סגור

פרשנות
תשלומי הורים: מערכת יקרה שפוגעת בחינוך חינם

בוועדת החינוך אוהבים לדון על ההתייקרויות בתשלומי ההורים שאושרו אתמול, אבל פחות מתעסקים בשאלה האמיתית - מה בכלל ההצדקה לתשלומים עצמם. ואם כבר אין כסף לבטל את התשלומים באופן גורף, לפחות שיבטלו אותם לשכבות החלשות

כמו רוב הדיונים על תשלומי ההורים בוועדת החינוך של הכנסת, גם הדיון שנערך אתמול עסק בשאלות הלא חשובות. נושא הדיון היה ייקור עלות הביטוח להורים ב־41% תוך שנה, אבל השאלה האמיתית היא איך מישהו מעלה על הדעת שחינוך חינם אינו כולל ביטוח חינם לילדים. בכל הדיונים על תשלומי ההורים נוטים לעסוק בהתייקרויות במקום בשאלה האם בכלל ההורים צריכים לשלם את זה ואיך גורמים שלפחות מי שאין לו ־ לא יצטרך לשלם.
ועדת החינוך של הכנסת אישרה בבוקר את התייקרות תשלום ההורים על ביטוח התלמידים ב־41% מ־49 שקל, כפי שהיה בשש השנים האחרונות ל־69 שקל. זאת, לאחר שמנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר הודיעה שהמדינה תספוג את ההתייקרות באמצעות הורדה מקבילה בסך תשלומי ההורים. במאי אושרה ייקור הביטוח ב־8 שקלים אבל חברות הביטוח לא גילו עניין במכרז. לכן אושר אתמול ייקור נוסף ב־12 שקל נוספים. המשמעות היא שהעלות הכוללת של הביטוח ל־2.5 מיליון תלמידים עלתה מ־122.5 מיליון שקל ל־172.5 מיליון שקל.
מכיוון שברור שבלי ביטוח לא יכול להתקיים חינוך, השאלה העקרונית היא איך יכול להיות שחינוך חינם אינו כולל ביטוח. אבל בסופו של דבר הביטוח הוא הכסף הקטן. באוגוסט תדון הוועדה באישור כלל תשלומי ההורים. הם עמדה השנה על בין 269 שקל לגני ילדים ל־1,388 שקל לכיתות י"ב. יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף צפה אתמול בוועדה שבדיון יסבירו נציגי הממשלה שאי אפשר להפחית את התשלומים כי חל איסור לחלק מתנות תקציביות.
את הצד השני של הבעיה הציג ח"כ משה טור פז מיש עתיד, איש חינוך מנוסה שאמר: "אם היו לי 172 מיליון (עלות הביטוח) הייתי נותן לאוכלוסיות המוחלשות ביותר ולא מחלק לכל הורה 69 שקל". הנימוק הזה הוא הסיבה האמיתית לכך שתשלומי ההורים כמעט אף פעם לא יורדים. תמיד יש משהו חשוב יותר לעשות עם הכסף. למשל בקיץ הזה ילכו מיליארדים להעלאת משכורות המורים. תמיד עולה השאלה למה להשקיע גם בהורים שיכולים להרשות לעצמם. כיוון שזה המצב צריך לפחות להגדיל דרמטית את התקציבים להנחות להורים מעוטי יכולת.
במרכז המחקר והמידע של הכנסת מעריכים שהיקף תשלומי ההורים יחד עם התל"ן (תוכנית לימודים נוספת). הגיע בשנה האחרונה ליותר מחמישה מיליארד שקלים. התל"ן הוא אחד האמצעים העיקריים לשילוב חינוך פרטי בבתי הספר הממלכתיים ולהגברת הפערים. על פי נתונים שהעביר משרד החינוך לומרכז המחקר והמידע של הכנסת, 75% מבתי הספר העל־יסודיים בחינוך הממלכתי־דתי ו־40% בחינוך הממלכתי העברי קיבלו אישור לגבות תל"ן של יותר מ־2,000 שקל לשנה. כלומר לישראל יש חינוך חינם ויש מערכת עוקפת חינוך חינם.
ועדת החינוך עוסקת כל כך הרבה בתשלומי הורים, כי האישור שלהם הוא אחת הסמכויות המעשיות היחידות שלה. אבל על ההורים מאיימת עוד יותר המלצת ועדת המחירים להעלות את שכר הלימוד במעונות היום ב־120 עד 170 שקל, כלומר ב־1,500 עד 2,000 שקל לשנה. ארגוני המעונות דורשים תוספת הרבה יותר משמעותית. הם רוצים שהאוצר ישלם. אבל להורים כדאי לעקוב כי האוצר ישאף כרגיל שההורים ולא הוא יכניסו את היד לכיס.