סגור
משה גפני ו אמיר ירון על רקע בנייה
משה גפני ואמיר ירון על רקע בנייה. ירון דורש "לשמור על עיקרון השוק" (צילומים: אלכס קולומויסקי, עמית שעל)

גפני לא מרפה: "בשבוע הבא אביא את החוק להקפאת המשכנתאות לכנסת"

בדיון על עליית מחירי הנדל"ן דרש יו"ר ועדת הכספים מנציגי האוצר שלא להתנגד לחוק להקפאת משכנתאות שיזם. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הגיב: "כבוד הרב, אני מאוד מכבד אותך, אבל ההצעות הללו יחטיאו את המטרה". לראשונה התבטא הנגיד באופן רשמי בעניין הרפורמה המשפטית: "מוסדות חזקים ועצמאיים הם מרכיב חיוני לכלכלה משגשגת"

"בשבוע הבא מתחילים להביא הצעת חוק פרטיות לשולחן הכנסת, אני הראשון שבוחר את החוק בשם יהדות התורה, ואני הולך להביא את החוק, לא להעלות את הריבית במחירי המשכנתאות, אני הולך להתמודד עם הדבר הזה, אני מבקש מנציגי האוצר שלא תתנגדו לחוק הזה, תוכיחו שאתם באמת מחוברים לציבור" כך אמר משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בתום דיון על עליית מחירי הנדל"ן.
גפני חזר שוב על ההצעה בפני נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הנגיד הגיב ואמר "אני לא יכול שלא להתייחס לזה, אני חייב לנזוף, כבוד הרב, אני מאוד מכבד אותך, אבל ההצעות הללו יחטיאו את המטרה, הם גם יפגעו תדמיתית ועניינית במה שאנחנו קוראים 'עקרון השוק', חשוב שהשוק יפעל בחופשיות". ניכר היה שהנגיד לא תיכנן את תגובתו ולכן תגובתו לא כללה את הטיעונים המרכזיים נגד ההצעה.
עם זאת, גפני השיב לנגיד וחשף כי ההצעה מהווה מעין תרגיל אל מול האוצר: "אתה בכלכלה מבין יותר ממני, אבל בפוליטיקה אני מבין יותר ממך, אם לא נעלה את החוק הזה, הממשלה לא תעשה כלום עם מחירי הדיור. אתה הרי לא מנותק מהציבור, יש כאן מציאות שמחירי הדיור עולים בצורה דרמטית, אני מבין שהעלאת הריבית מוצדקת, אני לא מתווכח איתך כלכלית, אבל בהצעת החוק הזו, אני דורש לעזור להם".
מדובר על הצעת חוק שגפני מקדם מתחילת הקדנציה הנוכחית שלו בתפקיד, על פי נוסח הצעת החוק הנוכחית שגפני הגיש, ההצעה היא שבמקרה שהריבית של בנק ישראל עולה ביותר מאחוז אחד בשנה, הרי שהבנקים לא יוכלו לגלגל יותר מחצי מעליית הריבית על רוכשי דירה יחידה. ההערכה הרווחת בממשלה היא כי בכוונתו של גפני היא לייצר שיח עם משרד האוצר, ובסופו של דבר להגדיל את הסבסוד על ריבית המשכנתא לזכאים.
לא היה זה החיכוך היחידי בין גפני לבין הנגיד, כבר בפתח הדברים, פנה גפני לנגיד ואמר לו "לפתע אני שומע אותך מדבר שהרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בכלכלה, למה אתה צריך להביע עמדה בעניין הזה? האם אתה חשוב שנגיד הבנק צריך להביע עמדה כשמחצית מתושבי המדינה חושבים אחרת?"
הנגיד הכין את תשובתו מראש והקריא אותה: "ככלכלן אציין בהקשר זה כי מחקרים רבים הראו שמוסדות חזקים ועצמאיים הינם מרכיב חיוני לקיומה של כלכלה מפותחת ומשגשגת, בהתאם, חברות דירוג השראי, בוחנות גם תחומים אלו, לכן, חשוב להבטיח המשך שמירה על מאפיינים אלו בכל תהליך שיקודם".
באופן אירוני למדי, דווקא שאלתו המתריסה של גפני הפכה להיות הפעם הראשונה שהנגיד מתבטא בנושא באופן פומבי. נזכיר, כי בעבר דווח על פגישה בין הנגיד לבין ראש הממשלה נתניהו, בה לפי דברי דוברות הבנק "הנגיד שיקף לראש הממשלה סוגיות שונות שעלו בהקשר הישראלי", אך הפעם מדובר בהתבטאות מפורשת של הנגיד לפיה הוא סבור שעשוי להיות קשר בין הרפורמה המשפטית לבין דירוג האשראי של ישראל.
בסוף הישיבה אמר גפני לנגיד הבנק "גם אם אתה נלחם בזה (בהצעה להקפאת המשכנתאות, ש"ט), אני מבקש ממך תעשה את זה בטונים נמוכים, כי גם אם זה לא הכיוון, זה מה שיגרום לממשלה לעשות משהו בנושא של מחירי הדיור".