סגור
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון וראש הממשלה בנימין נתניהו
מימין: ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הנגיד נפגש עם נתניהו: הזהיר מההשלכות הכלכליות של המהפכה המשפטית

אמיר ירון העלה במהלך שיחתו עם ראש הממשלה את נושא החששות שהביעו חברות הדירוג ובכירים בכלכלה העולמית מהרפורמה מהתגבשת; מאוחר יותר נועד ראש הממשלה עם שר האוצר סמוטריץ' והם דחו את "ההפחדות של האופוזיציה ופועלה חסר האחריות, שנועדו לפגוע בעוצמתה הכלכלית של ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (ג') עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. במהלך הפגישה סקר הנגיד את מצבה של כלכלת ישראל, והציג בפני ראש הממשלה "תוכנית לאסטרטגיה כלכלית" שגיבשו בבנק. מדובר בעיבוד של התוכנית שהוצגה לממשלה הקודמת עם כניסתה לתפקיד.
במהלך השיחה העלה הנגיד גם את נושא החששות שהביעו חברות הדירוג ובכירים בכלכלה העולמית מהמהפכה המשפטית שמגבשת הממשלה החדשה. עם זאת, בהודעת הדוברות של בנק ישראל ניסו ככל האפשר שלא לספק פרטים מלאים על השיחה שהתקיימה בין השניים, והסתפקו באמירה הכללית: "הנגיד ירון שיקף לראש הממשלה סוגיות שונות שעלו בהקשר הישראלי בדיונים שקיים עם בכירי הכלכלה העולמית ועם בכירי חברות הדירוג בשבועות האחרונים".
בבנק ישראל אמרו ל"כלכליסט": "אנו לא מתייחסים לתוכן הפגישות של הנגיד עם ראש הממשלה". זו גם התשובה שהתקבלה במענה לשאלה אם הנגיד ונתניהו דיברו על פרישתו של חבר הוועדה המוניטרית, פרופ' משה חזן, שעשה זאת כדי להשתתף במחאה נגד פעילות הממשלה.
לאחר מכן קיים ראש הממשלה פגישה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס והיועץ הכלכלי הבלתי רשמי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון. מדובר בישיבה כללית לקראת העברת התקציב שכללה התייחסות כללית למסגרות התקציב, להסכמים הקואליציוניים ולהשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית והמחאות סביבן.

1 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה נתניהו עם בצלאל סמוטריץ'
פגישת ראש הממשלה נתניהו עם בצלאל סמוטריץ'
פגישת ראש הממשלה נתניהו עם בצלאל סמוטריץ'

בנוגע לחששות הכלכליים שהעלו חברות הדירוג והנגידים לשעבר בשל הרפורמה המשפטית, אמרו נתניהו וסמוטריץ': "אל מול ההפחדות של האופוזיציה ופועלה חסר האחריות, שנועדו לפגוע בעוצמתה הכלכלית של מדינת ישראל, הקואליציה מגובשת ואחראית ותעבוד יחד למען אזרחי ישראל".
בנוגע לתקציב ולהסכמים הקואליציוניים הבהירו סמוטריץ' ונתניהו כי הם הגיעו להסכמה "על גידור ההסכמים הקואליציוניים, על הכוונה לשמור על מדיניות פיסקאלית אחראית מרוסנת ועל התאמתה למדיניות המוניטרית של בנק ישראל". משמעות הניסוח הזה היא כי נתניהו וסמוטריץ' חוזרים על המסר של ראש הממשלה ממסיבת העיתונאים שהתקיימה לפני כשבועיים, כי אין כוונה למלא את כל ההתחייבויות התקציביות שהוכנסו בהסכמים הקואליציוניים. בנוסף, הניסוח הנוכחי מציין כי האוצר מתכוון להיענות לקריאותיו החוזרות והנשנות של הנגיד לשמירה על יציבות פיסקאלית (ולא להגדיל את הגירעון, אם באמצעות הגדלת ההוצאה ואם באמצעות הפחתת מסים) בכלל, ולכינון הסכמי שכר אחראיים עם ההסתדרות.