סגור
פרופיילינג - תומר גנון - מוסף

נחשף בכלכליסט
האגודה לזכויות האזרח ליועמ"שית: "עצרי שימוש במערכת הפרופיילינג בנתב"ג עד חקיקה"

המשטרה משתמשת במערכת המבוססת AI לחיזוי סטטיסטי של בלדרי סמים על בסיס פרמטריים סודיים, תוך עיכוב אזרחים תמימים שנערך עליהם חיפוש משפיל. עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח: "יש דפוס משטרתי פסול לפיו חידושים טכנולוגיים מוכנסים בחשאיות בלי דיון ציבורי משמעותי"

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (ג') ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בדרישה להורות למשטרה לעצור את השימוש במערכת הפרופיילינג שהיא מפעילה בנתב"ג ונחשפה במוסף "כלכליסט".
במכתב, עליו חתומה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה, היא כותבת לבהרב-מיארה כי עליה להורות למשטרה: "לחדול לאלתר משימוש במערכות טכנולוגיות לחיזוי או ניבו מעורבות בפשיעה לצורך אכיפה פלילית, אלא אם השימוש בהן יהיה מוסדר בחוק מפורש, לתכלית ראויה ובאופן מידתי".
"מדובר בטכנולוגיות בעלות פוטנציאל רב לפגיעה בזכויות אדם", מוסיפה וכותבת עו"ד סוצ'יו, "והפעלתן ללא הסמכה מפורשת וללא הסדרה מפורטת שתבטיח שימוש מידתי בהן – איננה חוקית. כפי שציינו בפניות קודמות (הכוונה לפניות בעניין אי חוקיות השימוש במערכת עין הנץ וברוגלות כגון הפגסוס של NSO, ת.ג) – הדפוס המשטרתי שלפיו חידושים טכנולוגיים מוכנסים לשירות מבצעי בחשאיות, בלי שנערך דיון ציבורי משמעותי ונתנה למשטרה הסמכה מפורשת לעשות שימוש בטכנולוגיה, הוא דפוס פסול שמהווה חריגה מסמכות ואין לאפשרו".
מערכת הפרופיילינג, שפועלת בנתב"ג מאז העשור הקודם, היא מערכת מבוססת AI. זהו אלגוריתם ממוחשב בעל בינה מלאכותית המחובר למאגרי מידע ממשלתיים ומסמן עצמאית, על בסיס תחזית סטטיסטית, מי מהאזרחים שנכנסים לישראל עשוי להיות בלדר סמים. כלומר, המערכת הממוחשבת מייצרת "פרופיל" עברייני על סמך פרמטרים שונים וסודיים, ועל בסיס נתונים של בלדרים קודמים שנעצרו. המערכת, שפעילותה נחשפה במקרה בפני השופטים רק בשלהי 2021, ספגה ביקורת משופטת העליון, ענת ברון, ושופטת המחוזי מרכז בלוד, מרב גרינברג.
מוסף "כלכליסט" חשף בין היתר כי אחת הבעיות המרכזיות בשימוש במערכת, לצד הצלחותיה, הוא תיוג של אזרחים תמימים וחפים מפשע, עיכובם בנתב"ג ופגיעה בחופש התנועה ובזכותם לכבוד ופרטיות באופן לא מידתי תוך ביצוע חיפוש משפיל ופוגעני ללא חשד סביר. עוד נחשף כי האפשרות לפיקוח בדיעבד של בית המשפט על המערכת אינו קיים, שגם אם נעצר בלדר נפגעת זכותו להליך הוגן.
משקל הפרמטרים שעל בסיסם פועלת המערכת, כך התגלה, אינו ידוע אפילו למפעילי המערכות עצמם מה שמגדיל את החשש לתיוג פסול של אזרחים על בסיס גיל, דת, נטייה מינית ועוד. כלומר פרופיילינג גזעני. לאחר הפרסום המשטרה סירבה להשיב לבקשה של התנועה לחופש המידע לחשוף נתונים שיצביעו על יעילות המערכת.
גם פנייה של יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, ככל הידוע לא נענתה.
נציין כי המשטרה טענה בעבר בתגובה שמותר לה לבצע חיפוש בנתב"ג גם ללא חשד. עם זאת פרשנותה של המשטרה לחוק מוטלת בספק. זאת לאחר שבית המשפט העליון קבע באוקטובר 2021 ששוטרים אינם מוסמכים לערוך חיפוש על גופו ובכליו של אדם בשדה התעופה באופן שרירותי, וללא יסוד סביר לחשד שהוא מחזיק בסמים.