סגור
בנימין נתניהו ביבי הצהרה לתקשורת על חינוך חינם לגיל הרך גיל תינוקות גן ילדים גנים
נתניהו, הערב (צילום: לע"מ)

סבסוד מעונות במקום חינוך חינם: מענק של עד 940 שקל בחודש למשק בית עבור כל פעוט

ראש הממשלה ושרי האוצר והחינוך הציגו את תוכניתם בנוגע לסבסוד המעונות לפעוטות; המענק יינתן באמצעות נקודות זיכוי או מס הכנסה שלילי; 2.2 מיליארד שקל יושקעו בבניית מעונות מפוקחים נוספים; בנוסף יעובה מערך הפיקוח וההכשרה של המטפלות בעלות של 200 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש הציגו הערב תוכנית לסבסוד של שכר הלימוד במעונות היום. רכיב מרכזי בתוכנית יהיה נקודות זיכוי או מס הכנסה שלילי בשווי של 940 שקל בחודש למשק בית עבור כל ילד. כמו כן יוקצו 2.2 מיליארד שקל להרחבת מערך המעונות המפוקחים. עם זאת התוכנית רחוקה מאוד מהכרזות הממשלה על חינוך חינם.
לתוכנית האוצר לחצו כאן
הממשלה ויתרה על תוכניתה לסבסד רק את גילאי 2-3 ולא להוסיף תקציבים לגילאי 0-2, דבר שהיה גורם נזק אדיר למעונות היום. במקום זה התקבלה לפחות חלקית עמדת גורמי המקצוע שיש להשקיע חלק גדול מהכסף בחיזוק והרחבה של מערך המעונות המפוקחים.
אלה המרכיבים המרכזיים בתוכנית:
התעריף לילד במעונות היום המפוקחים יעלה ב-300 שקל רק על חשבון המדינה. הדבר יגדיל את הסבסוד הממוצע לילד ל-1,700 שקל. אלא שבפועל לסבסוד הממוצע אין שום משמעות מבחינת ההורים שמשלמים מחיר מלא או כמעט מלא, וממילא אין פה כל התקדמות לקראת חינוך חינם. העלות למדינה: 600 מיליון שקל בשנה.
יוענקו שתי נקודות זיכוי לכל הורה עובד (940 שקל לחודש בסך הכל) שיש לו ילד במעון או סכום דומה באמצעות מס הכנסה שלילי - החל מינואר 2024. העלות הכוללת של הטבות אלה עומדת על 2.1 מיליארד שקל בשנה. בדרך זו יגיע הסבסוד הממוצע במעון מפוקח לכ-2,700 שקל. אולם הורים שמשלמים מחיר מלא ייאלצו עדיין להיפרד מסכום משמעותי - 1,200 שקל בחודש. מי ששולחים את הילד למעון פרטי - שהמחירים בו מסתכמים באלפי שקלים בחודש - יקבלו סבסוד של 940 שקל, דבר שעלול להביא להעלאת שכר הלימוד.
כמו כן נקבע כי 2.2 מיליארד שקל יושקעו בבניית מעונות מפוקחים נוספים. בנוסף יעובה מערך הפיקוח וההכשרה של המטפלות בעלות של 200 מיליון שקל.
בסך הכל העלות השנתית הכוללת של התוכנית לתקציב המדינה מ-2024 תהיה 3.1 מיליארד שקל (ללא ההשקעה בבניית מעונות).
נתניהו אמר: "במהלך הבחירות שמעתי זעקת אמת של הורים אומרים שהם צריכים להוציא חלק עצום מההכנסה שלהם למעונות, והדבר הזה כרוך ב-20-30 אלף לשנה לכל ילד, ולפעמים הנטל היה גדול, ולכן החלטנו לשנות את זה. יחד עם שר האוצר ושר החינוך אנחנו מודיעים על התוכנית. לתוכנית שלנו יש שלוש מטרות: הורדת יוקר המחיה כדי להקל על ציבור ההורים העובדים; להעלות את רמת הפדגוגיה בגנים ולתת לילדים שלנו יתרון בחיים; והדבר השלישי הוא להרחיב את המערכת הזאת להרבה מאוד גנים, כדי לאפשר מסגרות מפוקחות לכל משפחה עובדת שרוצה גנים מפוקחים".
הבעיה הקשה ביותר של המעונות כרגע היא שכר המטפלות הנמוך, בייחוד על רקע העלאת שכר הסייעות בגני הילדים. הדבר גורם לבריחת מטפלות וסגירת מעונות. התוכנית נותנת לנושא זה מענה חלקי בלבד. השר סמוטריץ' טען ששכר המטפלות יעלה ב-20%. אבל העלייה הזאת כוללת עדכון אוטומטי של 5.4% וכן מענק התמדה של 6,000 שקל. סמוטריץ' אמר שבשלב הבא הכוונה היא לפעול להצמדת שכר המטפלות לשכר הסייעות. אבל דחיית הנושא הזה עלולה לגרום נזק קשה למעונות בשל בריחת מטפלות נוספות. כמובן שבהיעדר מטפלות, גם בניית מעונות נוספים לא תועיל.
ביקורת קשה נמתחת על היעדר פתרון מקיף לשכר המטפלות בתוכנית. יו"ר ויצו אניטה פרידמן אמרה: "לצערנו, אין בתוכנית הממשלה מענה לבעיה האמיתית של ענף הגיל הרך - שכר המטפלות - ובשל כך נוצר מחסור אדיר במטפלות. צריך להבין, בלי מטפלות - אין מעונות. לא תהיה לנו בריריה אלא לצאת למאבק".
הסתדרות הפועל המזרחי מסרה בתגובה: "התוכנית לא מספקת פתרון למשבר האמיתי בגיל הרך, שהוא שכר הרעב של המטפלות. בשורה התחתונה הממשלה צריכה לבטל את האפליה המקוממת שהיא יצרה בעצמה בין שכר המטפלות במעונות לשכר הסייעות בגני הילדים, כי בלי מטפלות לא יהיו מעונות לגיל הרך. כבר כיום מטפלות נוטשות, וכיתות במעונות היום נסגרות זו אחר זו". עם זאת ההסתדרות הודיעה שתפסיק את השביתה במעונות אמונה לצורך משא ומתן על פתרון כולל.
יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך מור דקל אמרה: "לצערנו לא ניתנה התייחסות לנושא כוח האדם בתחום - נוכח המחסור האדיר במטפלות בישראל. לפני השקעה בבינוי וסבסוד, נכון יהיה לטפל במשבר כוח האדם באמצעות התייחסות לתנאים והשכר, שחלילה לא נצא למהלך של מיליארדים ונישאר עם מבנים ריקים ללא כוח אדם".