סגור
מימין: רה"מ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ
מימין: רה"מ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ ( צילום: דוברות יש עתיד דנה קופל אלכס קולומויסקי )

פרשנות
שחר פוליטי חדש: מיוקר המחיה לעומק הלחימה

המבצע מעניק ללפיד קילומטראז' ביטחוני ומבטל את טיעוני הליכוד שהוא תלוי באחים המוסלמים. והח"כים? הם ממהרים להציע פיצויים כדי לגזור קופון

מבצע "עלות השחר" שהחל בסוף השבוע כבר הביא לשינוי בולט במערכת הבחירות: במקום לשוחח על יוקר המחיה, תשומת הלב הציבורית והפוליטית מופנית לעומק הלחימה. למרות הפסקת האש שעליה דובר אתמול, אזי סדר היום של מערכת הבחירות 2022 הפך לביטחוני.
עתידם הפוליטי של יו"ר יש עתיד וראש הממשלה יאיר לפיד ושל יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ תלוי במידה רבה בהצלחת המבצע ובתגובותיו של הג'יהאד האסלאמי. השניים, שמתמודדים על כיסא ראש הממשלה, צולמו במוצ"ש מחובקים ומפגינים אחדות. אתמול בבוקר פרסמו הודעה משותפת שבה קבע לפיד כי "זהו מאמץ מבצעי ומודיעיני, והישג יוצא דופן. אני רוצה להביע הערכה לשר הביטחון בני גנץ, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולאלפי האנשים שתחת פיקודם". גנץ לעומתו שכח לשבח את לפיד: "אני מבקש לשבח את צה"ל בהובלת הרמטכ"ל, ואת השב"כ בהובלת רונן בר על המאמצים הגדולים שנעשים כדי לשמור על ביטחון ישראל".
ככל שהמדיניות שאותה מובילים לפיד וגנץ תגרום למכה קשה לג’יהאד (מעבר למה שבוצע עד כה), להשגת השקט ביישובי הדרום כמו גם במרכז הארץ ולהגברת ההרתעה, אזי הם יוכלו לגזור קופון פוליטי. כשגורלה של הקמת הממשלה החדשה לאחר הבחירות תלוי בהזזת 3-2 מנדטים מגוש אחד לשני, אלה אינם דברים של מה בכך. בינתיים המבצע מנוצל לצורך התבטאויות פוליטיות: שרת הפנים איילת שקד העומדת בראש הרוח הציונית שמתנדנדת על אחוז החסימה שאלה מדוע צה"ל לא תוקף "מטרות עוצם" בעזה כמו בניינים רבי־קומות שמשמשים את הג'יהאד האסלאמי. נציגי מערכת הביטחון השיבו שהדבר עלול לגרור את חמאס לעימות, מהלך שישראל מבקשת למנוע.
ההתקפות הנחושות של צה"ל בסוף השבוע במעוזי הג'יהאד האסלאמי גם שומטות את הקרקע מתחת להאשמות של הליכוד שהממשלה הנוכחית תלויה באחים המוסלמים. יו"ר רע"מ מנסור עבאס צייץ בשבת בפוסט בערבית כי "אנו מתנגדים לכל מלחמה שנופלים בה קורבנות וחפים מפשע – אך אין לנו השפעה ממשית על מדיניות החוץ והביטחון של ישראל. אנו נמצאים בכנסת כדי לעבוד למען החברה הערבית".
זאת ועוד, ניהול מבצע עלות השחר על ידי לפיד וגנץ מעניק בעיקר לראשון קילומטראז' בתחום הביטחוני. זאת לאחר שבליכוד תקפו באחרונה את חוסר ניסיונו הצבאי של לפיד. יו"ר המפלגה ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו סירב עד כה במשך 14 חודשי כהונת הממשלה לקבל עדכון ביטחוני מרה"מ הקודם נפתלי בנט.
כך, מבצע עלות השחר גרם לכך שאתמול נפגש נתניהו עם לפיד לשיחת עדכון. נתניהו עצמו חיזק בסוף השבוע בציוץ את כוחות הביטחון, אבל לא התייחס כלל לדרג הפוליטי שמנהל את המבצע.
מנגד, תסריט שלפיו תחול הידרדרות בלחימה, וחלילה פגיעה באזרחים ישראלים, עלול לפגוע קשות בתדמית הפוליטית של לפיד וגנץ, ומכאן להשפיע על מערכת הבחירות.
שר האוצר אביגדור ליברמן, שהוא הפוליטיקאי הוותיק ביותר בממשלה, מיהר לכנס בשבת אחר הצהריים דיון עם צמרת האוצר "במטרה לבחון וליישם צעדי סיוע מיידי לנפגעים בסבב". ביקורת של ח"כים חרדים על כינוס הישיבה בשבת רק יכולה לסייע לו פוליטית. הפוקוס כעת הוא הסיוע לאזרחים ולעסקים שייפגעו מהמצב. ליברמן לא יהסס לסייע למי שצריך והדבר יסייע לו פוליטית.
גם בכנסת הח"כים כבר פוזלים לקולות הבוחרים. שני ח"כים של יש עתיד בוועדת הכספים, מרכז הקואליציה בוועדה ולדימיר בליאק ונירה שפק (המתגוררת בכפר עזה ומשמשת כיו"ר ועדת המשנה בכנסת למוכנות העורף), כבר דרשו בשבת לקיים דיון דחוף בוועדת הכספים "במטרה לבחון דרכי סיוע לבעלי המפעלים, עצמאים ושכירים, שספגו נזק ישיר או עקיף במהלך המבצע".
ואילו יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) פנה אתמול ל"ועדת ההסכמות" המשותפת לקואליציה ולאופוזיציה כדי שתאשר קיום דיון של הוועדה ביום חמישי ב"מוכנות הממשלה למתן פיצויים לאזרחים". הסיבה לפנייה היא שבפגרת הבחירות כל נושא שנידון בכנסת מחייב הסכמה של ועדת ההסכמות. קושניר רוצה "לקיים דיון דחוף בוועדה כדי לבחון את מוכנות הממשלה למתן פיצויים לאזרחים גם לנזק הישיר וגם לנזק העקיף שכבר נגרם או עלול להיגרם לתושבים ולעסקים בעקבות המבצע". גם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) תבע לסייע לאזרחים ולעסקים.
במקום לדבר על יוקר המחיה יעסקו כעת הפוליטיקאים במתן פיצויים לאזרחים ולעסקים, ולנוכח עודפי התקציב הגבוהים הממשלה לא תוכל לקפוץ את ידה. אלא שעד למועד הבחירות בעוד 85 ימים המבצע עלול להישכח או להתעצם, בהתאם לתוצאותיו, אך הפוליטיקאים ימנפו אותו לצורכיהם הפוליטיים כדי לקושש עוד כמה קולות בקלפי. בינתיים הציבור ימשיך לחרוק שיניים ולשלם יותר על יוקר המחיה.