סגור
אילן בן סימון מנכ"ל ורידיס
אילן בן סימון מנכ"ל ורידיס (צילום: צילום מסך מיוטיוב)

בעקבות ההסתבכות: מועמדות ורידיס במכרז להקמת מתקן השבת אנרגיה מפסולת עלולה להיפסל

החברה דיווחה היום לבורסה כי קיבלה הודעה מועדת המכרזים לפיה נשקל לפסול אותה מהשתתפות בהליך המיון המוקדם, בעילה של ניסיון קודם שלילי. טרם ההחלטה, תזומן ורידיס לשימוע. להודעת צורף סיכום חקירת משטרת ישראל והמשטרה הירוקה בו פורטו החשדות כלפי החברה ונושאי המשרה בה

חברת ורידיס הסתבכה בחקירות, וכעת עלולה לאבד את יכולתה להתחרות במכרז ממשלתי להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת. החברה דיווחה היום (ג׳) לבורסה כי קיבלה אתמול הודעה מועדת המכרזים לפיה הוועדה שוקלת לפסול את החברה מהשתתפות בהליך המיון המוקדם, בעילה של ניסיון קודם שלילי. טרם קבלת ההחלטה, תזומן ורידיס לשימוע בנושא. ורידיס הגישה את הצעתה לוועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת למשרדי האוצר והסביבה במשותף עם אקלטרה וHitachi Zosen כקבוצה, בה היא מהווה 33%.
להודעת ועדת המכרזים לורידיס, צורפה תמצית סיכום חקירת משטרת ישראל והמשטרה הירוקה. בין היתר פורטו החשדות כלפי החברה ונושאי המשרה בה, הכוללות קבלת דבר במרמה, עבירות מתחום דיני איכות הסביבה, עבירות מתחום רישוי העסקים, עבירות נושאי משרה בתאגיד, עבירות על חוק ניירות ערך ועבירות איסור הלבנת הון. עוד נטען להטמנה בלתי חוקית של פסולת, הטמנת פסולת תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה וכן יצירת מצגי שווא לשם עמידת החברה בתנאים הנדרשים בקול הקורא לקבלת מענקים מהמשרד להגנת הסביבה. לפי הטענות, החברה גרפה רווח על חשבון כספי הציבור בכך שנמנעה מתשלום היטל הטמנה וקבלת מענקים מהמדינה.
מחברת ורידיס נמסר כי "אין לוועדת המכרזים שום עילה לפסול אותנו מהשתתפות בהליך המיון המוקדם במכרז להקמת מתקן השבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב ובכוונתנו להציג את טענותינו בשימוע. בכל הנוגע לחשדות נגד ורידיס, אנו סמוכים ובטוחים כי הם יופרכו. יש בידינו אסמכתאות שיוכיחו כי פעלנו על פי דין".
ישראל כושלת באופן עקבי בטיפול בפסולת, תחום המצוי בחזקתו של המשרד להגנת הסביבה. כ-80% מהפסולת בישראל נשלחת להטמנה, וגורמת לזיהום סביבתי רב. בחודש דצמבר הודיעו משרדי האוצר והגנת הסביבה כי שש חברות מקומיות ובינלאומיות הגישו הצעות לשלב המיון המוקדם במכרז להקמה והפעלה של מתקן ראשון מסוגו בישראל שיאפשר השבת אנרגיה מפסולת באזור נאות חובב. המתקן יקלוט שאריות פסולת עירונית שאינה ניתנת למיחזור, ובשלב ראשון יטפל בפסולת באזור באר שבע בהיקף של כ-300 אלף טונות בשנה (מתוך כשישה מיליון טונות פסולת עירונית מוצקה המיוצרת בישראל מדי שנה).