות במשק הישראלי בכלל, ובשוק הפיננסים והמזון בפרט.