סגור

שיכון ובינוי, אגד והסינים עתרו נגד המדינה עקב פסילתם ממכרז הרכבת הקלה

על פי קבוצת אורבניקס הסיבה לפסילתה ממכרז הקו הירוק והסגול נעוצה בלחצים של הממשל האמריקאי על ממשלת ישראת למנוע השתתפות תאגידים סיניים בפרויקטים מקומיים, בתחום התשתיות. בעתירה מבקשת אורבניקס לבטל את החלטת ועדת המכרזים ולהכריז עליה כאל הזוכה במכרז

קבוצת אורבניקס (שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC הסיניות) עתרה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים כנגד פסילתה ממכרז הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. העתירה מופנית כלפי חברת נת"ע, מתחרותיה במכרז, הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל ונגד כל ממשלת ישראל. בעתירה מבקשת קבוצת אורבניקס לבטל את החלטת ועדת המכרזים ולהכריז עליה כאל הזוכה במכרז. עד כה ההערכות בשוק היו שהקבוצה תדרוש פיצוי על הפסילה אך לא תבקש להכריז עליה כאל זוכה.


לפי העתירה, ההצעה של אורבניקס נפסלה בשל הסיבה המוצהרת כי היא "זולה מדי", אך על פי המידע שבידי אורבניקס הסיבה להחלטת וועדת המכרזים לפסול את הצעת העותרת נעוצה בשיקול זר. לפי אורבניקס, דרגים גבוהים בממשל האמריקאי הפעילו לחצים על ממשלת ישראל למנוע השתתפות תאגידים סיניים בפרויקטים מקומיים, בעיקר בתחום התשתיות. לטענת אורבניקס, הממשלה בעזרת הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות נעתרה ללחצים וכתוצאה מכך נת"ע פסלה את הצעתה בטענה כי זו זולה מדי. הלחצים האמריקאים לפסול את ההצעה, כמו גם כוונת נת"ע לפסול אותה כי היא זולה מדי, נחשפו ב"כלכליסט".

1 צפייה בגלריה
הקו הסגול ברמת גן הרכבת הקלה
הקו הסגול ברמת גן הרכבת הקלה
הקו הסגול ברמת גן
(באדיבות נת"ע)

כאמור, מכרז הרכבת הקלה בגוש דן הסתיים לפני שלושה חודשים בפסילת אורבניקס: ועדת המכרזים של נת"ע פסלה את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד CRCC ו-CRRC ובחרה בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה להקמת הקו הירוק - מחולון עד הרצליה - ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול - מיהוד ועד תל אביב.
באופן רשמי, ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהייתה זולה מדי. בחודש אוגוסט פורסם ב"כלכליסט" כי הקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. להערכת גורמים ממשלתיים ועסקיים ששוחחו אז עם כלכליסט, CRCC ושיכון ובינוי נוקטות לא פעם בטכניקה של Dumping שבמסגרתה הן מבקשות לזכות במכרז בכל מחיר, ולכן מעוניינות לנצח גם במחיר שהוא כביכול הפסדי. אפשרות נוספת היא ש-CRCC היתה מוכנה לספק מחיר זול במיוחד מפני שהאינטרסים שלה באזור הם אסטרטגיים ולאו דווקא כלכליים. אסטרטגיה זו היא חלק מיוזמת "החגורה והדרך" של ממשלת סין, המשקיעה ברשת תשתיות קרקעיות וימיות שתחבר את סין עם אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וחלקים אחרים בעולם.
לפני פחות משנה התבטאו בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה בשנה שעברה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ואסר השקעה ב-59 חברות סיניות (בהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.
למכרז הוגשו 10 הוצעות על-ידי 5 קבוצות. כל קבוצה הגישה שתי הצעות - אחת לירוק ואחת לסגול. המכרז כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של פרויקטי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב-2027 (לפי הערכות נת"ע) יקשר בין חולון וראשון לציון, לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות). הקו הסגול עתיד לפעול מסחרית ב-2026, יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.
עתירת אורבניקס עלולה להוביל לעיכובים משמעותיים בביצוע הקו הירוק הסגול. בראיון שפורסם היום ב"כלכליסט" התייחס חיים גליק מנכ"ל נת"ע לעתירה אפשרית של קבוצת אורבניקס ואמר כי "צריך להביא בחשבון שאם יהיה עיכוב בבית משפט, אז זה יגרום לעיכוב". באותו ראיון אמר גליק ל"כלכליסט" כי "אני יכול לומר כמנכ"ל נת"ע שיודע את העובדות, ואני קובע באופן חד משמעי עם חמישה סימני קריאה, שתהליך קבלת ההחלטות ושיקול הדעת היחיד שקבע את הזוכים הוא אך ורק שיקול מקצועי. לא עורבבו פה כל הסיפורים למיניהם, הם נידונו במקומות שצריך לדון בהם. חברת נ"תע היא חברה עצמאית ואף אחד לא יכול להתערב בשיקולי וועדת המכרזים שלה."