סגור

הפיליפינים חוזרים? משבר עובדי הסיעוד הזרים בדרך לפתרון

במסגרת ביקור שר החוץ בפיליפינים, הושגו הסכמות על מתן פטור ממע"מ עבור סל השירותים שכל עובד סיעוד שמגיע לישראל נדרש לרכוש. כמו כן הוחלט על הגדלת מכסות העובדים הזרים הפיליפינים שיגיעו לארץ מ-5,000 ל-6,000

בשנה האחרונה ישראל נמצאת במשבר דיפלומטי-סיעודי מול ממשלת הפיליפינים, שהוביל לכך שמחודש אוקטובר הפסיקו להגיע עובדים זרים מהפיליפינים לארץ.
הסיבה למשבר הייתה תקנה שהותקנה בשנה שעברה בישראל שקובעת שכל עובד סיעוד שמגיע למדינה צריך לשלם כ-6,100 שקל עבור "סל שירותים". הדרישה לתשלום עוררה זעם בממשלה הפיליפינית וזאת בין השאר מכיוון שהרגולציה במדינת האיים האסייתית מונעת מעובדים לשלם על כך שהם יוצאים לעבוד במדינות אחרות כעובדים זרים. על אף שבחודשים האחרונים נעשו מספר ניסיונות להגיע להסכמות עם הממשל הפיליפיני בנושא, הפיליפינים סירבו לדון על כך.
בממשלה ביקשו לפתור את הבעיה עוד בתחילת השנה, כאשר יו"ר ש"ס אריה דרעי לפני התפטרותו מתפקיד שר הפנים והבריאות פנה לאוצר בבקשה לצמצם את התשלום לעובדים הזרים על ידי מתן פטור ממע"מ שיוריד את הסכום שהם נדרשים לשלם בכ-17% מ-6,100 לכ-5,220. דרעי כאמור התפטר והנושא לא הוסדר, וכעת ממשלת ישראל הגיעה להסכמות עם הממשלה הפיליפינית כי המע"מ יבוטל ובכך יורשו העובדים להגיע שוב לישראל.
לפי שגריר ישראל במנילה אילן פלוס, המשבר נפתר בין השאר בזכות הגעתו של שר החוץ אלי כהן לביקור במדינה. "הביקור של שר החוץ הכניס את המערכת לפעולה, בממשלה הפיליפינית לא רצו שיהיו נושאים לא פתורים. הביקור יצר מומנטום בצד הפיליפיני". לקראת הביקור, נפגש השגריר פלוס פעמיים עם השרה הפיליפינית לענייני עובדים זרים. במסגרת ההסכמות שהגיעו אליהם הוחלט גם על הגדלת מכסות העובדים הזרים הפיליפיניים שיגיעו לארץ מ-5,000 ל-6,000.
ההבטחה על ביטול המע"מ אינה מוסכמת סופית עם משרד האוצר, אך לטענת פלוס משרד האוצר מעודכן בתהליך והמהלך נעשה בתיאום עם רשות האוכלוסין במשרד הפנים, משרד העבודה וכל שאר הגורמים הרלוונטיים. עלות ההסכם עם הפיליפינים מוערכת באובדן הכנסות ממיסים של 880 שקל לכל עובד זר שיגיע לישראל, ואם יוענק פטור ממע"מ לכלל העובדים הזרים שמגיעים לישראל אז אובדן ההכנסות של המדינה יעמוד על עשרות מיליוני שקלים. בישראל יש היום כ-60,000 עובדי סיעוד זרים מתוכם 21,000 הם מהפיליפינים.
שר החוץ אלי כהן: ״אנחנו מביאים היום בשורה לאלפי משפחות בישראל הממתינות חודשים ארוכים להגעת עובד סיעוד. במהלך הביקור במנילה הגענו להבנות עם ממשלת הפיליפינים שיאפשרו הגעה של 6,000 עובדי סיעוד לישראל בחודשים הקרובים״.