סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
טקס קבלת ה צוללת אחי רהב ל בסיס חיל הים ב חיפה
הצוללת אחי רהב (צילום: אלעד גרשגורן)

המשטרה: השתמשנו בפגסוס בתיק הצוללות, חרגנו מצווים

הודאה זאת מתווספת לשלוש פרשות, שבהן המשטרה כבר הודתה על שימוש ברוגלה של NSO ושאיבת אנשי קשר, הודעות, פתקים ומידע נוסף ללא סמכות. עוד נחשף: השופט בדימוס, אברהם טל, אישר האזנת סתר לעדה שאינה חשודה

המשטרה הודתה אתמול בפני בית המשפט כי עשתה שימוש בתוכנת פגסוס של NSO במסגרת תיק הצוללות לגבי מספר מעורבים וחרגה מצווים שיפוטיים. הודאה זו מתווספת לשלוש פרשות קודמות בהן כבר הודתה כי שאבה מידע מטלפונים מחריגה בצו וללא סמכות.
אחד הפרטים הנוספים שנחשפו אתמול כולל את העובדה שנשיא בית המשפט המחוזי מרכז (בדימוס), אברהם טל, חתם בתיק הצוללות על צו האזנת סתר לאשתו של סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר יוסף, למרות שהמשטרה כתבה במפורש בבקשה שהיא אינה חשודה בפרשה, וצפויה למסור רק עדות פתוחה. כך עולה מצו האזנת הסתר שמסרה הפרקליטות בעניינה של עליזה בר יוסף לבית המשפט.
על פי הצו, בהערה בכתב יד, השופט ציין כי קצין המשטרה שהופיע בפניו, סנ"צ שי קובנטור, טען שמהמיילים של אבריאל בר יוסף עצמו, עולה חשד כי גם אישתו מעורבת. עם זאת השופט לא ציין כי עיין במיילים האלה בטרם חתם על הצו שבו אישר להאזין למי שלא היתה חשודה בפרשה באותה נקודת זמן. מטעמו של השופט אברהם טל לא נמסרה תגובה.
3 צפייה בגלריה
מסמך משטרה פגסוס
מסמך משטרה פגסוס
מסמך משטרה פגסוס
בחזרה לשימוש בפגסוס: מדובר בפעולות החורגות מסמכות המשטרה בתחום האזנות הסתר, כך קבע בחודש אוגוסט צוות בראשות המשנה לפרקליט המדינה, עמית מררי, שמצא "כשל רוחבי בשימוש שעשתה המשטרה בתוכנה". צוות מררי הוקם במשרד המשפטים בעקבות תחקיר "כלכליסט" כדי לבדוק את השימוש שעושה המשטרה בפגסוס.
בתיק הצוללות, כך נחשף אתמול לראשונה, השימוש בפגסוס נעשה על הטלפונים הניידים של מיקי גנור, נציג מספנת טיסנקרופ לשעבר; אליעזר (צ'יני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר; וכאמור של עליזה בר יוסף. לימים, כאשר בר יוסף זומנה לחקירה, היא נחקרה באזהרה. התיק נגדה נסגר לבסוף.
3 צפייה בגלריה
אינפו הפרשות בהן המשטרה הודתה עד כה בחריגה מסמכות בהאזנות
אינפו הפרשות בהן המשטרה הודתה עד כה בחריגה מסמכות בהאזנות
הפרשות בהן המשטרה הודתה עד כה בחריגה מסמכות בהאזנות
(צילומים: רפי קוץ, אוראל כהן, יונתן בלום, יריב כץ)
הודאה זאת של המשטרה, בתום חודשים רבים שבהם סירבה להשיב לשאלות בנושא, מתווספת לשלוש פרשות נוספות שבהן נחשף כי נשאב מידע מטלפונים בחריגה מצו וללא סמכות: תיק 4000, פרשת טלגראס, והחקירה בעיריית חדרה.
לפי ההודאות של הפרקליטות בתיק הצוללות, שבו הוגשו כתבי אישום נגד מספר מעורבים, בתאריך 22.2.2017 חתם השופט אברהם טל, מבית המשפט המחוזי מרכז, על צו האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, לטענת המשטרה זה שמתיר לה לעשות שימוש ברוגלה, אליעזר (צ'יני) מרום, שנחשד בקבלת שוחד והתיק נגדו נסגר לימים, למשך חודש ימים.

3 צפייה בגלריה
נשיא בית המשפט המחוזי מרכז השופט אברהם טל
נשיא בית המשפט המחוזי מרכז השופט אברהם טל
נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס השופט אברהם טל
(צילום: יריב כץ)

במשטרה מודים כעת כי עשו שימוש בצו האזנת הסתר להפעלת "המערכת הטכנולוגית" (פגסוס) והתקבלו תוצרים מההדבקה ברוגלה. בנוסף, ותוך חריגה מצו האזנת הסתר, נשאבו גם אנשי קשר, הודעות ומספר פרטי מידע שהיו אגורים בנייד של מרום ולא פורטו. המידע, נטען, לא עבר ליחידה החוקרת אלא נשאר בידי יחידת הסיגינט-סייבר - יחידת המודיעין הטכנולוגי שמפעילה את הרוגלות. הודאה דומה נמסרה גם לגבי מיקי גנור, שנגדו הוגש לימים כתב אישום על מתן שוחד והלבנת הון, ונגד עליזה בר יוסף שהתיק נגדה נסגר. גם על הצווים שלהם חתום השופט אברהם טל.
כאמור זוהי הפרשה הרביעית, מאז פורסם תחקיר "כלכליסט" בינואר על השימוש הפסול שעושה המשטרה "בפגסוס", שבה המשטרה מודה ששאבה מידע מטלפונים ניידים ללא צו. בפברואר המשטרה הודתה שחדרה באופן סמוי באמצעות הפגסוס של NSO למכשיר הנייד של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר, ושאבה משם מידע שהיה אגור בטלפון, וזאת ללא ידיעה ואישור מפורש של שופט ולא צו מתאים. על פי ההודעה, נעשה ניסיון כושל להדביק בפגסוס גם את המכשיר הנייד של איריס אלוביץ' אישתו של איש העסקים שאול אלוביץ', הנאשמת בתיק.
ביוני המשטרה הודתה בשימוש ברוגלות לצורך מעקב אחרי 2 חשודים בפרשת הטלגראס והעתיקה פתקים והודעות מאחד הטלפונים "מחוץ לתקופת הצו".
באוגוסט המשטרה הודתה שהדביקה ברוגלה את הנייד של מורן גנדלמן, בת זוגו של ראש עיריית חדרה המושעה, צביקה גנדלמן, ושאבה ממנו מידע שחרג מהצו השיפוטי. זאת, במסגרת החקירה הסמויה שניהלה והובילה לימים להגשת כתב אישום נגדו על עבירות מרמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. התיק נגד מורן גנדלמן נסגר.