סגור
איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי
המפכ"ל קובי שבתאי (משמאל) והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי)

בן גביר ביטל השימוע למפכ"ל: "אציע למשטרה לפטרו עקב הדו"ח על אסון מירון"

אחרי התנגדות היועמ"שית והבקשה להוצאת צו של בג"ץ שימנע את המהלך, בן גביר הודיע לבג"ץ שבכוונתו "לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, ולהביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של המפכ"ל". כהונתו של שבתאי עתידה להסתיים ביולי

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (ג') לבג"ץ על ביטול השימוע לפני פיטורים אותו תכנן לקיים מחר למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. זאת, אחרי התנגדות היועצת המשפטית לממשלה והבקשה להוצאת צו של בג"ץ שימנע את השימוע שתכנן לקיים בחוסר סמכות. עם זאת, בן גביר הודיע שבכוונתו "לפעול בהתאם לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, ולהביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של המפכ"ל". נציין שכהונת המפכ"ל, שהוארכה בחצי שנה בצל המלחמה, תסתיים באמצע חודש יולי - בעוד פחות מחודשיים.
בן גביר הזמין אתמול בערב את שבתאי לשימוע שאותו הוא קבע ליום רביעי, וזאת לדבריו קודם להמלצתו לממשלה לסיים את כהונתו של שבתאי מוקדם יותר מהמועד שאליו הוארכה - בחודש יולי. הממשלה היא זו שהאריכה את כהונת שבתאי ורק היא בעלת סמכות בכל הנוגע לכהונתו.
במכתבו למפכ"ל כתב בן גביר כי ההחלטה להאריך את כהונתו על ידי הממשלה בוצעה על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ על מנת שייתן צו מניעה ארעי לשימוע. לדברי התנועה, מדובר בצעד חסר תקדים של התערבות פוליטית בוטה בעבודת המשטרה, תוך יצירת ״אפקט מצנן״ על שדרת הפיקוד, הכל במטרה להפוך את המשטרה ל״משטרה פרטית״ הסרה למרותו של השר. בשעות הצהריים הורה מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן למדינה להשיב לעתירה עד הערב.
בן גביר כתב בתשובתו לבג"ץ הערב באמצעות עו"ד נדב העצני כי הוא חוזר בו מהכוונה לערוך לשבתאי שימוע, אף שההזמנה נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה להשיב לטענות שיש לשר כלפיו "באשר לחוסר תפקודו". בן גביר כתב כי בעקבות הודעת בהרב מיארה הוא מעדכן את בית המשפט ש"השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת". עם זאת, הוא כתב כי בכוונתו להביא בתוך 10 ימים לממשלה הצעת החלטה לדיון בממשלה לסיים את כהונת שבתאי בהתאם להמלצה של ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את אסון מירון וקבעה שלשבתאי אחריות אישית לממצאים הקשים של האסון, וכי הם היו מביאים אותה להמליץ על סיום תפקידו לו הממשלה לא היתה מאריכה בעקבות המלחמה את כהונתו עד חודש יולי.
הבוקר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לבן גביר כי הזמנת המפכ"ל לשימוע אינה חוקית ואין לקיימו, וכי יש חשש כי שיקולים זרים מנחים אותו. "השבוע המפכ"ל פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי משטרת ישראל", ציינה. "סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע. סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
בנאום שנשא היום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אמר שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית, לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל, זאת מתוך אמונה שלמה שאם נתפס אחרת - אבדה זכות קיומנו. אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית, עצמאית, נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת. עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית".