סגור
מוסף שבועי 29.12.22 משה גפני
משה גפני (צילום: אורן זיו)

למרות התנגדות הממשלה - גפני יעלה להצבעה את הצעת החוק להגבלת הריבית על המשכנתאות

יו"ר ועדת הכספים מתכוון להעלות ביום רביעי להצבעה בקריאה טרומית את הצעת החוק שתגביל את העלאת הריבית על המשכנתאות כאשר ריבית בנק ישראל עולה. עם זאת הצהיר כי ככל שיימצאו פתרונות אחרים הוא יראה נכונות לא להמשיך עם החקיקה

יו"ר ועדת הכספים משה גפני יעלה מחרתיים (יום רביעי) להצבעה בקריאה טרומית את הצעת החוק להגבלת הריבית על משכנתאות, זאת למרות התנגדות הממשלה ובניגוד להסכמים הקואלציוניים. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אמש (יום ראשון) את הצעת החוק והצביעה נגדה. לפי ההסכם הקואליציוני ח"כ לא יצביע בניגוד לעמדתה של הקואליציה. לפיכך, הקואליציה צפויה להתגייס על מנת לדחות את הצעת החוק.
בדיון הבוקר בוועדת הכספים שעסק בין היתר בריביות ההולכות וגדלות שהבנקים גובים על המשכנתאות, אמר גפני כי הכלי היחיד שעומד ברשותו כרגע הוא תיקון חוק הבנקאות באופן שיגביל את העלאת הריבית על המשכנתאות כאשר ריבית בנק ישראל עולה. עם זאת, גפני הצהיר כי ככל שיימצאו פתרונות אחרים הוא יראה נכונות לא להמשיך עם החקיקה.
יצויין כי גפני מקיים הידברות כבר כמה שבועות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) ועל כן ועדת השרים לחקיקה כבר דחתה בשבועיים האחרונים את הכרעתה בעניין בתקווה שתימצא פשרה עם גפני. משלא נמצאה פשרה החליט גפני להציב את הצעת החוק על סדר יומה של המליאה.
יש להדגיש כי גפני זועם על הקואליציה ומשרד האוצר, בשורה של נושאים ובהם: אי עמידה בהסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה. הוא מחה על כך שהסיכום שהושג עם נתניהו לתקצוב של מוסדות חרדיים לא יושם במלואו במסגרת חלוקת הכספים הקואליציונים שנכללו בתקציב המדינה לשנים 2023-4 שאושר ביום שישי בצהריים בממשלה. כמו כן, בדגל התורה זועמים על אי מימוש ההסכם לתקצוב תחבורה ציבורית לחרדים. זמן קצר לפני ההצבעה הורה נתניהו להכניס לתקציב את הסיכום עם גפני לגבי מוסדות החינוך. גפני הודיע שיקיים היום ישיבת סיעה בעניין אי ישום ההסכם הקואליציוני. לא מן הנמנע שהעלאתה של הצעת החוק קשורה בכעס הכללי של גפני על הקואליציה.
לפי הצעת החוק, שיעור הריבית בהלוואה לרכישת דירה לא ישתנה בעקבות החלטת הריבית של בנק ישראל ואם תהיה עלייה של יותר מ-1% בשנה, הבנקים יוכלו להעלות את הריבית בלא יותר ממחצית. הצעת החוק תחול רק על הלוואות שילקחו לאחר חקיקת החוק. גפני אמר לאחרונה כי יתכן שישנה את הצעת החוק כך שתחול רק על זכאי משרד השיכון. יש בכך רמז לכך, שתקציב המדינה יסבסד את אי העלאת הריבית לזכאים.
גפני הודה כי למעשה הוא מעלה את הצעת החוק כדי להעלות את הנושא על סדר היום ולא בגלל שהוא מאמין ברציונל הכלכלי שבבסיסה: "ידעתי שיגידו שגפני לא מבין בכלכלה ולכן הוא הגיש את הצעת החוק. אבל זו לא הסיבה שהגשתי - הסיבה היא שיש הרבה נושאים שצריך לדון בהם ואם לא ניתן מכה אנחנו נמשיך הלאה".
החלטתו של גפני להתקדם חרף התנגדות הממשלה משדרת שפניו למלחמה, וכי הוא מעוניין להשיג מנופי לחץ נגד האוצר ובנק ישראל, שמתנגדים בכל תוקף להחלטה. קידום ההצעה מגיע בעיתוי רגיש במיוחד, לאחר שנושא עצמאותו של בנק ישראל עולה שוב ושוב עקב אמירות של בכירים בממשלה, ביניהם שר החוץ אלי כהן שביקש להתערב בסמכות בנק ישראל ולגבש מולו מתווה להפסקת העלאות הריבית.
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון מתנגד להצעת החוק ואמר באחרונה כי "אינפלציה פוגעת קודם כל בשכבות החלשות, ולכן הכאב שכרוך בהעלאת הריבית הוא מובן ונלקח בחשבון אבל נועד כדי למנוע כאב גדול יותר בעתיד. מי שאינו מבין זאת ומנסה למצוא פתרונות פלא - בראש ובראשונה עלול לפגוע דווקא בשכבות החלשות".
לשכת ראש הממשלה בתגובה: "נתניהו חוזר ואומר - העצמאות של בנק ישראל לא תיפגע, וההחלטות על הריבית היא של הנגיד בלבד".
גורמים כלכליים הגיבו להגשתה של הצעת החוק של גפני: " אפשר להתרשם שבכנסת איבדו לחלוטין את הבלמים ואין כבר שיקולים ממלכתיים וכלכליים. רק חסר שחוק כזה יעבור ואז באמת אפשר לסגור את הבסטה. יום אחד אומרים שחייבים לשמור על עצמאות בנק ישראל ולמחרת רוצים לחוקק חוק שמשנה את כל שוק המשכנתאות ופוגע בעצמאות בנק ישראל".