סגור
Dun's 100

האם הכסף שהורישו לכם תקוע בחברות הביטוח?

באמצע החודש הקודם החליט בית המשפט המחוזי בצעד יוצא דופן לקדם חשיפת מסמכים הקשורים לכספי יורשים הכלואים בחברות הביטוח. מדובר על סכום שלהערכתי עומד על כ – 2 מיליארד שקל של אנשים שנפטרו ויורשיהם לא יכולים ליהנות מהכספים שחסכו קרובי משפחתם, או אנשים שקרובים אליהם, בעוד חברות הביטוח כן נהנות מהכסף באמצעות העמלות המשולמות, בין אם עמלות ניהול ובין אם עמלות על הסכום הנצבר.
איך הדבר הזה קורה בישראל שנת 2023?
זו שאלה טובה, והתשובה לשאלה פשוטה אך מקוממת, ויש לשנותה.
לפני מספר שנים הגיעה אליי לקוחה שטענה שקרוב משפחתה נפטר, ועל אף היותה זכאית לקבל את כספי הפנסיה שהוא חסך, חברת הביטוח לא מאפשרת לשחרר את הכספים האמורים. לתדהמתי, מילותיה היו מגובות במסמכים וטענתה התגלתה כאמת צרופה. מסתבר שבמשך מעל לעשור חברות הביטוח סירבו להעביר לאותה לקוחה את הכספים שהגיעו לה. תוך כדי איסוף המסמכים והראיות גיליתי שבישראל ישנם מאות אנשים, אם לא אלפים בודדים, הנמצאים באותו המצב. בעקבות כך החלטתי לפני כשנה להגיש לבית הדין לעבודה במחוז תל אביב בקשה לתביעה ייצוגית בסך 2 מיליארד שקלים כנגד חברות הביטוח בענייני עיכוב כספים ו/או אי שחרור הכספים ליורשים/שאירים של מבוטחים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד איתן קוהלי
עו"ד איתן קוהלי
עו"ד איתן קוהלי
(צילום: מיטל קטן)
לשמחתי, לא רק שבית הדין לא מחק את בקשת התביעה, הוא אף הגדיל לעשות וקבע דיון שיתקיים בעתיד הקרוב במהלכו יבחן נושא גילוי המסמכים כדי שחברות הביטוח ישתפו את הנתונים לגבי סכומי העתק אשר אמורים להגיע ליורשים ו/או שארים של מבוטחים שנפטרו אך נשארו כלואים בחברות הביטוח. הצו הלכה למעשה יאלץ אותן לחשוף את הפגיעה שעשו ואת כמות הנפגעים, וזו גם הסיבה שבגינה, לכאורה, מסרבות חברות הביטוח לחשוף את הנתונים המלאים.
ראשית, אם אתם או מישהו מקרוביכם נפטר והכסף כלוא בחברות הביטוח, אתם מוזמנים להצטרף אלינו לתביעה הייצוגית, תהליך שמטרתו עשיית צדק והחזרת הכספים לקרובים והיורשים של אותם אנשים שחסכו כל חייהם כדי שהם והאנשים הקרובים אליהם יהנו מכספים אלה, ולא חברות הביטוח. תובענה זו הוגשה כדי לשמור על זכויות המבוטחים ויורשיהם ולהחזיר להם את כספי החיסכון שנצברו.
שנית, יש לעצור את ההתנהלות הזאת מצד חברות הביטוח אשר מעבירה מסר שאין דין ואין דיין, כאילו היה זה כספם הפרטי, על אף שמדובר בכספים אשר אמורים להגיע לנאמני הציבור. זוהי מלחמת הציבור כנגד גופים אלו, מלחמה ראויה בה האזרח צריך וחייב לקבל את זכויותיו. וכן, לפתור את הסוגיה בה החברות מעכבות באופן בלתי סביר את תשלום כספי הפנסיה והתגמולים ומחשיבות עצמן כמעל לחוק ע"י תקנון פרטי ופרטני הנוגד את תקנות הציבור וטובתו.
מאת עו"ד איתן קוהלי – בעלים, איתן קוהלי משרד עורכי דין
d&b – לדעת להחליט