סגור
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ו אילן בירן
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ואילן בירן (צילום: עמית שעל)

בלעדי
היועמ"שית אישרה ומינוי אילן בירן ליו"ר חברת החשמל יהיה קבוע

המינוי ליו"ר מקודם לנוכח מצב החברה, שמתנהלת זה יותר משנה ללא יו"ר, ולאחרונה גם ללא מנכ"ל. ועדת גילאור צפויה לאשר את מינוי בירן

היועצת המשפטית לממשלה מאשרת את מינויו של אילן בירן כיו"ר קבוע לחברת החשמל לתקופה של שלוש שנים - למרות שמדובר בתקופת בחירות. ל"כלכליסט" נודע, כי המשנה ליועצת המשפטית גיל לימון הודיע אתמול לרשות החברות על האישור, שנדרש מאחר ובתקופת בחירות ניתן למנות יו"רים ומנכ"לים לחברות ממשלתיות לשנה בלבד, אלא אם היועמ"ש מאשר אחרת. בירן סירב להגיע לתפקיד לתקופה של שנה בלבד, מאחר והדבר כרוך בנטישת כל תפקידיו האחרים.
מינויו של בירן יעבור כעת לאישור הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות (ועדת גילאור). בירן הוא המועמד המוצע על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת האנרגיה קארין אלהרר, אחרי ששורה של מועמדים ירדו מהפרק בשל אי הסכמה בין הגורמים השונים. זה יותר משנה שחברת החשמל פועלת ללא יו"ר קבוע, מאז עזב יפתח רון טל את התפקיד.
במכתב ליועצת המשפטית שבו ביקשה מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים לאשר את המינוי, היא ציינה שמדובר בחברה הממשלתית הגדולה ביותר עם הכנסות של 20 מיליארד שקל ו-11 אלף עובדים וכן את העובדה שכחברה ציבורית היא חשופה לעיצומים כספיים של רשות ני"ע בשל אי מינוי יו"ר למעלה מ-60 יום. לימון מציין במכתב שלו כי "מכלול הנסיבות והשיקולים הצריכים לעניין, מלמדים על מורכבות המשרה ומצב החברה והיוצרים חיוניות ודחיפות במינוי יו"ר קבוע לחברה".
המכשול היחיד שנותר כעת בפני מינוי בירן הוא ועדת גילאור. אם יאושר צפויה להגיע לסיומה סאגה שארכה חודשים ארוכים בהם ניסתה השרה אלהרר לקדם את מינויים של אמי פלמור, שנפסלה על ידי ועדת גילאור, דב בהרב שהתפטר במהלך הליך המינוי בטענה לפוליטיזציה של המערכת, ואיציק בנבנישתי שמינויו ירד מהפרק עוד לפני שעבר לאישור ועדת המינויים. בירן הוא המועמד האחרון לתפקיד ומינויו צפוי להיות מאושר.
חברת החשמל מכהנת גם בלי מנכ"ל לאחר שאלהרר לא חתמה על האישור למינויו של מאיר שפיגלר, שכבר אושר בידי ועדת המינויים. אלהרר העלתה ספקות לגבי סמכויותיו של הבודק החיצוני שמונה בידי רשות החברות לבדוק את בחירתו של שפיגלר, ואשר קבע כי הבחירה תקינה.